Hefdakdoek vervangen - vragen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Hefdakdoek vervangen - vragen

Bericht door brammutjuh » zo dec 02, 2012 13:03 pm

Het hefdakdoek van mijn westy is een de ene kant gescheurd en aan de andere kant lijkt het wel of er een schot hagel doorheen gegaan is.. Aan vervanging toe dus.

Ik vond via de busclub al dit topic: http://www.vwbusclub.nl/artikelen/westf ... akdoek.php Ben benieuwd of me dat gaat lukken, maar met twee vrienden moet dat toch lukken zou je zeggen (ga er even vanuit dat dit verhaal ook voor een T2b dak geldt). Twee vragen:

1) Ik heb bij aanschaf van m'n bus al een nieuw hefdakdoek gekregen. Nu hoor ik verschillende verhalen over slechte kwaliteit van sommige doeken (en vooral maatvoering bij een zekere Zeeuwse leverancier met een palmboom). De verkoper heeft verzekerd dat het een goed doek is, maar voor ik aan de gang ga wil ik dat wel zeker weten: Welke maten moet een goed hefdakdoek hebben?

2) Ik zie in het bovengenoemde verhaal dat het dak van de bus wordt gehaald. Ik zie ook verhalen waar men het doek vervangt met het dak er nog op. Wat is handiger/logischer?

Grtz,
Bram.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Hefdakdoek vervangen - vragen

Bericht door JackS » zo dec 02, 2012 14:56 pm

Had je deze handleiding al?
http://www.amescador.nl/documenten/1978 ... Manual.pdf
en hier staan nog wat foto's
viewtopic.php?f=30&t=10308

Wat is slechte stof? Geen idee! Alles wat ik hier in huis heb van diverse leveranciers is prima stof.
Het enige zou zijn dat de maten niet goed zijn en dan krijg je spanning op je dak of dat hij niet goed zit aan de achterzijde,
hier zijn wel wat voorbeeldjes van op te noemen.
Lijkt me handig als je eerst de boel eens gaat nameten met de stof die er nu nog op zit
Succes
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: Hefdakdoek vervangen - vragen

Bericht door brammutjuh » zo dec 02, 2012 15:43 pm

Hey Jack!

Thanx, die manual had ik nog niet en ook dat topic had ik nog niet gevonden :)

Grz,
Bram.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hefdakdoek vervangen - vragen

Bericht door MACHINE » di dec 04, 2012 12:16 pm

ik heb het recentelijk gedaan,

belangrijk is volgens mij maar 1 ding. Meten! en goed kijken hoe hij vast zat. Dak eraf halen is zeker weten makkelijker en niet veel werk.

daarnaast is het belangrijk dat je de pezen in knipt anders gaat het niet passen. En voordat je iets vast zet eerst kijken of hij de juiste lengte heeft zodat je niet eerst boven vast maakt en er dan achter komt dat hij onder niet past. De lengte maat van je oude doek kan verschillen met je nieuwe. Met de leverancier die je noemt heb ik geen ervaring. Ik heb zelf wel een doek wat ongeveer de helft goed koper was dan ik ze bij de meest shops zie en de maat en kwaliteit van het doek is goed!

gr Jeroen

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hefdakdoek vervangen - vragen

Bericht door gerbenpool » ma jan 07, 2013 21:54 pm

Ik heb ook het dak eraf gehaald en het doek toen vervangen, dak eraf was goed te doen. Er op niet in je 1tje proberen te doen.. Is een stuk lastiger dan er af :-p. Goed kijken hoe het doek vast zat en niet haasten.

Wij hadden last van weerplekken in het plafond en dat heb ik er met een middeltje van HG, maar dat kan ik nu nergens meer vinden. Het was een middeltje met 2 buisjes poeder die je moest oplossen in water.. Werkte erg goed... Maar ben bang dat ze het niet meer maken. Evengoed succes!

Groet Gerben
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: Hefdakdoek vervangen - vragen

Bericht door brammutjuh » vr jan 11, 2013 14:22 pm

Dank voor de reacties. Ik ga er als het weer wat warmer is mee aan de gang...
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Plaats reactie