zelfvoorzienend camperen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

zelfvoorzienend camperen

Bericht door Thijs84 » di sep 15, 2015 14:01 pm

Ik wil (zo veel als mogelijk) zelfvoorzienend kamperen. Het liefst kamperen in het wild, en op de camping het liefst zonder gebruik te maken van de wal stroom (vind deze namelijk altijd erg duur).

Nu zal ik niet de enige zijn. Een topic om deze tips en tricks te delen was er echter nog niet. nu dus wel

- Het interieur is voorzien van led verlichting omdat het verbruik lager is als andere verlichting.
- twee losse water tanken (1x 30L en 1x15L) welke er uit gehaald moeten worden om bij te vullen. Voordeel hiervan is dat de bus kan blijven staan en er met de watertank naar de kraan gelopen kan worden. (twee water tanken waarvan 1 altijd als nood watertank gebruikt wordt) (tank word in het buitenland ook vaak gevuld met flessen water uit de supermarkt)
- Standkachel wordt er volgende week ingebouwd. (Webasto op Diesel)
- 2de gel accu 60Ah als leefaccu. Deze wordt geladen en gescheiden door een Cyrix relais.
- Elextrolux koelkast op 12v/230v en gas.
- C-teck accu lader MXS10 om thuis beide accu's op te laden
- 2 blauwe gastankjes (onderbouw tank is nog wel een wens, maar deze past nergens ivm een verlaagde bus)

Nu zou ik nog 2 dingen er graag bij willen hebben
- een douche (denk er aan om een watertankje met douchekop op het dak te monteren, zoals het waterzak principe)
- zonnepanelen

Bij het laatste zou ik graag jullie advies willen.
Voor zo ver ik heb begrepen is het enige wat een zonnepaneel doet (met regelkast) je accu bij laden.
Ik zou graag 230V in mijn bus willen hebben. Dit omdat het voor kleine dingen erg makkelijk is (bijv laptop op laden). Dan zou er dus vanaf je leef accu een omvormer geplaatst moeten worden. Nu heb ik er 1 rond slingeren van 300Watt, dus hiermee kan ik dit probleem oplossen als ik deze ergens mooi inbouw. Trekt ik dan mijn accu leeg als ik deze gebruik of kan een zonnepaneel dit makkelijk bijladen?

Nu zou ik ook graag mijn koelkast op 230V willen laten draaien. Dit omdat hij dan vele malen beter koelt. Kan dit met zonnepanelen? Of zou ik opzoek moeten gaan naar een compressor koelkast, waarvan ik had begrepen dat deze alleen op 230V draaien. (en dus niet op 12v en gas, wat me erg praktisch lijkt als je onafhankelijk wilt zijn)

Tevens lees ik dat er veel verschillende soorten zonnepanelen in omloop zijn. Waar op te laten?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door fahtal » di sep 15, 2015 14:16 pm

Mijn compressor koelkast kan alleen op 12v volgens mij is dat Standard voor camper koelkasten.

Zijn er geen auto opladers voor je laptop?
Ik vind 60 ah wat weinig voor huishoud accu ik heb 115.

Ik heb van wilfred twee 60wp panelen dat is voldoende.

Douche jerrycan zwart werd niet echt warm in Noord-Frankrijk.. maar wel erg handig.

Je zou de onderbouw tank ook op je bagagedak kunnen leggen...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Thijs84 » di sep 15, 2015 14:28 pm

Ben even aan het zoeken voor een compressor koelkast op 12V maar vind ze erg prijzig (rond de 700 euro)
Kan zijn dat me accu 80ah is, maar zeker geen 110. Op mijn vorige vakantie bleek het meer dan genoeg te zijn. Voltage is niet onder de 12V gekomen. Durfde alleen niet te lang mijn koelkast op 12v te laten draaien. Koelkast werd op 12v of gas niet erg koud, dus walstroom was af en toe echt nodig om hem weer goed koel te krijgen. ) Stond in de nacht vaak uit. Op gas vond ik wat eng en 12V zou hij mn accu leeg trekken.

Onderbouw tankje op het dak? Is een mooie optie met een koppelslang zodat hij er ook vanaf kan. Lijkt me alleen een beetje eng een gastank op het dak met 40 graden buiten.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door fahtal » di sep 15, 2015 14:52 pm

40 graden in de zon boven het asfalt is ook warm. verf hem wit scheelt al.

accu:
ik stond met grauw weer 4dagen stil en toen ging het goed met de 110 ah. maar ik denk niet dat ik een dag langer moest staan. maar dan draait mijn koelkast 100% op 12 v.

nieuw zijn ze duur en ik zat een beetje vast aan de 34cm van mijn berlin kast maar op mp staan ook wel gebruikte koelboxen en kasten die je misschien met wat handigheid kan gebruiken...


maar als je op 12v goed wilt koelen dan is compressor the way to go. en dan heb je 120 wp nodig en een dikke accu.

kun/durf je op gas te koelen zou je met 1 paneel uitkunnen van 60wp denk ik.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Reef blue » di sep 15, 2015 15:42 pm

Is het geen idee om voor je warm water een waterboilertje te maken op het dak en dan het warmwatervat opwarmen. Kan ook met heatpipes.

Wij hadden ook een omvormer in de bus (ik heb geen camper) en ik heb daar een schakelaar op zitten met een lampje zodat het duidelijk zichtbaar is. Omvormer is ideaal want daar kunnen alle opladers en de stereo en de tv op. Werkte prima.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door old brumax » di sep 15, 2015 15:44 pm

Voor het opladen van div apparatuur heb je tegenwoordig geen 230 meer nodig dat kan allemaal via usb aansluiting die je event, in je cigarettenaanstekerstopcontactding kunt steken en opladen, via een omvormer kost je erg veel stroom, een omvormer vreet nogal.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door blokkever » di sep 15, 2015 17:23 pm

Voor telefoons en tablets kun je indedaad prima een usb lader die in een 12 volt outlet past gebruiken, alleen hebben laptops vaak een hogere spanning nodig variërend van 17 t/m 22 volt.
Daarvoor is een omvormer toch wel noodzakelijk.
Dat een omvormer veel energie vreet is volgens mij wel achterhaald, waar je wel op moet letten is dat de goedkope omvormers vaak niet geschikt zijn voor alle apparatuur, dat heeft te maken met de "vorm" van de wissespanning.
De goedkope omvormers hebben een zgn. "gemodificeerde sinus" uitgangsspanning en daar kunnen niet alle apparaten tegen.
Beter kun je voor een iets duurdere pure sinus omvormer kiezen, daar werken alle apparaten op en heb je ook geen last van hinderlijke brom geluiden.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door mobiel70 » do sep 17, 2015 9:55 am

fahtal schreef:Mijn compressor koelkast kan alleen op 12v volgens mij is dat Standard voor camper koelkasten.

Zijn er geen auto opladers voor je laptop?
Ik vind 60 ah wat weinig voor huishoud accu ik heb 115.

Ik heb van wilfred twee 60wp panelen dat is voldoende.

Douche jerrycan zwart werd niet echt warm in Noord-Frankrijk.. maar wel erg handig.

Je zou de onderbouw tank ook op je bagagedak kunnen leggen...

Er zijn opladers voor de laptop die je kunt gebruiken in een 12-voltssysteem. Ik gebruik die zelf op mijn boot, werkt perfect. Voor koelapparatuur zijn er ook speciale omvormers te koop, maar onze koelbox (compressor) doet het prima op 12 volt. Zo'n zwarte douchebak of jerrycan heeft als risico legionella... Zit ik niet zo op te wachten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door AppleCase » do sep 17, 2015 12:44 pm

Webasto op diesel? Waarom niet op benzine, dat zit al in je tank. Toch?

Omvormers zijn leuk, maar hebben altijd efficientieverlies. Heb je die laptop echt echt echt nodig? Is er een alternatief? (bijvoorbeeld een tablet met bluetooth toetsenbord als je veel moet typen). Als je wilt snoeien in elektriciteitsverbruik is dat een vraag die je bij iedere verbruiker moet stellen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Thijs84 » do sep 17, 2015 14:24 pm

AppleCase schreef:Webasto op diesel?

Ooit ergens uitgehaald..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Jordyher
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: zo okt 12, 2014 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Best

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Jordyher » do sep 17, 2015 23:33 pm

Zorg voor een huishoud accu met capicitijd genoeg, en een goede omvormer , schild ook erg veel in het verbruik, heb zelf een 220ah accu en 2000w victron enery omvormer, maar daar kan ik lang gebruik van maken bij normaal gebruik , echter heb ik nog nooit gekeken hoe lang ik energy houd bij intensief gebruik

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door MACHINE » wo sep 30, 2015 13:44 pm

je hebt tegenwoordig ook redelijk stille kleine aggregaten. is dat niet wat? ben je meteen overal vanaf :P

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Raeceron » wo sep 30, 2015 22:06 pm

Wel eens op een meeting geslapen met buren die een 'redelijk stil agregaat' hebben? Is niet grappig...
Cruizin' California sunshine ...

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Reef blue » do okt 01, 2015 11:42 am

Het voorzien in warm water gaat heel veel gas of electra kosten. Dat kan je met een wisselaar natuurlijk ook uit de rookgassen halen. Dat is een eitje met een watergekoelde motor maar is wat lastiger met een luchtgekoelde. Moet wel kunnen. Misschien ook te combineren met een standkachel (als het warme water op is en je staat stil....ergens in het bos...)
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: zelfvoorzienend camperen

Bericht door Wilfred » do okt 01, 2015 11:45 am

He, dat is best een leuk idee! Een warmte wisselaar om warm water in je bus te krijgen...

Nu we een TDI erin hebben, met waterkoeling, is dit misschien best goed te realiseren. Vind het echt een leuk idee, ga ik opslaan. Kunnen we ook bij koud weer warm douchen!
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie