Koelkast!

Plaats reactie
markdepooter
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Koelkast!

Bericht door markdepooter » do apr 03, 2014 11:38 am

In mijn T2 Dallas zit een oude absorptiekoelkast van Dometic die is overleden... Trafo doorgebrand, verwarmingselement aan gort en dat soort zaken. Peter in Helmond kan nieuwe trafo leveren, maar biedt geen garantie dat hij het dan doet.

Vraag is; wie heeft er ervaring met inbouwen nieuwe koelkast? Ik zit te denken aan de Dometic RM 123. Aan te sluiten op gas, 230 en 12 V dus van alle markten thuis. Zitten wel paar haken en ogen in, ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost (extra ventilatiegat maken in je bodemplaat, hoogte is afwijkend en dat betekent dus dat het inbouwkastje verbouwd moet worden, deur lijkt andere kant op te sluiten dus scharnieren kast omzetten). Eigenlijk dus ook niet ideaal, misschien is er een beter alternatief??

Ben benieuwd!
Mark

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Koelkast!

Bericht door hanhoo » do apr 03, 2014 20:29 pm

Wij hebben een bredere koelkast, met vriesvak. Was door de vorige eigenaar een beetje knutselig erin gezet met kleine plankjes. Uiteindelijk heb ik de linker- en rechterhelft van het kastje gepaard en een voor de rest een nieuw kastje met lade en kookplaat/spoelbak gemaakt. Gaat ten kosten van het kruidenrek, dat wel.

Afbeelding
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

markdepooter
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Koelkast!

Bericht door markdepooter » vr apr 04, 2014 9:20 am

Owja, dat kan natuurlijk ook nog wel. Lastige materie hoor, keuzes maken haha. Origineel, niet origineel, gaten slijpen in vloerplaat of niet, complete kastjes eruit fl*kkeren. Ouwe koelkast hergebruiken. Brrr.

Thnx voor het inzicht, neem ik mee!

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Koelkast!

Bericht door RemcoD » za mei 10, 2014 23:50 pm

Wij hebben in onze Dallas een Indel B Cruise 49 gebouwd. Dit is een compressorkoelkast. Nadeel, de compressor maakt geluid en hij werkt allen op 12V of 24V, dus je zult naar stroomvoorzerning moeten kijken. Voordeel, het verbruik is veel aangenamer dan een absorbtiekast, dus een nachtje op de accu zul je wel redden. Wij hebben een extra campingaccu en met het opgegeven gemiddelde verbruik van 13W, dus iets meer dan 1A, zul je met een 60 Ah semitractie accu zo'n 24 uur toekunnen tot 50% ontlading. Ook deze kast past niet zonder meer in de ombouw. Hij is iets te hoog, maar de verbouwing is minder ingrijpend dan het verbreden van de kast. Het enige waaran je in een oogopslag kan zien dat de koelkast niet origineel is, is aan het frontpaneel, dat van ReproWesty fineer is gemaakt. Onze dallas was van oorsprong een weekender dus ook het gasstel is door ons ingebouwd.

Je kunt wel een keer komen kijken als je wilt.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Marc123
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: do jun 27, 2019 16:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Koelkast!

Bericht door Marc123 » ma jul 01, 2019 10:25 am

Beste forum-leden,

Ik ben in het trotse bezit van een T2A westfalia met SO42-interieur. Naast de weekendjes weg gaan we ook met de bus op vakantie. Nu willen we voor iets meer comfort de originele koelkast vervangen voor een klein compressor model. Op dit forum heb ik gelezen dat je dan uitkomt bij een Indel/Isotherm of een Dometic. Bij Isotherm heb je diverse opties, waaronder de Cruise 42 en de Cruise 49. Bij de 49, net als bij de Dometic CRX50 zal, gezien de afmetingen, volgens mij de watertank moeten worden opgeofferd. Klopt dat? Bij de 42 lees ik dat de diepte 38 cm is. Kan bij deze koelkast de watertank behouden blijven? Bij de 42 zit de compressor achterop. In de productbeschrijving lees ik dat deze verplaatsbaar is en binnen 150 cm van de koelkast geplaatst kan worden. Kan ik deze in het kleine kastgedeelte boven de koelkast kwijt? Kan deze dan zijn warmte voldoende kwijt? Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen met mijn vragen? Alvast dank!

Groet, Marc

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koelkast!

Bericht door fahtal » di jul 02, 2019 8:13 am

Ik heb extra koeling fan van een computer geplaatst in mijn berlin. Om lucht door de gas ontluchting in de bodem door de ventilatie in het gas fornuis te blazen. Door was nodig anders bleef die te lang blazen om zijn warmte kwijt te kunnen. De fan heb ik op de standaard fan aangesloten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast!

Bericht door gijsv » di jul 02, 2019 8:42 am

Ik heb wel de Dometic CRX50 geplaatst, dan moet je inderdaad de watertank opofferen. Maar wie heeft er nu 50 liter water nodig? dus heb nu een 5 liter tankje achter de bestuurder staan met een omgelegd slangetje. Werkt perfect, ook makkelijker vullen

Die hometic crx50 is overigens smaller dan het kastje en lager dan de originele koelkast/box. Dus je zal toch nog aan het knutselen moeten wi het er een beetje knap uitzien

Marc123
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: do jun 27, 2019 16:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Koelkast!

Bericht door Marc123 » vr jul 05, 2019 13:34 pm

Dank voor jullie reacties! Inderdaad een terecht punt van de watertank, die is vrij groot, ik ga hem opofferen voor een Dometic CRX50. En een kleine watertank achter de bijrijdersstoel is ook slim bedacht.

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Koelkast!

Bericht door Dirty Harry » za jul 06, 2019 8:16 am

Zo heb ik het gedaan...
viewtopic.php?f=6&t=5815&start=360

Marc123
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: do jun 27, 2019 16:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Koelkast!

Bericht door Marc123 » do jul 11, 2019 16:01 pm

Thanks! Erg mooi gedaan!

Plaats reactie