Doorvoer bedrading huishoudaccu

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Doorvoer bedrading huishoudaccu

Bericht door brammutjuh » do mei 22, 2014 11:38 am

In mijn T2b Westfalia Berlin zit geen huishoudaccu (ook niet af fabriek). Inmiddels heb ik er wel een in bezit en ook het relais etc. Na aanschaf van de juiste bekabeling (en het herstellen van de stroominput in de buitenkant van de bus) kan e.e.a. verder geïnstalleerd worden.

Nu vraag ik mij af waar de kabels langs gaan van de huishoudaccu in de motorruimte naar het interieur? Zit daar al ergens een gaatje voor dat ik nog niet ontdekt heb of moet ik een gat boren in bijvoorbeeld de reservewielbak of ergens anders?

Groet,
Bram.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Doorvoer bedrading huishoudaccu

Bericht door Briebelbus » do mei 22, 2014 12:06 pm

Bram,

Wat belangrijk is, is om te bedenken waar jij je "centrale punt" voor je bedrading in de bus wilt gaan hebben.
Voorbeeld: Ik heb in mijn Westfalia Berlin uitvoering naast de koelbox een klein opbergvakje.
Daarin heb ik een schakelpaneel gemaakt met zekeringen en relais. Vanuit de motorruimte heb ik naast de firewall. (afhankelijk van de uitvoering) achter de reservewielbak. 2x een gaatje geboord en mijn dikke kabels daar doorheen gevoerd naar het interieur.

Afbeelding

Wil je echter je centrale punt onder het dashboard hebben, dan is het gemakkelijker om vlak naast de motor (onder de firewall) een gaatje te boren, en dan je kabels in een flexbuis langs de chassisbalk naar voren te leiden. Onder de splashpan zitten meerdere doorvoeren voor kabels.


voor info over mijn bedieningspaneel enz zijn hier links naar mijn blog:
http://briebelbus.blogspot.nl/2008/06/het-bedieningspaneel-voor-het-camping.html
http://briebelbus.blogspot.nl/2008/07/bedieningspaneel-is-gereed-en-repareren.html

gr
Marcel
Laatst gewijzigd door Briebelbus op do mei 22, 2014 12:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Doorvoer bedrading huishoudaccu

Bericht door Briebelbus » do mei 22, 2014 12:08 pm

op deze foto is te zien dat ik dus (nog) geen reservewiel bak heb en dat er een dikke rode en zwarte kabel naar boven lopen.

Afbeelding

Eventueel kan ik foto's maken van hoe ik het heb in de bus.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie