Scharnier los van hefdak Westfalia.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Slot bouten zijn origineel bij in ieder geval B daken
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Willem99
- Nieuweling
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr jul 11, 2014 16:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Noordwelle
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Ja dat sowieso.. Vraag me alleen af of de slotbout niet gaat meedraaien.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Wanneer je M6 bouten neemt en deze met een 6mm boor gebruikt gaat het goed.
Wanneer je onder de bolle kop kijkt zit hier een vierkant gedeelte,je geeft de bout na hem in het gat gestoken te hebben een klap met de hamer na.
Hierdoor gaat het vierkant gedeelte in het materiaal en zet zich vast.
Jan Willem
Wanneer je onder de bolle kop kijkt zit hier een vierkant gedeelte,je geeft de bout na hem in het gat gestoken te hebben een klap met de hamer na.
Hierdoor gaat het vierkant gedeelte in het materiaal en zet zich vast.
Jan Willem
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
transporterT2 schreef:,je geeft de bout na hem in het gat gestoken te hebben een klap met de hamer na.
Hierdoor gaat het vierkant gedeelte in het materiaal en zet zich vast.
Jan Willem
Als je dat in polyesther doet heb je kans op barsten , Je kan beter met een smal vijltje het gat vierkant maken.
Kost iets meer tijd maar een barst in je dak repareren kost je veel meer tijd en moeite.
- Willem99
- Nieuweling
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr jul 11, 2014 16:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Noordwelle
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Daar was ik sowieso al bang voor inderdaad shadowman, maar dat ben ik dus ook als de bout mee gaat draaien. Ik ben bang dat het polyester scheurt als ik het stevig vastzet..
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Willem99 schreef:Daar was ik sowieso al bang voor inderdaad shadowman, maar dat ben ik dus ook als de bout mee gaat draaien. Ik ben bang dat het polyester scheurt als ik het stevig vastzet..
Dat zou idd kunnen , als de lat die in de polyester is geplakt rot is heb je een holle ruimte die geen stevigheid heeft en als je daar een bout doorsteekt en domweg aandraait loop je de kans, en die is reëel dat je het dak kapot draait, spuit je er eerst epoxy in dan creer je een harde massieve plek rondom het gat en los je dat probleem/risico op.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
old brumax schreef:Willem99 schreef:Daar was ik sowieso al bang voor inderdaad shadowman, maar dat ben ik dus ook als de bout mee gaat draaien. Ik ben bang dat het polyester scheurt als ik het stevig vastzet..
Dat zou idd kunnen , als de lat die in de polyester is geplakt rot is heb je een holle ruimte die geen stevigheid heeft en als je daar een bout doorsteekt en domweg aandraait loop je de kans, en die is reëel dat je het dak kapot draait, spuit je er eerst epoxy in dan creer je een harde massieve plek rondom het gat en los je dat probleem/risico op.
Ik vraag me af hoe je zo'n dak kan repareren. Ik heb rondom de slotbouten wat "haarscheurtjes" zitten. Het lekt niet en is ook niet stuk, maar ik ben bang dat er materiaal moeheid kan ontstaan.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Briebelbus schreef:old brumax schreef:Willem99 schreef:Daar was ik sowieso al bang voor inderdaad shadowman, maar dat ben ik dus ook als de bout mee gaat draaien. Ik ben bang dat het polyester scheurt als ik het stevig vastzet..
Dat zou idd kunnen , als de lat die in de polyester is geplakt rot is heb je een holle ruimte die geen stevigheid heeft en als je daar een bout doorsteekt en domweg aandraait loop je de kans, en die is reëel dat je het dak kapot draait, spuit je er eerst epoxy in dan creer je een harde massieve plek rondom het gat en los je dat probleem/risico op.
Ik vraag me af hoe je zo'n dak kan repareren. Ik heb rondom de slotbouten wat "haarscheurtjes" zitten. Het lekt niet en is ook niet stuk, maar ik ben bang dat er materiaal moeheid kan ontstaan.
gr
Marcel
Polyester repareren kan alleen goed als je er een laag afslijpt schuin tot je er bijna doorheen bent, dan met glasvezel en matjes beginnen met opvullen , eerst een klein stukje in het midden en dan telkens overlappend iets groter tot het uitgeslepene is opgevuld, meestal 2-3 lagen , als je snel werkt en niet te veel harder gebruikt kan dat in een keer, daarna laten uitharden en met grof schuurpapier vlak maken en met plamuur de laatste oneffenheden en krassen wegwerken, daarna met 2k lak het dak rollen of spuiten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Okay, zoiets gevoel had ik ook al. Alleen het schuin afslijpen snap ik nog niet helemaal.
Ik dacht er inderdaad aan alle gaten met glasvezel matjes te versterken, dan netjes afschuren en het hele dak in 1 keer opnieuw aflakken.
Maar ook dat is weer lange termijn denken.
gr
Marcel
Ik dacht er inderdaad aan alle gaten met glasvezel matjes te versterken, dan netjes afschuren en het hele dak in 1 keer opnieuw aflakken.
Maar ook dat is weer lange termijn denken.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Briebelbus schreef:Okay, zoiets gevoel had ik ook al. Alleen het schuin afslijpen snap ik nog niet helemaal.
Ik dacht er inderdaad aan alle gaten met glasvezel matjes te versterken, dan netjes afschuren en het hele dak in 1 keer opnieuw aflakken.
Maar ook dat is weer lange termijn denken.
gr
Marcel
Nou Marcel dat is niet zo moeilijk, even logisch nadenken, als je alleen opschuurt en er 1 of 2 matjes overheen plakt krijg je een verhoging en dat is niet mooi, ga je er een grotere plek eromheen weg schuren tot (bijna) aan de onderzijde dan kun je de materiaaldikte gebruiken voor onzichtbare reparatie en je hebt de volledige sterkte en dikte van het originele materiaal.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt voor de informatie.
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Om het jezelf iets gemakkelijker te maken nog even dit, als je de glasvezelstukjes op maat maakt dan niet knippen maar scheuren dan heb een geleidelijker overgang en niet zo'n scherp dikteverschil, ook nooit 2 lagen glasweefsel op elkaar leggen, om en om is geen probleem dus glasmat en dan weefsel en weer mat enz.
Maak eerst alles klaar en leg ze op de plek waar ze moeten komen, dan kun je zien of alles bedekt is en of de stukken groot genoeg zijn, heb je dat klaar dan het hele pakje eraf halen en omgekeerd ernaast leggen, dan de hars aanmaken en snel met een kwast het hele te behandelen stuk insmeren, dan het bovenste stukje op z'n plek leggen en met de kwast met harder in tamponneren (dus niet strijken) tot hij helemaal is doorweekt en er geen luchtbellen onder zitten, dan onmiddellijk de volgende laag enz tot de laatste er op ligt, als je nu er eerst een vel plastic over legt en dan een stuk dun mdf oid. erop en dat verzwaren zodat het over de kap buigt dan heb je een mooi glad oppervlak en dus ook minder te schuren, hoop dat je eruit komt,suc6.
Maak eerst alles klaar en leg ze op de plek waar ze moeten komen, dan kun je zien of alles bedekt is en of de stukken groot genoeg zijn, heb je dat klaar dan het hele pakje eraf halen en omgekeerd ernaast leggen, dan de hars aanmaken en snel met een kwast het hele te behandelen stuk insmeren, dan het bovenste stukje op z'n plek leggen en met de kwast met harder in tamponneren (dus niet strijken) tot hij helemaal is doorweekt en er geen luchtbellen onder zitten, dan onmiddellijk de volgende laag enz tot de laatste er op ligt, als je nu er eerst een vel plastic over legt en dan een stuk dun mdf oid. erop en dat verzwaren zodat het over de kap buigt dan heb je een mooi glad oppervlak en dus ook minder te schuren, hoop dat je eruit komt,suc6.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Willem99
- Nieuweling
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr jul 11, 2014 16:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Noordwelle
Re: Scharnier los van hefdak Westfalia.
Kijk dat zijn allemaal handige tips. Ik denk dat ik ga voor de epoxy en dan tijdelijk in het gat spuiten en deze winter het dak eraf halen..