iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Geplaatst: zo aug 10, 2014 0:02 am
Hoi,
In onze T2b Westfalia Berlin uit 1977 zit een Kreft/Dometic koelkast (of eigenlijk box, zo'n bovenlader), type RC152. De bus komt uit Canada, en op het typeplaatje van de koelkast (zie hieronder) staat dat hij zowel op 12V als op 115V kan werken. In de ruimte naast de koelkast zit ook een knop om te schakelen tussen 12V of 115V, naast de draaiknop om de temperatuur te regelen.
De 115V kant is niet aangesloten en dat wil ik nu wel gaan doen. Maar ik twijfel of er wel echt 115V op moet. Ik weet namelijk dat er in de Europese modellen varianten van 12V/220V waren die echt op 12 V en 220V werkten, maar ook varianten die 12V/220V zeiden maar waarbij de 220V netstroom altijd via een omvormer naar 12V werd omgezet.
Weet iemand van jullie misschien aan de hand van het typeplaatje of er direct 115V op kan?
Of dat ik misschien ergens aan de koelkast, bv aan het verwarmingselement, kan zien of ie 115V aankan of alleen (omgevormde) 12V?
In onze T2b Westfalia Berlin uit 1977 zit een Kreft/Dometic koelkast (of eigenlijk box, zo'n bovenlader), type RC152. De bus komt uit Canada, en op het typeplaatje van de koelkast (zie hieronder) staat dat hij zowel op 12V als op 115V kan werken. In de ruimte naast de koelkast zit ook een knop om te schakelen tussen 12V of 115V, naast de draaiknop om de temperatuur te regelen.
De 115V kant is niet aangesloten en dat wil ik nu wel gaan doen. Maar ik twijfel of er wel echt 115V op moet. Ik weet namelijk dat er in de Europese modellen varianten van 12V/220V waren die echt op 12 V en 220V werkten, maar ook varianten die 12V/220V zeiden maar waarbij de 220V netstroom altijd via een omvormer naar 12V werd omgezet.
Weet iemand van jullie misschien aan de hand van het typeplaatje of er direct 115V op kan?
Of dat ik misschien ergens aan de koelkast, bv aan het verwarmingselement, kan zien of ie 115V aankan of alleen (omgevormde) 12V?