Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Job V
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 14:05 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door Job V » di aug 28, 2018 6:25 am

Gezocht maar niks gevonden. Weet iemand of het mogelijk is om de externe gastank van een 76 westfalia Berlin uit de usa nieuw leven in te blazen voor het fornuis? Ik wil hem stralen en er europeesche drukventiel en vulnippels opzetten. Zou dat lpg of butaan of propaan moeten zijn. Ik wil namelijk liever geen gasfles binnen in de bus. Iemand ervaring hiermee? Dank.
Job
12/1976 T2b Westfalia Berlin weekender 2.0L injectie

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10160
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door fahtal » di aug 28, 2018 8:59 am

viewtopic.php?f=6&t=1907&start=1410#p339796

in mijn busverhaal schrijf ik er wat over en de volgende 3 pagina`s wordt er nog wat over gezegd.

het systeem werkt zo. je draait het kleine nippetje open en dan ga je hem vullen bij het tankstation. zodra die begint te sputteren(vloeibaar gas) dan is die op 80% gevult. dan stop je dus met vullen.

Ik heb er een adapter bij gekocht van amerikaans naar europees.

koken gaat prima. ik heb er 3 a 4 vakanties op 1 vulling gekookt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door old brumax » di aug 28, 2018 11:27 am

Heb dat ook meer dan 20 jaar gedaan, zoals Frank al aangeeft, gaat prima en je doet een aantal jaren op een vulling lpg dus erg goedkoop koken en zo aan de pomp vullen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10160
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door fahtal » di aug 28, 2018 11:47 am

sinds dat ongelukje in zutphen waar een t2 idioot normale gasflessen ging vullen en de hele toko met zijn bus in de fik stak.. zijn ze hier wel kritisch naar wat je met je busje gaat bijvullen...

de pomp bediende kwam zijn winkeltje uitrennen toen ik 5 liter kwam tanken;)....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door old brumax » di aug 28, 2018 14:11 pm

fahtal schreef:
di aug 28, 2018 11:47 am
sinds dat ongelukje in zutphen waar een t2 idioot normale gasflessen ging vullen en de hele toko met zijn bus in de fik stak.. zijn ze hier wel kritisch naar wat je met je busje gaat bijvullen...

de pomp bediende kwam zijn winkeltje uitrennen toen ik 5 liter kwam tanken;)....
De gastank hing bij mij gewoon onder de bus dus ik kwam gewoon gas tanken :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9613
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door Briebelbus » wo aug 29, 2018 8:47 am

Maar even serieus een GAS tank stralen :?:
Dat lijkt mij geen slimme actie.

Daarnaast, bij LPG inbouw mag je geen gebruikt spul hergebruiken (overbouwen in andere auto)
En een propaanglrs (groene) mag je na 10 jaar niet meer hervullen.

Dan lijkt het plan mij niet al te veilig. Ook met het oog op de werking van stralen: met hoge snelheid deeltjes afschieten op een object om door frictie de verf eraf te krijgen.

Kortom, met het oog op veiligheid vind ik dit geen slim plan.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door old brumax » wo aug 29, 2018 11:50 am

Briebelbus schreef:
wo aug 29, 2018 8:47 am
Maar even serieus een GAS tank stralen :?:
Dat lijkt mij geen slimme actie.

Daarnaast, bij LPG inbouw mag je geen gebruikt spul hergebruiken (overbouwen in andere auto)
En een propaanglrs (groene) mag je na 10 jaar niet meer hervullen.

Dan lijkt het plan mij niet al te veilig. Ook met het oog op de werking van stralen: met hoge snelheid deeltjes afschieten op een object om door frictie de verf eraf te krijgen.

Kortom, met het oog op veiligheid vind ik dit geen slim plan.
Zo hard gaat dat stralen nu ook weer niet, een tank onder een bus word het hele jaar gestraald door alle opspattende zand en steentjes welke ook door de band weggeslingerd word, een kooktank is wat anders dan een lpg tank waar je op rijdt, daar is die regel niet van toepassing, zelfs bij de apk keuring is er nog nooit naar gekeken bij mij, ook bij grote controle's langs de weg waar ik al een paar keer in gekomen ben heeft dat nooit tot opmerkingen of moeilijkheden geleid.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2013
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door blokkever » wo aug 29, 2018 12:12 pm


Briebelbus schreef:Maar even serieus een GAS tank stralen :?:
Dat lijkt mij geen slimme actie.
En waarom dan niet?
Na het stralen kun je juist heel goed zien wat de staat is van de tank, als je dan een sterk gedegradeerd oppervlak/lassen ziet dan moet je nog even heroverwegen anders zie ik geen bezwaar.

Het niet meer mogen vullen van de groene gasflessen na 10 jaar heeft te maken met een keuring die 10 jaar geldig is, dat betekent niet dat de flessen na 10 jaar ineens niet meer veilig zijn.
Je kunt de flessen laten herkeuring waarna ze weer 10 jaar gebruikt mogen worden.
Voor een LPG en/of dampgastank geldt hetzelfde, deze moet elke 10 jaar herkeurd worden.
In de praktijk doet bijna niemand dat en bij de APK wordt daar ook (nog) niet naar gekeken.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door old brumax » wo aug 29, 2018 18:45 pm

blokkever schreef:
wo aug 29, 2018 12:12 pm
Briebelbus schreef:Maar even serieus een GAS tank stralen :?:
Dat lijkt mij geen slimme actie.
En waarom dan niet?
Na het stralen kun je juist heel goed zien wat de staat is van de tank, als je dan een sterk gedegradeerd oppervlak/lassen ziet dan moet je nog even heroverwegen anders zie ik geen bezwaar.

Het niet meer mogen vullen van de groene gasflessen na 10 jaar heeft te maken met een keuring die 10 jaar geldig is, dat betekent niet dat de flessen na 10 jaar ineens niet meer veilig zijn.
Je kunt de flessen laten herkeuring waarna ze weer 10 jaar gebruikt mogen worden.
Voor een LPG en/of dampgastank geldt hetzelfde, deze moet elke 10 jaar herkeurd worden.
In de praktijk doet bijna niemand dat en bij de APK wordt daar ook (nog) niet naar gekeken.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Heb 2 jaar terug de lpg tank van mijn zoon gestraald onder de auto, was afgekeurd wegens roestvorming door de stralende werking van grind en zand tijdens het rijden, daarna in de tectyl gezet en een pluim van de monteur tijdens herkeuring!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 1624
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door gijsv » do aug 30, 2018 8:33 am

Je kan anders ook met 'droog ijs' stralen mocht je bang zijn voor teveel warmte.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door old brumax » do aug 30, 2018 13:43 pm

gijsv schreef:
do aug 30, 2018 8:33 am
Je kan anders ook met 'droog ijs' stralen mocht je bang zijn voor teveel warmte.
Droog ijs is moeilijk te krijgen met alles erbij, dat is alleen weg gelegd voor bedrijven, er zijn een aantal bedrijven die alles verhuren maar dan niet aan particulieren dus dubbel moeilijk, beetje grit of fijn zand werkt perfect en kost ook nog eens heel weinig!!! :mrgreen: :mrgreen:
Hoezo bang voor warmte????
Heb je wel eens gezien dat gasmonteurs flenzen aan gasleidingen lassen met normaal de gasdruk er op, geen centje pijn als je er maar niet doorheen brand!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 31
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door Miranda & Marian » do jun 06, 2019 16:17 pm

fahtal schreef:
di aug 28, 2018 8:59 am
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php? ... 10#p339796

in mijn busverhaal schrijf ik er wat over en de volgende 3 pagina`s wordt er nog wat over gezegd.

het systeem werkt zo. je draait het kleine nippetje open en dan ga je hem vullen bij het tankstation. zodra die begint te sputteren(vloeibaar gas) dan is die op 80% gevult. dan stop je dus met vullen.

Ik heb er een adapter bij gekocht van amerikaans naar europees.

koken gaat prima. ik heb er 3 a 4 vakanties op 1 vulling gekookt.
Onder mijn Westafalia '78 USA bus hangt ook zo'n (manchester) gastank en omdat hij op dit moment leeg is is het een mooi moment om hem te renoveren, anders duurt het weer drie jaar. ;-)
Frank, je zegt in je busverhaal dat er je een nieuw drukregelaar en een nieuwe vulnippel opgezet hebt. Is een drukregelaar hetzelfde als een verdamper? Kun je zeggen waar die onderdelen vandaan hebt en eventueel ook wat je ervoor betaald hebt?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10160
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door fahtal » do jun 06, 2019 16:46 pm

poe nee dat is te lang geleden ik heb jhet bij een bbq toko gehaald weet niet meer waar.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door old brumax » do jun 06, 2019 17:45 pm

Bij ene witte in scheindel hebben ze zo ongeveer alle onderdelen en ook hele tanks, gas regelaar is er in verschillende drukken, die moet passen bij de gebruikers die je hebt even opletten dus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 857
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Opnieuw de externe gastank leven inblazen

Bericht door transporterT2 » zo jun 16, 2019 11:50 am

In de tank staat een produktie datum geslagen.
En een verval datum.
Dit is waar er naar gekeken hoort te worden.
Bij apk wordt er bij de wagens zeker naar gekeken.
Ook in de tankjes van de westfalia busjes staat een datum geslagen.
Of hij nu glimt of verroest is maakt niet uit.
Herkeuren kan maar is kostbaar.
Weet dat er in de usa nieuwe tankjes worden verkocht weet effe zo vlug niet meer waar.
Was een firma welke voor de vw busjes alles nieuw kan leveren.
Verder mocht je spullen willen vernieuwen op en aan de tank zoals kranen,drukregelaars etc etc zat of zit er een winkeltje in de hoofdstad welke veel voor de woonschepen daar deed met betrekking tot het gas aan boord daarvan.

Jw

Plaats reactie