hefdak T2b scheef?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kdejong
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 18:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

hefdak T2b scheef?

Bericht door kdejong » do jul 12, 2012 0:15 am

Er is iets mis met het hefdak van onze Westfalia T2b, maar ik kom er niet helemaal achter wat de oorzaak is.
Aan de voorkant kun je (met name aan het raampje, zie foto 1) zien dat de boel niet helemaal recht ziet, en als het dak dicht is sluit het dak aan de bestuurderskant niet netjes aan op de bagagebak (zie foto 2, in werkelijkheid is het nog iets erger).
We hebben lekkage in het tentdoek en we vermoeden dat dit veroorzaakt wordt doordat de boel scheef zit. Waarschijnlijk loopt daardoor de regen vanuit het raampje teveel naar één kant en kan het tentdoek dat niet aan.

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik heb gezien is dat het scharnier van de bestuurderskant bij een uitgezet dak niet even ver naar voren komt als het andere scharnier, zie onderstaande foto's. In eerste instantie dacht ik dat het scharnier niet goed was, misschien krom getrokken ofzo. Dus een andere op de kop getikt, maar deze doet precies hetzelfde.

scharnier bestuurderszijde:
Afbeelding

andere scharnier:
Afbeelding

Kan het misschien aan de beugel liggen waarmee het hefdak omhoog gaat? Daar zit ook een ijzerdraad in, moet die misschien meer of minder op spanning?

Verder zie ik dat ook het tentdoek aan de achterkant niet aan beide kanten even strak gespannen zit
Afbeelding

Hoop dat iemand suggesties heeft. De lekkage is vervelend, maar het niet netjes sluiten van het hefdak en het zichtbaar scheef zitten van het raam minstens net zo.

Inactief Account

Re: hefdak T2b scheef?

Bericht door Inactief Account » do jul 12, 2012 8:24 am

als je het dak met de hand omhoog duwt kun je dan wel bijde schanieren tot de aanslag drukken
of houd het zowieso aan die ene kant daar op

Dan zou het kunnen dat de beugel aan de voorkant niet helemaal gelijk is

Gebruikersavatar
kdejong
Nieuweling
Berichten: 37
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 18:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: hefdak T2b scheef?

Bericht door kdejong » do jul 12, 2012 9:39 am

Ik kan 'm met de hand nog wel opduwen, dan komt het scharnier bijna tot aan de aanslag

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: hefdak T2b scheef?

Bericht door Briebelbus » do jul 12, 2012 9:48 am

Voorste gedeelte mogelijk uitgelubberd?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: hefdak T2b scheef?

Bericht door blokkever » do jul 12, 2012 13:59 pm

Heb je een nieuw tentdoek gemonteerd?
Het lijkt op de foto alsaf deze wat "getordeerd" gemonteerd zit, als dat zo is dan trekt deze het dak ook scheeft als hij omhoog staat.
De achterste scharnieren hebben ook een kleine stelmogelijkheid (de ovale montagegaten) heb je daar ook al wat mee geprobeerd te doen?

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: hefdak T2b scheef?

Bericht door MACHINE » do jul 12, 2012 15:19 pm

Het lijkt er idd meer op dat je doek niet helemaal recht is, ( of niet recht gemonteerd ) dan dat je dak scheef zit. Aan de voorste beugel lijkt mij niet veel verkeerd te kunnen zitten. De stangen zijn immers links en rechts gewoon gelijk.

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: hefdak T2b scheef?

Bericht door jan willem vk » vr jul 13, 2012 20:55 pm

Het doek zit volgens mij verkeerd gemonteerd.
Op de eerste foto zie je een rafelrand lijkt erop dat de plastic strips aan de verkeerde kant van het doek zitten gemonteerd.
Zie je de plastic strips aan de binnenzijde in je dak als je omhoog kijkt?

Jan willem

Plaats reactie