Berlin koelkast, maar dan anders...

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Berlin koelkast, maar dan anders...

Bericht door RemcoD » ma jan 19, 2015 9:50 am

AppleCase schreef:Ik heb de originele (gelukkig) nog, maar kan me niet zo vinden in de 'problemen': Volgens het typeplaatje verbruikt hij max 5A en herrie heb ik al helemaal niet, toch koelt hij zo hard dat het ijs regelmatig op het element staat. Als er al een nadeel is, is het dat de warmte in de cabine geloosd wordt. Maar ach, zo warm zijn de zomers hier ook weer niet...
Als hij stuk is vind ik het een mooie oplossing. En als je iets 2dehands aanschaft kan je de prijs ook nog aardig drukken.



5A op betekent een verbruik van 60W op 12V en dat een 60Ah accu met 5 uur voor 50% ontladen is. Een absorbtiekoelkast heeft geen bewegende delen en dus geen lawaai, maar verbruikt die 5A wel continue. Het energieverbruik van die koelkast ligt dus op 60W(h) x 24 = 1440W(h). Als je voor je energievoorziening naast rijden afhankelijk bent van zonnepanelen en uitgaat van 8 uur per dag zonlicht, dan moet het zonnepaneel gedurende die 8 uur al 180W leveren om alleen de koelkast te laten draaien. Daarnaast heb je dan een accu nodig die je door 16 zonloze uren heen kan helpen en die dus een opslagcapaciteit heeft voor 16 * 60 = 960W(h). 960 / 12 = 80Ah ontladingscapaciteit. Een normale autoaccu kun je tot 50% ontladen, dus zou een 160Ah accu noodzakelijk zijn als je een poosje met je accu wil doen. Een semitractie accu als een optima yellowtop kun je wel diepontladen, tot 80%. maar dan heb je dus nog steeds minimaal een 100Ah accu nodig. Daar komt in het geval van onze busjes nog bij dat de plaats voor de campingaccu in het motorruim nogal beperkt is. En dit is dan nog alleen voor de koelkast. Overigens hou ik bij bovenstaande nog geen rekening met transformatieverliezen, reservecapaciteit etc. Dit zijn puur verbruikcijfers en dit moet je dus netto binnenkrijgen.

Gas is wel een optie, maar voor een wereldreis is het verbruik van 300 tot 400 gr p/d ook dan een issue.

Wil je dus voor langere tijd onafhankelijk zijn is energiebesparing de boodschap.
Een moderne compressorkoelkast verbruikt ongeveer13W op 12V dus dat is een verbruiksbesparing van 80%. Als je dan een 80W zonnepaneel op het dak legt hou je capaciteit over zodat je zelfs de waterkoker kan gebruiken. Ook is de benodigde accucapaciteit om je de zonloze uren door helpen dan een stuk kleiner.

Het nadeel van een compressorkoelkast is dat deze niet op gas kan werken. 220V werkt vaak wel naast 12V, maar dan is waarschijnlijk gewoon een trafo ingebouwd die de 220V wisselspanning omzet naar 12V gelijkstroom en werkt de compressor op 12V.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Plaats reactie