Apk punten Westfalia?

Plaats reactie
Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Apk punten Westfalia?

Bericht door Zaaf » wo feb 19, 2014 22:49 pm

Weer een vraagje mijnerzijds.

De bus moet binnenkort ook voor de apk en nu vroeg ik mij af of en waar ik extra op moet letten?
Kunnen ze bijv. moeilijk gaan doen over een koelkastje of de binnenverlichting in het campergedeelte (dus niet die verlichting bovenin de bestuurderscabine).

Bestaat er een apk-punten lijst voor de Westfalia?
Heb wat topics van de technische commissie doorgelezen maar niets kunnen vinden.

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door los limbos » wo feb 19, 2014 23:18 pm

APK punt is bijv , de gasfles indien aanwezig deugdelijk zijn bevestigd.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door Wilfred » do feb 20, 2014 8:52 am

Het apk boek staat natuurlijk gewoon online, dus je kan alles opzoeken. Er staat ook in link in de schatkamer.
Take the planet and make it spin your way

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door dirkinbrabant » do feb 20, 2014 11:43 am

Volgens mij heeft een camper geen speciale aandacht bij de APK, de gasinstallatie voor koelkast en koken wordt b.v. niet gekeurd, en ook extra binnenverlichting niet tot zover ik weet. Al laat je het hele interieur weg, volgens mij geen probleem. Wat wel gekeurd wordt is of alles deugdelijk vast zit, dat geldt voor de gasfles, maar ook voor de bedbank omdat dit zitplaatsen zijn tijdens het rijden. En de gordels die je daar eventueel hebt zitten: deugdelijk bevestigd (dat hoeven niet persé de gordelpunten te zijn), goed werkend en onbeschadigd.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door Stuif » do feb 20, 2014 11:56 am

Je camper interieur moet er wel degelijk inzitten, omdat er kampeerwagen op je kenteken staat !!
Voor de rest is er bij mij nog nooit verder gekeken dan achter de voorstoelen.
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door Wilfred » do feb 20, 2014 12:48 pm

Ik denk idd dat er officieel wel regels zijn. Maar er is bij mij ook nog nooit naar gekeken. Je interieur moet vast zitten, maar dat moet het altijd. Dat is niet specifiek westfalia.

En een gastankje, dat is nog een dingetje, wat qua veiligheid makkelijk in het oogspringt. Haal em er anders uit voor de apk, als je twijfelt.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door zomerbloempje » do feb 20, 2014 14:21 pm

Bij mij is bij de apk van de camper wel naar de gasfles gekeken.
Dit is een (nieuw) apk punt
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door Zaaf » do feb 20, 2014 17:53 pm

Dank allemaal voor de info.

Ik zal de gasfles extra controleren en verder of alles goed vastzit.
En alle lampjes, gordels en andere kleine dingen die ik kan bedenken en dan zal het wel goed gaan.

Groet,

Zaaf.

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door Zaaf » vr apr 04, 2014 22:39 pm

Vandaag heeft de bus de apk gehad. Helaas afgekeurd.

1 remleiding was afkeur, de andere 3 mocht ik "maken". Dwz, opschuren, in de zinkspray zetten en dan weer tectyleren....
Aangezien je niet 1 specifieke remleiding kan bestellen (bij Paruzzi), is de kans heel groot dat ik ze allemaal ga vervangen. Ben ik er in 1 keer vanaf.
Met mijn andere klassieker ook gedaan.

Ik weet dat de overheid een veel strenger beleid is gaan volgen mbt oxidatie aan den remleidingen, maar zelfs een vlekje roest is tegenwoordig al afkeur....

Verder moeten de lichten bijgesteld worden (kan ik helaas niet zelf) en doet het ruitenvloeistofsproeipompje het niet. Gisteren nog afgevuld maar ik had niet zelf zo'n pomp. Dus vandaag aan de apk meester gevraagd of hij het wilde doen. Zegt ie : volgens mij is dat voor jouw auto helemaal geen apk-punt...... Is ie het toch even op gaan zoeken in het boek : voor alle auto's vanaf 1971..... :evil:
Had ik even wijselijk mijn bek moeten houden.........
Anyway, hij zet die pomp erop en ik hoor het slangetje alleen maar leeglopen....
Nog niet naar kunnen kijken, bus nl. gelijk weggebracht voor een gordelklusje.....

Oja, en ik had nog rem verschil achter. Hij zei 30 om 40%. Geen idee wat ie daar nu precies mee bedoelde. De ene remt "maar" 30% en de andere "maar" 40%?
Trouwens ook een klusje wat ik aan hem uit moet besteden want dat kan ik natuurlijk ook niet zelf.

Beetje jammer van die remleidingen, anders was ik erg blij geweest. Nu moet ik er toch weer geld tegenaan gooien dat ik liever besteed had aan de vakantie.

Groet,

Zaaf.

Gebruikersavatar
fonzamundo
Actief Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: di jul 09, 2013 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Brugge (BELGIE)

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door fonzamundo » za apr 05, 2014 9:34 am

Het remverschil betekent dat de ene rem bv. 100% goed remt en de andere maar 60-70%
Door het verschil in remkracht loop je de kans dat wanneer je hard in remmen gaat de bus naar één kant trekt en dus onbestuurbaar wordt
Puntje wat je zeker moet aanpakken :)

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door Zaaf » za apr 05, 2014 14:19 pm

Correctie :

Remmen achter afstellen kunnen we dus wel zelf!
Net even mijn zwager gesproken en hij zegt dat we achter wel zelf kunnen alleen voor niet, dus dat komt mooi uit.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door transporterT2 » za apr 05, 2014 20:32 pm

Hoi wat wil je aan je voorremmen afstellen?dit zijn toch schijven?
Rem verschil achter stel je denk ik niet weg,denk eerder aan een vette voering door olie of geen voering genoeg.
Wanneer je remmen achter goed zijn zijn deze ook zelf stellend.
Succes in de APK strijd is de zelf sleutel dag Hillegom misschien wat om van te leren?
En je ruitsproei tankje kun je prima zelf op druk brengen met een fietsbanden pomp kost niets bij bv Action.

Jw

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Apk punten Westfalia?

Bericht door hanhoo » ma apr 07, 2014 22:01 pm

Je haalt me de woorden uit de mond. Hillegom is niet ver weg voor je, en daar kun je ook de voorlampen afstellen ;-).

Remverschil is meestal stellen, maar het is geen gek idee met rotte remleidingen ook even de trommels er af te pakken en te kijken of de cilinders niet ook lek zijn. Dat komt vaker voor dan je denkt.

Je bent welkom op 19-4. :D. Echter ga je met vervangen van alle remleidingen, cilinders, stellen en alles dat niet in 1 dag redden ben ik bang voor.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie