Ramen verwijderen

Plaats reactie
Najra
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 11:05 am
Bouwjaar Bus: 1978

Ramen verwijderen

Bericht door Najra » wo jun 22, 2016 11:08 am

Hallo,

Ik ben de trotse bezitter van een prachtige Canadese Westfalia uit 1978, de champagne editie. De auto is keihard, en roestvrij. De originele lak zit er nog op, wit van boven en bruin van onderen. Helaas is de witte lak af. Het begint overal te roesten. Omdat we de bus mooi willen houden hebben we besluiten om het witte opnieuw te laten spuiten.

Mijn eerste vraag: De spuiter vindt het spannend om alle ramen eruit te halen omdat het fragiel oogt. Mijn vraag, is deze angst terecht? Deze editie heeft chromen strips rond de ramen. Zijn er mensen met ervaring die hier iets over kunnen zeggen?

Mijn tweede vraag: het witte is inmiddels room wit maar voor mijn gevoel was het origineel een helder witte kleur. Is dat juist? En waar kan ik de originele kleur codes vinden?

Bedankt voor je moeite!

Arjan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ramen verwijderen

Bericht door Arnout » wo jun 22, 2016 11:57 am

volgens mij is spuiten zonder de raamranden mee te nemen zonde, kan me niet voorstellen dat dat mooi wordt.
Ramen verwijderen en plaatsen (ook met rubbers met een chromen bies) is volgens velen niet al te lastig. Kans is wel dat je raamranden aantreft die werk nodig hebben

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Ramen verwijderen

Bericht door zomerbloempje » wo jun 22, 2016 12:13 pm

Je kleurcodes staan of op een sticker in de portieropening van de bestuurdersdeuren.
Maar zeker op je M-codeplaatje.
Dit zit tussen je stuurkolom en het zekeringenkastje bovenop de frisseluchtbuis

[Edit] Inmiddels gevonden
The 78 camper was Agate Brown (L86Z) with Pastel White (L90D) roof
http://www.ratwell.com/technical/ChampagneParts.html
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: Ramen verwijderen

Bericht door Davistev13 » wo jun 22, 2016 18:37 pm

Het is inderdaad zonde om te spuiten met de ramen er nog in . Want juist op die plek zit vaak roest. Hoe keihard hij is. Want ik heb er eentje uit californie en die had daar ook problemen. Het is echt een klusje die je zelf goed kan doen. Het is even rommelen maar met geduld kom je er wel ook met chromen lijsten. Schaf bij de auto handel een zetje met kunstof "lepels" ik weet hoe je noemt maar het zijn banden lichters die je in fiets banden reparatie doosje zit maar dan groter en sterker.

Gr david

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Ramen verwijderen

Bericht door fahtal » wo jun 22, 2016 19:36 pm

Eruit is simpel. Gewoon kapot snijden... tenzij de rubbers nog super goed zijn.

Erin Tja daar is genoeg over geschreven.

Ik zelf heb ze besteld bij de lokale luchtgekoeld garage die ook restaureren. Die weet wat goed is een goed past en als het zeeroof niet lukt wil die vast wel helpen met plaatsen.

Bij mij was de voorruit en kwelling..

Veel plezier met je Agatha!;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Najra
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 11:05 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ramen verwijderen

Bericht door Najra » wo jun 22, 2016 23:07 pm

Mannen, bedankt. Ik heb genoeg info om morgen de goede man te overtuigen dat hij de ramen met een gerust hart kan verwijderen.

Bedankt voor de kleurcodes ik zal ze ook nog even vergelijken met de info op de bus.

Plaats reactie