Stelschroef rem zit vast

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Stelschroef rem zit vast

Bericht door Cali » za sep 01, 2018 18:22 pm

Vandaag de trommelremmen van de bus afgesteld. 1 stelschroef zit helaas muurvast. Wd40 wil niet helpen. De andere stelschroef van dezelfde rem is wel aangedraaid en hij remt nu goed. Kan het kwaad dat 1 stelschroef in dezelfde stand blijft zitten? Ik denk dat de andere 4/5 tandjes is versteld, meer niet.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door old brumax » za sep 01, 2018 20:27 pm

Cali schreef:
za sep 01, 2018 18:22 pm
Vandaag de trommelremmen van de bus afgesteld. 1 stelschroef zit helaas muurvast. Wd40 wil niet helpen. De andere stelschroef van dezelfde rem is wel aangedraaid en hij remt nu goed. Kan het kwaad dat 1 stelschroef in dezelfde stand blijft zitten? Ik denk dat de andere 4/5 tandjes is versteld, meer niet.
Even de trommel eraf, de schroef die los zit er uit halen dan daar een pen in steken en met een paar ferme tikken de andere er uit, alles goed schoon maken en met een klodder kopervet weer in elkaar voor de komende 15 jaar!!!
Als het niet zou hinderen dat er 1 vast zit dan hadden ze er vast maar 1 schoen per kant in gezet denk je ook niet???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door Cali » za sep 01, 2018 21:41 pm

Ja vast, maar 4/5 kantjes lijkt me al niet heel veel. Al zal die andere schoen niet 100% Meeremmen idd. Die trommel gaat er alleen niet zomaar af. Die dikke moer met zekering moet er dan ook af toch? Ik neem aan dat die hele trommel niet met alleen die twee 11mm boutjes vastzit. Moet ik eerst ff een dikke moersleutel halen of bij de volgende garagebeurt laten doen. Is even afhankelijk van hoeveel het uitmaakt.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door eelke » za sep 01, 2018 22:10 pm

Trommel zit met die kleine boutjes vast ;)
hoe???

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door hanhoo » zo sep 02, 2018 18:13 pm

Borgmoer van de aandrijfas hoeft er niet af. Het is geen Kever :mrgreen:.

Wiel eraf, rem helemaal terug stellen. Dan zitten er twee kleine boutjes die de trommel op de naaf houden en die draai je los. Soms ontbreken de boutjes zelfs, ze zijn er alleen maar als centreer hulpmiddel voor de wielbouten. Het zijn de wielbouten en het wiel die uiteindelijk de trommel op de naaf houden.

Met behulp van een vuisthamer kun je met wat ferme tikken rondom de trommel het roest laten schrikken en hem eraf trekken. De rest wijst zich vanzelf.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door Cali » zo sep 02, 2018 18:23 pm

Jep, inderdaad de trommel eraf weten te trekken, dat ging niet vanzelf. Vervolgens wd40 op de stelschroef gespoten en met een hamer op een schroevendraaier de stelbout wat heen en weer geslagen. Daarna draaide het weer soepel. Het rempedaal heeft na 1cm intrappen al weerstand nu, dat heb ik nooit gehad eigenlijk. Opgelost dus!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door old brumax » zo sep 02, 2018 20:13 pm

Cali schreef:
zo sep 02, 2018 18:23 pm
Jep, inderdaad de trommel eraf weten te trekken, dat ging niet vanzelf. Vervolgens wd40 op de stelschroef gespoten en met een hamer op een schroevendraaier de stelbout wat heen en weer geslagen. Daarna draaide het weer soepel. Het rempedaal heeft na 1cm intrappen al weerstand nu, dat heb ik nooit gehad eigenlijk. Opgelost dus!
Heb je hem er niet uit gehad en in het vet gezet?
Grote kans dat ie dan met 1-2 jaar weer vast zit!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door hanhoo » zo sep 02, 2018 22:39 pm

old brumax schreef:
zo sep 02, 2018 20:13 pm
Cali schreef:
zo sep 02, 2018 18:23 pm
Jep, inderdaad de trommel eraf weten te trekken, dat ging niet vanzelf. Vervolgens wd40 op de stelschroef gespoten en met een hamer op een schroevendraaier de stelbout wat heen en weer geslagen. Daarna draaide het weer soepel. Het rempedaal heeft na 1cm intrappen al weerstand nu, dat heb ik nooit gehad eigenlijk. Opgelost dus!
Heb je hem er niet uit gehad en in het vet gezet?
Grote kans dat ie dan met 1-2 jaar weer vast zit!!
+1 - beter is de stelschroef er helemaal uit te trekken en op te schuren en invetten met remmenvet. Bij teveel pitvorming/roestschade een nieuwe monteren. Maar goed, je bent voor nu geholpen. 8-)
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door Cali » zo sep 02, 2018 23:11 pm

ja zo is het 8-) . Ik ga ze er nog wel uithalen, maar nu kan ik komend weekend in elk geval weer weg. Eerst de rubber dopjes maar eens terugplaatsen wanneer ik ze binnen heb, 3 ervan zijn eruit. Vast de reden van het roesten.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stelschroef rem zit vast

Bericht door old brumax » zo sep 02, 2018 23:27 pm

Cali schreef:
zo sep 02, 2018 23:11 pm
ja zo is het 8-) . Ik ga ze er nog wel uithalen, maar nu kan ik komend weekend in elk geval weer weg. Eerst de rubber dopjes maar eens terugplaatsen wanneer ik ze binnen heb, 3 ervan zijn eruit. Vast de reden van het roesten.
Nee hoor die krengen gaan altijd vast zitten, vergeet niet dat als je vaak remmen moet ze flink heet worden en iets wat afwisselend heet en weer koud word gaat nu eenmaal harder roesten!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie