Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Hallo, ik heb een t2 met een hefdak, scharnier aan de achterzijde en te bedienen met hefstang handmatig. Nu gaat het dak heel zwaar open. Wat te doen?? Ik verneem graag tips. Groet, marjan
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Hoi,
Gaat ie zwaarder in verhouding tot andere bussen of vind je het gewoon zwaar?
Gaat ie zwaarder in verhouding tot andere bussen of vind je het gewoon zwaar?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Deur open zetten dan trekt die geen vacuum
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Hallo Marjan,
Ik er zijn een aanral mogelijkheden waardoor het dak zeaar gaat.
Inderdaad een vacuum, wat je door deuren openen kan oplossen, maar ook kan het slijtage van onderdelen betekenen.
Heeft hij het eerder wel goed gedaan?
Wat heb je allemaal al getest/gedaan.
Kan je vertellen wat je precies voel bij openen?
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Zuigerveren erbij plaatsen?
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Maar zuigerveren was geen grapje. Maakt het een stuk makkelijker.. Fred op t forum is hier mee bezig.
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Nee beste jonge dat zijn gasveren, zuigerveren ziten op je zuigers en die zitten in de cil. anders loopt de motor zo slecht.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Westfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Wordt het tentdoek zo niet vies, heb dit nog nooit ingevet in de afgelopen 12 jaar. Denk dat er een ander probleem speelt
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Als je hem regelmatig gebruikt dan blijft het allemal wel soepel maar bij een dak dat neen poos niet gebruikt is en ook nog niet uitgesleten is kan het zomaar gebeuren dat de scharnierpunten vast roesten, is een bekend verschijnsel in de cabriowereld en dan is olie of een roestoplosser een goed middel om de boel weer gangbaar te maken, het is wel zaak om het overtollige zorgvuldig weg te halen om te voorkomen dat het doek vol olie komt te zitten zoals Gijs al aangaf.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Ik weet niet of Marjan een potige dame is, maar ook ik heb het opdrukken van het hefdak op een gegeven moment als zwaar ervaren en heb er toen ook gasveren(!!!!!! ) bij geplaatst.
Wat zeer wel mogelijk is, is dat met name de scharnierpunten aan de 2 uiteinden van de drukstang zijn ingesleten in het ronde deel van de vertikale stangen; dat geeft veel wrijving!
Ook kan het zijn dat de trekveren die verborgen zitten in deze vertikale stangen kaduuk zijn en dan is opdrukken zelfs voor de potigen onder ons een forse opgave!
Als Marjan een handige donder is, kan zij natuurlijk het hefmechanisme (met het dak omhoog!!!) demonteren en inspecteren. Geen eenvoudige klus!
Wat zeer wel mogelijk is, is dat met name de scharnierpunten aan de 2 uiteinden van de drukstang zijn ingesleten in het ronde deel van de vertikale stangen; dat geeft veel wrijving!
Ook kan het zijn dat de trekveren die verborgen zitten in deze vertikale stangen kaduuk zijn en dan is opdrukken zelfs voor de potigen onder ons een forse opgave!
Als Marjan een handige donder is, kan zij natuurlijk het hefmechanisme (met het dak omhoog!!!) demonteren en inspecteren. Geen eenvoudige klus!
I am Wouth and I approve this message.
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Deze handige donder heeft ook een hubbie die zomaar dingen uit en in elkaar zet dus wel een keer de moeite waard mocht het probleem zich nogmaals voordoen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
De veren die in de buizen zitten gaan niet zo snel stuk.
Wat wel kan is dat de staaldraad die naar het scharnierpunt gaat is gebroken, die staal draad loopt over de omtrek van het dikke ronde deel van het scharnierpunt, deze moet strak staan als het dak naar beneden is.
Ik ben momenteel ook bezig met het restaureren van het hefdak, en ook het H-frame heb ik helemaal uit elkaar gehad en de scharnierpunten hersteld en verbeterd.
Bij mijn H-frame liep één van de veren vast in de buis doordat er een klein deukje in de buis zat, dat zou ik dus ook even controleren.
Je moet wel het hele frame uit elkaar halen om een eventueel deukje weer terug te kunnen drukken, maar dat is dan ook meteen een goede gelegenheid om de scharnierpunten te herstellen, meestal zijn deze behoorlijk ingesleten.
Ik heb er nu extra lagerbussen in gezet om de druk wat beter te verdelen waardoor deze minder snel in slijt.
Zo zag het er eerst uit:
De horizontale buis heb ik opgelast en weer glad en mooi rond geslepen:
En in het scharnierende deel een lagerbus geperst.
Wat wel kan is dat de staaldraad die naar het scharnierpunt gaat is gebroken, die staal draad loopt over de omtrek van het dikke ronde deel van het scharnierpunt, deze moet strak staan als het dak naar beneden is.
Ik ben momenteel ook bezig met het restaureren van het hefdak, en ook het H-frame heb ik helemaal uit elkaar gehad en de scharnierpunten hersteld en verbeterd.
Bij mijn H-frame liep één van de veren vast in de buis doordat er een klein deukje in de buis zat, dat zou ik dus ook even controleren.
Je moet wel het hele frame uit elkaar halen om een eventueel deukje weer terug te kunnen drukken, maar dat is dan ook meteen een goede gelegenheid om de scharnierpunten te herstellen, meestal zijn deze behoorlijk ingesleten.
Ik heb er nu extra lagerbussen in gezet om de druk wat beter te verdelen waardoor deze minder snel in slijt.
Zo zag het er eerst uit:
De horizontale buis heb ik opgelast en weer glad en mooi rond geslepen:
En in het scharnierende deel een lagerbus geperst.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Wedtfalia t2 hefdak wil moeilijk omhoog
Is het niet zo dat er bewust een ruim gat gemaakt is om te zorgen dat het nergens klemt of vastloopt, als het uitgesleten was dan zou ook de buis doorgesleten moeten zijn maar die is nauwelijks ingesleten, gaat nu alles wel goed dicht zonder dat het te vel gaat klemmen of drukken of kieren.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!