Ervaring met isolatie

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Ervaring met isolatie

Bericht door Stuart » ma sep 03, 2018 14:31 pm

Na het forum doorgespit te hebben mbt het topic isolatie ben ik er nog steeds niet uit! Wel of geen glaswol als isolatie?! Bij het uit elkaar halen van m’n Westy kwam ik het in ieder geval rijkelijk tegen in het woongedeelte.....! Wie kan er iets zinnigs over zeggen!?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door old brumax » ma sep 03, 2018 16:32 pm

Denk dat je geen glaswol in de bus wil hebben, schijnt bijna net zo slecht te zijn dan asbest!
Dan is xtreem een betere keus volgens mij, trekt geen vocht in en is dunner met gelijke waarde!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door mobiel70 » ma sep 03, 2018 16:59 pm

Ik heb eerst geluiddempende platen gebruikt ( van een meneer uit Apeldoorn die de site sponsort) en daarna gebruikte ik isolatieschuim uit de bouwmarkt (iso-de-luxe, geluid en temperatuur-isolatie) en piepschuim waar dat te dik was. Werkt perfect. Voor plaatjes, kijk op mijn blog (www.beereboot.blogspot.nl/de-oude-dame- ... eede-jeugd).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door wouthwortel » ma sep 03, 2018 21:06 pm

Stuart schreef:
ma sep 03, 2018 14:31 pm
Na het forum doorgespit te hebben mbt het topic isolatie ben ik er nog steeds niet uit! Wel of geen glaswol als isolatie?! Bij het uit elkaar halen van m’n Westy kwam ik het in ieder geval rijkelijk tegen in het woongedeelte.....! Wie kan er iets zinnigs over zeggen!?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En....roest tegen gekomen achter het glaswol??
I am Wouth and I approve this message.

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door Stuart » ma sep 03, 2018 21:09 pm

Ik las inderdaad over de roest. Bij mijn bus heb ik die nergens achter de glaswol kunnen ontdekken. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn Westy uit de USA komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door Stuart » ma sep 03, 2018 21:10 pm

Ik begreep dat Westfalia destijds de campers af fabriek voorzag van glaswol. Je zou denken dat het dan goed is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maurice en Melanie
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: do feb 16, 2017 18:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door Maurice en Melanie » ma sep 03, 2018 22:14 pm

Tijdens onze restauratie ook glaswol gebruikt en ben geen roest tegengekomen bij het verwijderen van de oude isolatie.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door mobiel70 » ma sep 03, 2018 22:28 pm

In mijn bus zat PUR. Fijn spul: alles roest weg maar de bus blijft overeind dankzij het schuim :mrgreen: Troep dus. Glaswol is bij het aanbrengen irritant, maar dat het zo slecht zou zijn als Louis zegt, wist ik niet. Zijn opmerking vraagt wel om nader onderzoek!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door Cali » ma sep 03, 2018 22:28 pm

Je kunt ook steenwol gebruiken, dat isoleert het geluid net iets beter omdat het zwaarder en compacter is. Het brandt ook iets minder snel dan glaswol.

Beiden zijn wel irriterend voor je tijdens het snijden, vooral zonder bescherming. Ook voor je longen. Maar kankerverwekkend als asbest is het absoluut niet.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door mobiel70 » ma sep 03, 2018 22:43 pm

In mijn bus zat PUR. Fijn spul: alles roest weg maar de bus blijft overeind dankzij het schuim :mrgreen: Troep dus. Glaswol is bij het aanbrengen irritant, maar dat het zo slecht zou zijn als Louis zegt, wist ik niet. Zijn opmerking vraagt wel om nader onderzoek!
Even vlug op het net gekeken zie ik wel wat oudere berichten met een alarmerende inhoud. Misschien is glaswol niet zo'n goede keuze. Ook al niet omdat het niet tegen vocht kan...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door old brumax » ma sep 03, 2018 22:52 pm

Er werd voor jaren terug al voor gewaarschuwd dat het glasstof net als bij asbest diep in de longen dringen, alleen zit er bij asbest een weerhaakje aan zodat het er niet uit gaat maar telkens dieper er in dringt wat bij glas niet ismaar het is een naaldje>
In feite is het net als met zand en steenkool, het gaat wel je longen in maar niet er weer uit!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door mobiel70 » ma sep 03, 2018 23:25 pm

Ook al zou dat wel zo zijn, ik las dat het een longziekte veroorzaakt die gewoon doorgaat, ook al krijg je niet meer binnen. Die ziekte is dodelijk. Ik zou het dus niet gebruiken.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door Cali » di sep 04, 2018 10:02 am

Nu niet overdrijven mensen, één keer dat spul gebruiken maakt je echt nog niet ziek, hoogstens heb je last van irritaties die gewoon weer verdwijnen. Waar longziekten vandaan komen is het langdurig werken met dit soort stoffen waardoor je stoflongen krijgt. Het overkomt dan ook vooral vakmensen. Een hobbyist die het een keertje in zijn busje plaatst wordt heus niet gelijk doodziek, zo erg is het allemaal niet. Zet uit voorzorg gewoon een mondkapje op en je bent voldoende beschermd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door old brumax » di sep 04, 2018 10:08 am

Cali schreef:
di sep 04, 2018 10:02 am
Nu niet overdrijven mensen, één keer dat spul gebruiken maakt je echt nog niet ziek, hoogstens heb je last van irritaties die gewoon weer verdwijnen. Waar longziekten vandaan komen is het langdurig werken met dit soort stoffen waardoor je stoflongen krijgt. Het overkomt dan ook vooral vakmensen. Een hobbyist die het een keertje in zijn busje plaatst wordt heus niet gelijk doodziek, zo erg is het allemaal niet. Zet uit voorzorg gewoon een mondkapje op en je bent voldoende beschermd.
Dat hebben ze ook altijd van asbest gezegd :mrgreen:
Nu ben ik daar zelf niet zó bang voor, incubatietijd 20+ jaar dus zo oud word ik niet! :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Ervaring met isolatie

Bericht door Gliset » di sep 04, 2018 10:20 am

In tegenstelling tot asbest zijn glas- en steenwol als isolatie gewoon verkrijgbaar. Neem je de juiste voorzorgsmaatregelen is het dus relatief veilig (uiteindelijk is zuurstof ook dodelijk...). Dus volg de tips op die de bouwmarkt (dat zeg ik!) op de site vermeld:
Steenwol en glaswol zijn beide relatief goedkope en gemakkelijk te verwerken isolatiematerialen die je kunt gebruiken voor warmte-isolerende en geluidswerende toepassingen. Bij glaswol komen minerale vezels vrij die tot irritatie en ontstekingen kunnen leiden. Gebruik bij de verwerking van beide isolatiematerialen een stofbril, stofmasker en handschoenen.
(Zonder functioneert de bus trouwens ook prima, ik heb het spul nog nooit teruggeplaats omdat ik het hout nog wil verfraaien :mrgreen:)
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie