Koelkast upgrade

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast upgrade

Bericht door gijsv » di jun 09, 2020 15:20 pm

Existenz schreef:Gelukkig leg ik dit weekend een zonnepaneel voor nóg meer compensatie.
We houden je in de gaten Afbeelding

Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Jeewee85 » za jul 18, 2020 8:16 am

netjes! Dat zagen in de oude koelkast zal vast flink gestonken hebben! :lol:

Zelf heb ik ook de grootste optima yellowtop, en in eerste test kom ik op bijna 48h voordat accu leeg is (accu beschermer verbreekt dan verbinding.

Groeten,

Jw


Existenz schreef:
di jun 09, 2020 10:38 am
Bij mij ziet het Webasto GE-80 setje er gemonteerd als volgt uit (niet op de kabelsalade links er van letten):


Afbeelding

Afbeelding

Vandaag haal ik mijn Yellow Top-accu op, want sinds de inbouw staat de set "stil" (nog niet getest). Verder heb ik de originele gaten dichtgestopt met een blijvend flexibele kit (wordt veelal gebruikt voor carrosseriën, ben de naam ff kwijt).

Om de oude absorber te verwijderen heb ik besloten het systeem te slopen, zodoende hoefde ik namelijk niets uit te bouwen in de bus (meubilair kon blijven zitten). Je kunt de leidingen met een decoupeerzaagje of multitool afzagen (anders krijg je het als 1 geheel niet uit je bus zonder de koelkast uit te bouwen). LET OP: het systeem staat onder (lichte) druk en is gevuld met gas. Klein gaatje boren in het deel in de koelkast (nadat je dat aluminium deel er af hebt gehaald). Dan alle ramen en deuren open zetten en laat het gas maar stromen :-)

Het stinkt echt enorm naar ammoniak maar is vluchtig. Je blijf het, tijdens het zagen van de leidingen, ruiken. Sterk ruiken. Het zal niet gezond zijn, maar het scheelt wel heel veel tijd zo. En ondanks dat de absorber het na 43 jaar nog prima deed, ga ik die nooit meer terugbouwen - dus die mocht stuk.

Hoop dat iemand er iets aan heeft.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Briebelbus » za jul 18, 2020 9:15 am

48 uur? hoe doe je dat?

Ik heb een 75Ah yellow top en de originele koelbox van de bus die zo'n 60 Watt trekt. Gister test gedaan.
2 uur :(

Afbeelding

Binnen 2 uur had de koelbox de accu naar minder dan 10Volt getrokken en heb ik de test beeindigd. Ik heb ook een battery-cut off bij, die staat op 10,8V dus ingebouwd in de bus was hij er al eerder mee gestopt.

Nu alleen nog eens testen als ik de accu goed doorgeladen heb met mijn 25A lader. Hij staat nu in huis op een druppelladertje

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast upgrade

Bericht door gijsv » za jul 18, 2020 13:31 pm

Briebelbus schreef:48 uur? hoe doe je dat?
Dus niet met de originele koelkast maar met een aangepaste!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koelkast upgrade

Bericht door fahtal » za jul 18, 2020 14:09 pm

Precies een compressor
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Briebelbus » za jul 18, 2020 14:21 pm

Ik ga hem ook ombouwen. Maar dat wist ik al 8-)
Enig idee hoeveel de compressorkast trekt :?:

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Existenz
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 21, 2014 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Existenz » do jul 23, 2020 10:58 am

Net terug van 2,5 week Sardinië. En dus de eerste ervaringen van de Webasto GE-80 in combinatie met een 104W zonnepaneel. En ik kan bevestigen dat 48 uur ZONDER ZON minimaal haalbaar is met de herverbouwde koelkast voordat de accubeveiliger inspringt. En daarbij laad ik tussentijds via de omvormer nog drone-accu's en via 12V mobiele telefoons/tablets. Maar dan is het ook echt op. Van 11,8V dropt ie vrij snel naar 10,8V.

Echter... een paar zonnestraaltjes per dag, en is er geen vuiltje aan de lucht, de accu laadt prima bij. Dus ga je naar de zon, en niet overdag in de schaduw, dan heb je geen wallstroom meer nodig. Ik heb ik 2,5 week 1x wall nodig gehad omdat we "zo nodig" 3 dagen in de schaduw op een camping hebben gestaan.

richardkroon
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: vr aug 13, 2021 17:17 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Koelkast upgrade

Bericht door richardkroon » ma aug 16, 2021 14:31 pm

Ik ga binnenkort aan de slag met het ombouwen van de koelkast, maar ik heb geen ervaring met het onder de bus monteren. Waar moet ik op letten? En kan iemand een foto delen?

Richard

Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Jeewee85 » ma aug 16, 2021 18:27 pm

Onder de bus hangen is tricky; je moet hem water en vuil dicht ophangen, maar er moet tegelijkertijd voldoende ventilatie aanwezig zijn (hij moet de wamte uit de koellast kwijt kunnen). ik adviseer de compressor gewoon binnen te plaatsen.

Gebruikersavatar
Existenz
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: ma apr 21, 2014 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Existenz » zo aug 22, 2021 13:30 pm

@Richard Kroon!

Dank voor je berichtje, je had mij gevraagd of je de originele stroomkabels van de oude koelkast kon gebruiken. Toen ik de Webasto installeerde, werkte deze niet. Werkelijk alles geprobeerd, gevloekt en gescholden, en vermoedt dat deze defect was (ik had bij aansluiten - stom stom - een keer plus en massa verwisseld). Gebeld met de leverancier: het niet-werken was een bekend probleem. Oorzaak in 99,9 procent van de gevallen: te dunne kabels. Zij adviseerden een 4mm kabel (of meer) rechtstreeks op de accu (in mijn geval via een accubeschermer of hoe zo'n ding heet - niet helemaal nodig want de Webasco schakelt zichzelf ook uit bij ik meen 10,8 volt). En sindsdien kan ik gewoon ijs maken in mijn (bijna) originele koelkast!

Onder de bus monteren is nergens voor nodig. Gewoon in het bakkie links van de koelbox waar nu ook de warmtewisselaar zit. Die compressor geeft in tegenstelling tot de oude absorptiekoelkast nauwelijks warmte af.

Succes!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Lars » di aug 31, 2021 20:50 pm

Wij willen ook de koelkast upgrade gaan doen.
Ik vond echter verschillende GE-80 ombouwsets:

Webasto?
https://www.standkachel.nu/isotherm-coo ... atte-verda

Isostar?
https://www.josboone.nl/recreatie/sanit ... waaier-pla

Isotherm?
https://www.kokwatersport.nl/isotherm-k ... per/p62171

Het lijken allemaal dezelfde, maar de prijzen verschillen nogal van elkaar...
Welke gebruiken jullie?
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Thijs84 » di aug 31, 2021 21:43 pm

Die eerste zou ik niet nemen, dan kan je net zo goed een nieuwe complete compressor koelkast kopen. Kost bijna net zoveel
zij die vielen zijn gevallen

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast upgrade

Bericht door gijsv » wo sep 01, 2021 7:31 am

plaatjes lijken inderdaad op elkaar, mocht er een verschil zijn zou ik kiezen voor die met het laagste verbruik.

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Koelkast upgrade

Bericht door Lars » wo sep 01, 2021 7:45 am

Enige verschil wat in de beschrijving staat zijn de afmetingen van de compressor. Er lijkt dus wel verschil in te zitten, maar ook dat spreekt elkaar weer tegen aangezien er bij beide gezegd word dat het een Danfoss 35 compressor is.

Ik vind net ook nog deze link:
https://www.amazon.nl/Indel-MARINE-Cool ... B07B6DS523

Hierin staat dat het merk Indel Marine is, wat overeenkomt met de dure link. Maar er staat ook een plaatje bij met het merk Isotherm, wat overeen komt met de goedkoopste link. Heel erg vaag dit vind ik.

Wie van jullie heeft een soort "webasto" set geinstalleerd, welke heb je genomen en hoe is je ervaring?


Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk



Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koelkast upgrade

Bericht door fahtal » wo sep 01, 2021 8:19 am

Ik heb een indeling koelbox gedraaid tot koelkast en in de berlin gas kast gezet. Echter het koel element zit dan niet boven maar onder en de zijkant.

Ik moet nog eens kijken of ik dat kan draaien maar de compressor leidingen zaten wat lastig geloof ik. Was toen al krap.

Verder bevalt de indel goed. Lekker dom geen gedram van kabel diktes.

Geluid valt mee naar ik ben een slechte slaper. Dus wil hem wel eens in de nacht uit doen. Maar dan nog blijft het goed koel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie