demonteren watertank Westfalia Helsinki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door gerbenpool » za jan 05, 2013 13:47 pm

Lieve mensen,

Wij hebben een 2e hands Helsinki interieur gekocht om onze prachtige bus nog mooier te maken. Nu zijn we met het schoonmaken e.d. bezig. We zouden graag de watertank willen verwijderen zodat we deze beter kunnen reinigen en de kabels en leidingen, waar nodig, kunnen vervangen.

Weet iemand hoe je deze tank los krijgt van het buisje waarmee hij door het (aanrecht)blad steekt? Het buisje heeft zover ik kan zien geen schroefdraad en kan op en neer bewogen worden (een centimeter of 10). Ik heb er al wat aan gedraaid en getrokken maar zonder resultaat.

Ik hoor graag alle advies.

Alvast bedankt! Gerben.

Afbeelding Afbeelding
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door wouthwortel » za jan 05, 2013 20:13 pm

Het lijkt er verdacht veel op dat jij dezelfde watertank hebt als ik, mocht dat i.d.d. het geval zijn, kan ik je vertellen dat de vulhals middels een taps toelopende vorm zonder enige schroefdraad in de watertank zit.
Na jaren op deze manier zitten, is de boel logischerwijze muurvast komen te zitten.
Kijk of je met een `schrikreactie`de boel van elkaar los kunt krijgen.
I am Wouth and I approve this message.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door gijsv » za jan 05, 2013 20:57 pm

Ik heb dezelfde tank, het is mij ook niet gelukt.... Er zijn genoeg andere methodes om de tank schoon te krijgen overigens.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door AppleCase » ma jan 07, 2013 14:12 pm

Recht omhoog is de enige weg. Met draaien en voorzichtig wrikken, wellicht i.c.m. wat heet water e/o dreft er op moet het los te krijgen zijn. Je tank zal niet snel breken (PE), maar de hardplastic vulhals wel. Voorzichtig maar krachtig dus.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door Max » ma jan 07, 2013 16:29 pm

Bij mij was het draaien van achter gezien de tank aan de vulhals draaien en dan diets liften en de onderkant schuin uitschuiven. (kast stond wel op de werkbank).

En zoals gezegd, met beleid.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door gerbenpool » ma jan 07, 2013 21:08 pm

Super dank allen! Ik ga er weer met gepast beleid en mijn ongekende kracht mee aan de slag! Ik hou u op de hoogte van het resultaat.
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door hanhoo » di jan 08, 2013 0:32 am

Kijk uit hoor, dat plastic is al een paar jaren oud en daardoor broos en breekt makkelijk.

Als het echt niet lukt, dan de ongekende kracht toch maar achterwege laten. Misschien nog liever wegzagen. Dan heb je een rechte snede waar je met lijm een mof tussen kunt lijmen. Dat is altijd nog beter dan een barst die alle kanten op loopt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door gerbenpool » wo jan 16, 2013 12:04 pm

Het is gelukt!

Met gepast souplesse en subtiele kracht ben ik de tank gaan bewegen. Dit nadat ik boven het aanrechtblad een theedoek stijf om het buisje had gebonden, zo raakte het buisje en het blad niet beschadigd. Na wat wrikken en trekken kwam het buisje er uit. Er zat wat siliconen tape (van dat tape dat de loodgieter ook gebuikt) om het buisje dat door mijn getrek in een dikke rol was veranderd. Hierdoor zat hij dus wat meer vast dan zou moeten (denk ik).

Maar trots op het resultaat hier de foto's.

Allen nogmaals dank voor het meedenken! De bus is op dit moment helemaal leeg van binnen en nadat hij terug is van een roest verwijderende operatie gaan we hem van binnen verven en laten we het interieur plaatsen. Het belooft een mooie zomer te worden!!

Afbeelding
Afbeelding
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: demonteren watertank Westfalia Helsinki

Bericht door hanhoo » wo jan 16, 2013 13:26 pm

Goed bezit!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie