Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Plaats reactie
sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door sake » zo apr 28, 2019 19:10 pm

Hoi allemaal,

Vorig jaar een 71er Westalia (US) gekocht en op dit moment RDW klaar aan het maken. De roestvorming in de raamsponningen (foto 1) en bodem (foto 3) willen we verwijderen en behandelen. Enkele rotte stukken in de raamsponning hebben we reeds laten vervangen (foto 2).

Aangezien ik geen restauratie-expert ben zit ik met enkele vragen.

1. Wat zijn goede tools om plaatselijke roest weg te slijpen/borstelen? Gebruik nu een clean & strip schijf op de haakse slijper. Gaat op zich goed maar je borstelt snel te veel weg en komt niet overal even makkelijk bij.

2. Waarmee het blanke metaal in de sponning beschermen? Volstaat een (epoxy)primer met een nieuw laklaagje? Aanbrengen met een kwastje zou makkelijk zijn. Kan je een nieuw laklaag (deels) over de originele, nog goede, lak spuiten?

3. Voor wat betreft willen we de roest weg slijpen/borstelen en de goede lak laten zitten. Waarmee de ontroeste delen behandelen? Primer + laklaagje of zijn er beter oplossingen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door blokkever » zo apr 28, 2019 20:05 pm

Roest verwijderen gaat het best door het te stralen, als dit geen optie is dan door schuren, krabben en borstelen met een stift slijper met zoiets:Afbeelding
Hiermee zo goed mogelijk de roest verwijderen en dan met een roestoplosser behandelen, zelf gebruik meestal HG roestoplosser, dit smeer ik op de te behandelen plekken en laat het een aantal uren (soms een nacht) inwerken en dan maak ik het schoon met een vochtige doek.
Je kunt dan goed zien waar nog roest zit (zwarte plekken) op deze plekken herhaal je de procedure, meestal is krabben en steken met een scherp voorwerp voldoende om de overgebleven roestplekken te verwijderen.
Na het krabben de plekken nog een keer behandelen met roestoplosser en na een poosje inwerken de laatste keer met een droge doek overtollige roestoplosser verwijderen en dan op laten drogen.
Daarna een goede epoxy primer er op en afwerken met autolak.

Je kunt gewoon over de oude laklagen lakken waar de basis nog goed is, alleen wel goed ontvetten en opruwen met fijn schuurpapier

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door _ferry_ » ma apr 29, 2019 12:18 pm

Bij mij zat er niet zozeer roest, maar de lak was wel aardig vergaan en liet deels los in de raamrand en daar waar die lijst van de schuifdeur zit geklemd. Dat heb ik afgekrabbeld/geschuurd en daarna een epoxy primer er overheen gedaan. Met een klein verfspuitje, lekker goed tussen alle randjes enzo gespoten. Eigenlijk alleen op de stukken waar die lijst weer overheen komt, en daar waar het raam rubber er overheen zit. Zichtbare delen heb ik toen dus afgeplakt en zodoende hoefde ik geen kleur te spuiten.

sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door sake » ma apr 29, 2019 13:39 pm

Bedankt, helder verhaal. Voor de vloer geldt dezelfde procedure? Die heeft aanzienlijk meer plekjes dus dat wordt nog een behoorlijke klus :)

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door blokkever » ma apr 29, 2019 22:20 pm

Deze procedure kun je op alles waar roest zit toepassen.

sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door sake » vr mei 17, 2019 23:42 pm

Ben je met die epoxy primer ook over bestaande 'goede' lak heen gegaan? Of heb je alles echt kaal geschuurd?
_ferry_ schreef:
ma apr 29, 2019 12:18 pm
..de lak was wel aardig vergaan en liet deels los in de raamrand en daar waar die lijst van de schuifdeur zit geklemd. Dat heb ik afgekrabbeld/geschuurd en daarna een epoxy primer er overheen gedaan. Met een klein verfspuitje, lekker goed tussen alle randjes enzo gespoten. Eigenlijk alleen op de stukken waar die lijst weer overheen komt, en daar waar het raam rubber er overheen zit. Zichtbare delen heb ik toen dus afgeplakt en zodoende hoefde ik geen kleur te spuiten.

sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door sake » vr mei 17, 2019 23:54 pm

Op dit moment met de sponning van de achterruit bezig. Loop tegen een paar zaken aan waarbij ik afvraag welke acties nodig zijn.

Links onder in de sponning (foto 1) is de lak een beetje losgelaten. Er komt een rubber overheen, is het nog nodig dit te behandelen? Kan er heel licht overheen gaan met een kleine staalborstel en aftippen met epoxy primer of brunox.

In het middel (foto 2) vertonen zich enkele kleine bultjes (roestvorming). Wat is wijsheid, met de staalborstel volledig blank borstelen en met epoxyprimer/brunox er overheen?

Rechts onder in de sponning is er een nieuw stukje plaat ingelijmd (foto 3). Redelijk strak kunnen schuren/borstelen maar rond de aanhechting bevindt zit een klein kratertje (rood omcirkeld). Is het zinvol dit te plamuren? Of gewoon enkele lagen Brunox er over heen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door mobiel70 » za mei 18, 2019 1:52 am

Ik zou alle roestplekken aanpakken (dat betekent: volledig roestvrij maken) en goed met Brunox behandelen. Vervolgens tenminste een tweetal lagen lak er overheen en onder het raamrubber waxoil of zuurvrije vaseline doen. Onder dat rubber komt altijd vocht, en dat kruipt omhoog (capillaire werking).
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Behandelen ontroeste delen raamsponning en vloer

Bericht door Wilfred » ma mei 20, 2019 18:49 pm

over wat het beste middeltje is, bestaat veel discussie. Ik vind zelf deze site altijd erg interessant:

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie