Westfalia hefdak lakken

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Westfalia hefdak lakken

Bericht door AWOL » do mar 09, 2017 19:30 pm

Ben bezig met het lakken van het hefdak van onze Westy Champagne bus. Ben begonnen met de bagagebak.

Schoonmaken, schuren, polyester twee componenten plamuur in scheurtjes en gaatjes, weer schuren, gronden, weer schuren en nu eerste keer afgelakt van de twee keer die erop moeten.

Hier is voor de eerste laag aflak, in de primer: Afbeelding

En dit is erna:
Afbeelding

Ik vind alleen de hoogglans lak wel erg glimmend voor het dak, misschien is zijdeglans iets beter. Heeft iemand hier ervaring mee? Of hoort het dak minder te glanzen? Ik krijg de indruk dat zijdeglans beter is voor de daken.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door mobiel70 » do mar 09, 2017 19:33 pm

Hoe gladder het dak, hoe minder vuil het wordt... Die bolle glans gaat er meestal in het gebruik nog wel af, maar je hebt dan wel een heel dicht oppervlak dat minder snel vervuilt.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door AWOL » do mar 09, 2017 20:06 pm

Lak is hetzelfde, alleen de ene is hoogglans en de andere zijdeglans. Dus het gaat om de glans, niet hoe glad het is. Dat zou gelijk moeten zijn.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door mobiel70 » do mar 09, 2017 20:51 pm

Dat is het dus niet. Want waarom zou de ene lak glanzen en de andere niet? Ruwer oppervlak...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door maxima » do mar 09, 2017 20:57 pm

het klopt wat er boven staat. hoogglans is gladder en geeft minder snel vuil aanhechting. voor een zijdeglans gaat er een soort van mat pasta door waardoor het oppervlak "ruwer" wordt. en daardoor minder glanst. dit breekt namelijk het licht/weerkaatsing.

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door AWOL » vr mar 10, 2017 1:32 am

En zo blijf je leren. Maar mooi dat ik het gevraagd heb. Bedankt voor de reacties. Wordt dus tweede laag aflakken ook gewoon met hoogglans. ;)
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door Cali » vr mar 10, 2017 9:49 am

Laatst nog mijn kozijnen geverfd. Daar werd door schilders ook geadviseerd met hoogglans te lakken. Niet omdat het mooi is, maar vanwege de robuustheid en betere weerbestendigheid. Precies zoals hierboven al gemeld dus.

Het ziet er wel netjes uit trouwens! Ik denk dat ik dat binnenkort ook maar eens ga doen. Het grote hefdak lijkt me alleen wel lastig, die is niet zomaar te demonteren met het doek.

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door AWOL » za mar 11, 2017 10:23 am

Bagagebak is nu voor tweede keer gelakt en ziet er echt prima uit. Tuurlijk, als je er met je neus op gaat staan zie je wat stofjes, maar dat hou je. Scheelt een klap geld tov laten spuiten als je het zo zelf doet en is goed te doen. Wel wat werk met schuren en alles, maar geeft wel veel voldoening als het resultaat dan mooi is. Ik heb DD-lak gebruikt van Poly-Service in RAL 9010 kleur.
De bagagebak was als proef. Nu het grote dak nog. Dat is meer oppervlak, maar rolt makkelijker en vlotter.

Tentdoek onder loshalen, opbinden, veerpoot aan voorkant loshalen en stevig vastbinden, schanieren achter loshalen van bus, met tie wraps bij elkaar binden onder het dak (loshalen aan dakkant kan eventueel ook) en met vier man dak er af tillen. Gaat prima. Alleen even oppassen met de veerpoot aan de voorkant, die is knap sterk en staat aardig wat spanning op.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door old brumax » za mar 11, 2017 12:40 pm

Is het niet mogelijk hem gewoon te laten liggen, rubbers er af en dik papier in de rondte eronder leggen en dan sluiten, je moet alleen de hoogte hebben en een steigertje rondom zetten , volgens mij minder werk dan alles slopen en ook weer vastmaken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door RemcoD » za mar 11, 2017 13:25 pm

Zo wil ik het gaan doen. Zeepbakje eraf en het hefdak lekker laten zitten en afplakken. Tijdelijk dus een rokje om de bus.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door AWOL » zo mar 12, 2017 16:08 pm

Ik moest het tentdoek toch loshalen, want het zat er verkeerd in van vorige eigenaar en de bus werd gespoten.

Maar tuurlijk, dat kan. Is even lastig misschien met bij het midden komen, maar als je handig/ lenig bent of bijvoorbeeld een rolsteiger hebt die je over de bus kunt zetten dan kan het prima lijkt me.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door old brumax » zo mar 12, 2017 19:15 pm

AWOL schreef:Ik moest het tentdoek toch loshalen, want het zat er verkeerd in van vorige eigenaar en de bus werd gespoten.

Maar tuurlijk, dat kan. Is even lastig misschien met bij het midden komen, maar als je handig/ lenig bent of bijvoorbeeld een rolsteiger hebt die je over de bus kunt zetten dan kan het prima lijkt me.


Als je de bus wast zet je er tovh ook geen steiger overheen??? :o
Gewoon een beetje beter je best doen :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door AWOL » zo mar 12, 2017 22:06 pm

Wassen is ook niet schuren of lakken. Als je het goed wilt schuren en lakken moet je er misschien wel iets beter bij kunnen dan een beetje iets doen met een gestrekte arm. Of zoals gezegd als je handig en/ of lenig bent. Peren en appels. Maar ieder zo zijn manier of idee. ;)
Laatst gewijzigd door AWOL op ma mar 13, 2017 8:27 am, 2 keer totaal gewijzigd.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door mobiel70 » ma mar 13, 2017 0:08 am

Ik heb het indertijd zo gedaan:

Afbeelding

Je doet het dak omhoog, plakt het plastic-folie met wat stukjes schilderstape vast, dak dicht en verven maar. Werkt perfect! Alleen maar verf waar je het wilt hebben. Ik gebruikte mono-urethane lak van Epifanes (twee lagen). Intussen ben ik met een wat uitgebreide restauratie bezig, het dak zal daarbij ook gespoten gaan worden. Maar met de roller is ook prima te doen! Geeft een mooi glad resultaat.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Westfalia hefdak lakken

Bericht door 911gt2 » ma mar 13, 2017 13:46 pm

Welke lak kiezen jullie? Want niet iedere lak is geschikt voor op het dak. Ik heb wel eens gehoord dat je lak moet kiezen waarmee ze ook zweefvliegtuigen doen. Omdat die lak flexibel is... maar dat is echt een beetje een klok, klepel verhaal.

Plaats reactie