Koelkast upgrade
Koelkast upgrade
Hoi!
Afgelopen weekend ben ik begonnen met het upgraden van de westfalia berlin koelkast, wellicht inspiratie voor anderen.
Het kamperen met huidige/originele koelkast gaat prima, zolang je de bus maar aan de lader hangt. Als hij niet aan de 220V hangt, dan trekt hij de optima yellowtop 75Ah binnen een halve dag leeg. Graag wil ik minimaal 1 nacht zonder stroom kunnen kamperen. De originele absorptie koelkast gebruikt ongeveer 6A en staat zo goed als constant aan. Als je het uit gaat rekenen kom je op 75Ah / 6A = 12,5h, wat overeenkomt met mijn ervaringen.
Voor deze upgrade heb ik een Dometic coldmachine CU55 + VD01 coldmachine gekocht. Dit is een losse compressor en een losse verdamper die je na inbouw aan kan sluiten. Tijdens het aansluiten van de leidingen worden er zegels verbroken waardoor het koelmiddel (waar het setje vooraf mee gevuld is) rond kan stromen.Het nieuwe setje gebruikt ongeveer 3A. Ik verwacht/hoop dat hij ongeveer de helft van de tijd aan staat (Het setje kan tot 100L koelkast koelen bij 50mm isolatie), dan kom je op ongeveer 75Ah/1,5A = 50h. Ik ga er uit dat 24h moet lukken Hier kan je meer lezen over het verbruik:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... hine-cu-55
Het aluminium koelblok kan je van het metalen circuit halen met een beetje wrikken:
Ik heb een houten lat/balk gekocht van 40x40 (hornbach) en deze in 4 stukken van 30cm gezaagd. Twee stukken rechtop aan de kast bevestigen met (dunne) schroeven van 50 lang. De achterste kan je alleen onderaan het balkje vastmaken.
De andere twee stukken heb ik aan de compressor bevestigd met schroeven op de hoekpunten van de RVS plaat. Het hout heb ik ondiep ingezaagd, hier kan de plaat invallen. Verder heb ik een hoekje uit een balkje gevijld, dit hoekje komt overeenkom met de vorm van het plaatwerk in de wielkast.
Op de plek waar de balk afsteunt op de wielkast heb ik stevig schuim geplakt.
De ingebouwde compressor ziet er als volgt uit:
Op de plek van de rode cirkel heb ik nog een klein blokje aan de kast bevestigd, hier steunt het linkerbalkje ook op af.
De compressor heeft nu aan 3 van de 4 kanten de mogelijkheid (+-4cm) om lucht aan te zuigen. In de condensor zit een ventilatortje gemonteerd, deze blaast horizontaal. Ik zit er over te denken om deze verticaal te plaatsen zodat hij richting het rooster in de kast blaast.
Update:
Het duurde even, omdat ik een probleempje had met de koelkast.
Ik raad dit dometic product af, omdat dat service van dometic ronduit waardeloos is.Als ik dit geweten had dan had ik liever de eerder genoemde Webasto GE-80 gekocht. Ook omdat het uitstekende stuk van de verdamper niet in de hoek geplaatst mag worden (wat ik eerst van plan was).
Anyway... nu ik hem toch heb:
Gezien de leiding vrij lang is, heb ik deze in een rondje achter de verdamper langs gelegd. Op deze manier heb je geen onnodig lange leiding buiten de koelkast, en ik hoop dat ik hierdoor geen condens op de leiding krijg.
De gaten heb ik afgedicht met PUR schuim.
Bij de koelkast wordt een thermostaat in een plastic huis geleverd. Ik heb de thermostaat over gezet om een originele look te houden:
De ventilator blaast fabrieks-af horizontaal, deze heb ik verticaal geplaatst zodat hij richting het rooster blaast. Om de fan (en mn vingers ) te beschermen en om hem beter te kunnen bevestigen met tyraps, heb ik twee finger guards gekocht (92mm) en deze aan weerszijden gemonteerd.
Zo ziet het er ingebouwd uit:
Groeten,
Jan Willem
Afgelopen weekend ben ik begonnen met het upgraden van de westfalia berlin koelkast, wellicht inspiratie voor anderen.
Het kamperen met huidige/originele koelkast gaat prima, zolang je de bus maar aan de lader hangt. Als hij niet aan de 220V hangt, dan trekt hij de optima yellowtop 75Ah binnen een halve dag leeg. Graag wil ik minimaal 1 nacht zonder stroom kunnen kamperen. De originele absorptie koelkast gebruikt ongeveer 6A en staat zo goed als constant aan. Als je het uit gaat rekenen kom je op 75Ah / 6A = 12,5h, wat overeenkomt met mijn ervaringen.
Voor deze upgrade heb ik een Dometic coldmachine CU55 + VD01 coldmachine gekocht. Dit is een losse compressor en een losse verdamper die je na inbouw aan kan sluiten. Tijdens het aansluiten van de leidingen worden er zegels verbroken waardoor het koelmiddel (waar het setje vooraf mee gevuld is) rond kan stromen.Het nieuwe setje gebruikt ongeveer 3A. Ik verwacht/hoop dat hij ongeveer de helft van de tijd aan staat (Het setje kan tot 100L koelkast koelen bij 50mm isolatie), dan kom je op ongeveer 75Ah/1,5A = 50h. Ik ga er uit dat 24h moet lukken Hier kan je meer lezen over het verbruik:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... hine-cu-55
Het aluminium koelblok kan je van het metalen circuit halen met een beetje wrikken:
Ik heb een houten lat/balk gekocht van 40x40 (hornbach) en deze in 4 stukken van 30cm gezaagd. Twee stukken rechtop aan de kast bevestigen met (dunne) schroeven van 50 lang. De achterste kan je alleen onderaan het balkje vastmaken.
De andere twee stukken heb ik aan de compressor bevestigd met schroeven op de hoekpunten van de RVS plaat. Het hout heb ik ondiep ingezaagd, hier kan de plaat invallen. Verder heb ik een hoekje uit een balkje gevijld, dit hoekje komt overeenkom met de vorm van het plaatwerk in de wielkast.
Op de plek waar de balk afsteunt op de wielkast heb ik stevig schuim geplakt.
De ingebouwde compressor ziet er als volgt uit:
Op de plek van de rode cirkel heb ik nog een klein blokje aan de kast bevestigd, hier steunt het linkerbalkje ook op af.
De compressor heeft nu aan 3 van de 4 kanten de mogelijkheid (+-4cm) om lucht aan te zuigen. In de condensor zit een ventilatortje gemonteerd, deze blaast horizontaal. Ik zit er over te denken om deze verticaal te plaatsen zodat hij richting het rooster in de kast blaast.
Update:
Het duurde even, omdat ik een probleempje had met de koelkast.
Ik raad dit dometic product af, omdat dat service van dometic ronduit waardeloos is.Als ik dit geweten had dan had ik liever de eerder genoemde Webasto GE-80 gekocht. Ook omdat het uitstekende stuk van de verdamper niet in de hoek geplaatst mag worden (wat ik eerst van plan was).
Anyway... nu ik hem toch heb:
Gezien de leiding vrij lang is, heb ik deze in een rondje achter de verdamper langs gelegd. Op deze manier heb je geen onnodig lange leiding buiten de koelkast, en ik hoop dat ik hierdoor geen condens op de leiding krijg.
De gaten heb ik afgedicht met PUR schuim.
Bij de koelkast wordt een thermostaat in een plastic huis geleverd. Ik heb de thermostaat over gezet om een originele look te houden:
De ventilator blaast fabrieks-af horizontaal, deze heb ik verticaal geplaatst zodat hij richting het rooster blaast. Om de fan (en mn vingers ) te beschermen en om hem beter te kunnen bevestigen met tyraps, heb ik twee finger guards gekocht (92mm) en deze aan weerszijden gemonteerd.
Zo ziet het er ingebouwd uit:
Groeten,
Jan Willem
Laatst gewijzigd door Jeewee85 op vr mei 01, 2020 21:28 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
Mooie, en zo te lezen goed-doordachte, oplossing.
In onze Bedsy (Bedford) heb jk een gewone huis tuin en keuken koelkast, omdat we .et zonnepanelen gaan werken heb ik een prowfopstelling gemaakt om te kijken hoeveel deze ijskast verbruikt. Tot mijn verbazing kwam dat uit op (gemiddeld) 0,5A . Dus het zou, ook bij jou, wel eens heel goed uit kunnen pakken.
Keep us updated!
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
In onze Bedsy (Bedford) heb jk een gewone huis tuin en keuken koelkast, omdat we .et zonnepanelen gaan werken heb ik een prowfopstelling gemaakt om te kijken hoeveel deze ijskast verbruikt. Tot mijn verbazing kwam dat uit op (gemiddeld) 0,5A . Dus het zou, ook bij jou, wel eens heel goed uit kunnen pakken.
Keep us updated!
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
mooie update. Ik zit inderdaad aan iets gelijkwaardigs te denken.:
http://www.webasto-store.nl/Webasto-4G0 ... name=ge-80
http://www.webasto-store.nl/Webasto-4G0 ... name=ge-80
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Koelkast upgrade
Dat is een leuk setje, als je de condensor (warme kant ) onder de bus monteert dan heb je een heel mooie koeling
door de rijwind zolang je rijd tenminste, sta je stil dan heb je de warmte niet in de bus en mss helemaal geen fan nodig omdat het onder de bus altijd koel is.
door de rijwind zolang je rijd tenminste, sta je stil dan heb je de warmte niet in de bus en mss helemaal geen fan nodig omdat het onder de bus altijd koel is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
Dat was mijn idee inderdaad ook.old brumax schreef: ↑do mar 26, 2020 18:45 pmDat is een leuk setje, als je de condensor (warme kant ) onder de bus monteert dan heb je een heel mooie koeling
door de rijwind zolang je rijd tenminste, sta je stil dan heb je de warmte niet in de bus en mss helemaal geen fan nodig omdat het onder de bus altijd koel is.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Koelkast upgrade
Dit set heeft dezelfde compressor(de danfoss BD35F), Het zal wel vergelijkbare resultaten biedenBriebelbus schreef: ↑do mar 26, 2020 15:47 pmmooie update. Ik zit inderdaad aan iets gelijkwaardigs te denken.:
http://www.webasto-store.nl/Webasto-4G0 ... name=ge-80
Ik vraag me af of de electronica & ventilator tegen water en vuil kan als hij onder de bus hangt.
Groeten,
JW
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Koelkast upgrade
Geen idee hoe kwetsbaar die condensor is, water zal geen probleem zijn geeft een perfecte koeling, maar met de bus door ruig terrein zou problemen kunnen geven alsook steenslag.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Flitz
- Actief Lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oost Knollendam
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
Ik heb hem al jaren onder de bus hangen wel beschermd . Werkt perfect
En Nu Genieten....
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
Remon, dat is nuttige info.
Heb je een foto hoe hij onder je bus hangt en beschermd is
Gr
Marcel
Heb je een foto hoe hij onder je bus hangt en beschermd is
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Koelkast upgrade
Ik zat te denk om een nieuwe compressor koelkast te kopen. Denk dat de optie hierboven beter is hou je de warmte van de compressor ook buiten. Ben benieuwd hoe die onder de bus hangt
zij die vielen zijn gevallen
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Koelkast upgrade
Heb dit zetje op de kop getikt.
Nu nog inbouwen, maar daar is geen haast bij.
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
Ja Fred, als je er op slaat gaat het stuk!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Koelkast upgrade
Zachtjes tikken.mobiel70 schreef:Ja Fred, als je er op slaat gaat het stuk!
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
Krijgt 'ie ook geen hoofdpijn... Maar je kunt er wat moois van maken!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Flitz
- Actief Lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oost Knollendam
- Contacteer:
Re: Koelkast upgrade
ik heb zo'n zelfde setje als fred in mijn bus zitten zal ff foto maken.
maakt niet uit hoe warm het is, ijsjes blijven bevroren
remon
maakt niet uit hoe warm het is, ijsjes blijven bevroren
remon
En Nu Genieten....