Domme accu vraag

Plaats reactie
Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Domme accu vraag

Bericht door Zaaf » wo mar 26, 2014 10:29 am

De motoraccu van mijn bus is overleden en daar moet dus een nieuwe in.

Ik denk dat de accu-situatie in mijn bus is zoals die origineel ooit geleverd is door VW.

Zowel de - van de hh-accu als de - van de motoraccu zitten met een draad aan de respectievelijke linker wielkast en rechterwielkast vast.
De + kabels van beide accu's gaan naar elkaar toe en worden onderbroken door dat zwarte kastje van Bosch. Dat is de spanningsregelaar als ik het goed begrijp? Daarnaast zit weer een ander kastje (zie foto), geen idee waar die voor dient.

Als het goed is laad dit zwarte Bosch kastje spanning door naar de huishoudaccu voor het opladen en schakelt ie ook uit als de hh-accu vol is.
Ook zorgt ie ervoor dat de hh-accu niet gebruikt kan worden door de motoraccu, toch?
Kan iemand dit bevestigen.....? :oops:
Ik snap hier doorgaans maar erg weinig van.....

Nu had ik op het forum al de tip gekregen om een zo zwaar mogelijke accu als motoraccu te gebruiken, maar kan dat?
Ik heb wat topics gelezen (en slechts beperkt begrepen), maar ik maak me een beetje zorgen over de accu-kabels (dik genoeg?) en of dat Bosch kastje het aan kan als ik er zo'n zware accu in zet...?

Volgende vraag.
Zoals de accu's nu aangesloten zitten kan ik dus ook gewoon (tijdens de stallingsperiode) een druppellader op de motoraccu aansluiten, waardoor beide accu tegelijkertijd geladen worden?
Mits de druppellader het totale amperage van beide accu's aan kan natuurlijk.
Dat snap ik dan weer wel......

Wij hebben verder geen zonnepanelen of andere hi-tech instrumenten in onze bus zitten en zijn voorlopig ook niet van plan om wild te gaan kamperen.
De bedoeling is dus om gewoon op een camping te gaan staan waar we dus voorzien zijn van stroom.

Hier dus de foto's om mijn verhaal en vragen te verduidelijken.

Oja, de hh-accu is van Wilco, 55 Amp. Ben vergeten om te kijken hoe zwaar de motoraccu is.....

hh-accu :
Afbeelding

Dit zijn de accu-kabels met de hh-accu (sorry voor de kwaliteit van de foto)
Afbeelding

Zwarte Bosch kastje waar de plussen samenkomen
Afbeelding

Kleine kastje daarnaast
Afbeelding

Motor-accu
Afbeelding

Groet,

Zaaf.

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Domme accu vraag

Bericht door Zaaf » wo mar 26, 2014 10:31 am

Oeps! Dit is dus het zwarte Bosch kastje (spanningsregelaar) waar de plussen samenkomen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Domme accu vraag

Bericht door Briebelbus » wo mar 26, 2014 10:46 am

Heb je al ge-googled op het nummer van Bosch wat erop staat :?: (of bij Bosch service gevraagd :?:)

Als je 2 accu's in de bus monterr van niet gelijke capaciteit is het verstadig om een "laadstroom scheider" er tussen te hebben.

Het kan zijn dat het Bosch ding die functie vervult.
Dat grijsze geval lijkt mij je spanningsregelaar; maar ook dat kan ik je niet bevestigen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Domme accu vraag

Bericht door Briebelbus » wo mar 26, 2014 10:55 am

nog even een aanvulling: het is niet verstandig/aan te raden als je met je druppellader direct beide accu's kan opladen zonder dat je iets hoef om te schakelen. Dat betekend dat je geen gescheiden circuit in gebruik hebt.

Wat betekend dat: heel simpel, beide accu's worden leeg getrokken door je verbruikers; ook je start accu.
Natuurlijk is dit precies wat je wilt voorkomen. Daarom is het aan te raden om je verbruikers die niets met het rijden te maken hebben los te halen uit het circuit wat door de startaccu wordt verzorgt.

Dit houdt wel extra werk in, want dan moet je vanaf je 2e accu een stroom circuit gaan aanleggen met extra zekering kast enzo waar je die verbruikers op aan kunt sluiten.

Je scheidingssysteem voor het opladen. (scheidingsrelais, diode brug oid) zorgt ervoor dat wanneer de motor loopt de huishoudaccu in het laadcircuit wordt opgenomen en dan ook laadstroom krijgt.

Op die manier kan je veilig je campingverbruikers gebruiken zonder je zorgen te hoeven maken dat je de volgende dag de bus niet meer kan starten.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Domme accu vraag

Bericht door Briebelbus » wo mar 26, 2014 10:57 am

alleen mbt tot je druppelader; die moet je dan in de stalling handmatig over zetten van de startaccu naar de huishoud accu. (doe ik ook; mijn druppellader en accu's staan in de winter gewoon in huis.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Domme accu vraag

Bericht door old brumax » wo mar 26, 2014 11:59 am

Volgens mij is dat zwarte bosch kastje een scheidingsrelais, die moet er dus voor zorgen dat er geen stroom terug loopt naar je startaccu, simpel te testen, haal een kabel van je startaccu en kijk of de bus nog wil starten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Domme accu vraag

Bericht door mobiel70 » wo mar 26, 2014 13:15 pm

Ik heb eens even de goede raad van Marcel (Briebelbus) opgevolgd en concludeer - aan de hand van het schakelschemaatje, waarin twee diodes zijn weergegeven die er voor zorgen dat de stroom van de ene accu niet bij die van de andere kan komen - dat inderdaad sprake is van een scheidingsrelais. Beide accu's zijn daardoor van elkaar gescheiden, je kunt dan ook niet met één lader de twee accu's gelijktijdig bijladen. Daarnaast heb je ook niet het risico dat jouw beide accu's leeggetrokken worden. Overigens: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel (maar die heb ik hier niet gezien).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Domme accu vraag

Bericht door FrankVW » wo mar 26, 2014 15:07 pm

interessant ! dit is zeker bruikbaar voor mij ook !
onze bus kwam zonder accu's aan, en de startaccu was snel gepiept, maar de HH accu.....die draden liggen los.
Heb al een accu, en op het to-do lijstje als de bus terug is van de spuiter staat het uitvogelen hoe die aan te sluiten, omdat het eruit ziet dat alleen de Westfalia koelbox erop aangesloten zou moeten worden (meer draden zie ik niet weglopen vanaf de Plus van de HH) Wel heb ik ook zo'n zwart kastje....zal idd eens gaan checken hoe dat dan bij mij zit.....misschien moet ik ook een topic starten met dit onderwerp als het vorm krijgt.....
Bedankt voor de foto's en info mensen !

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Domme accu vraag

Bericht door old brumax » wo mar 26, 2014 17:49 pm

mobiel70 schreef:. Beide accu's zijn daardoor van elkaar gescheiden, je kunt dan ook niet met één lader de twee accu's gelijktijdig bijladen. Daarnaast heb je ook niet het risico dat jouw beide accu's leeggetrokken worden. Overigens: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel (maar die heb ik hier niet gezien).

Correctie, de beide accu's kunnen wel gelijktijdig geladen worden, dat doet de dynamo dus ook altijd maar zodra de laadspanning wegvalt kan de stroom niet "terug lopen" dus kan de startaccu niet leeggetrokken worden voor HH gebruik.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Domme accu vraag

Bericht door mobiel70 » wo mar 26, 2014 23:31 pm

Je hebt gelijk! Dom antwoord van mij dus (en geen domme vraag, want die bestaan niet!)
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Domme accu vraag

Bericht door Zaaf » do mar 27, 2014 10:31 am

Dank voor jullie antwoorden!

Ik heb ook nog even gegoogled op dat Bosch kastje, maar kon er geen beschrijving bij vinden. Misschien eerst nog even Bosch service proberen dan.

Ik heb nl nog wel een paar vragen. Ik wil er dus een zwaardere motoraccu in zetten, maar op het zwarte Bosch kastje staat o.a. 12V / 75A.
Dus ik neem vooralsnog aan dat beide accu's niet zwaarder mogen zijn dan 75A?
En dan bedoel ik niet de beide Amperage's van de accu's bij elkaar opgeteld, maar een maximum van 75A per accu.
Ik heb dus al een hh-accu van 55A.

Maar goed, dat moet ik dus nog even uitzoeken.

Wel goed om te weten dat ik tijdens de stalling van de bus de druppellader gewoon kan aansluiten op de accu's en dat ik ze dus niet los hoef te halen om ze op te laden.

Nu dus nog uitzoeken of het uitmaakt dat ik 2 accu's plaats met verschillende capaciteit en dan kan ik mijn accu bestellen en de Ctek druppellader.

Oja, en deze nog : mocht ik dus een zwaardere motoraccu plaatsen, moet ik dan ook dikkere accukabels bevestigen.....?

Nogmaals dank voor jullie antwoorden.

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Domme accu vraag

Bericht door old brumax » do mar 27, 2014 10:43 am

De ampèrage vermeld op het kastje zijn de ampères die de contacten hierin kunnen verwerken.
Je grootste gebruiker is de startmotor en die loopt dus niet via dat kastje maar hangt rechtstreeks aan de accu, de grootte van die accu heeft geen invloed op de kabeldikte, alleen als je een veeeeeeeeeeeel zwaardere startmotor zou plaatsen zou er mogelijk een dikkere kabel nodig zijn.
Er schijnen C.techs te zijn die accu's van verschillende capaciteit afzonderlijk kunnen laden, daarvoor zou je bij de handel moeten informeren wat er is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie