chassis behandelen
chassis behandelen
Hallo
Dit jaar zouden alle laswerken -eindelijk- klaar moeten zijn aan mijn bus. Daarom wil ik binnenkort de onderkant volledig kaal hebben om vervolgens alles (professioneel?) door iemand te laten spuiten in anti roest + carosserrie kleur. Mijn vragen:
Hoe haal ik de Rutex en andere verven best van de bodem? Ik weet dat stralen een mogelijkheid is maar zou het liever zelf proberen.
Alsook, wat is de juiste manier voor de nabehandeling? Met wat moet ik de onderkant laten spuiten zodanig dat alles roestwerend is en in kleur staat?
Bedankt in ieder geval voor raad en tips.
Pieter
Dit jaar zouden alle laswerken -eindelijk- klaar moeten zijn aan mijn bus. Daarom wil ik binnenkort de onderkant volledig kaal hebben om vervolgens alles (professioneel?) door iemand te laten spuiten in anti roest + carosserrie kleur. Mijn vragen:
Hoe haal ik de Rutex en andere verven best van de bodem? Ik weet dat stralen een mogelijkheid is maar zou het liever zelf proberen.
Alsook, wat is de juiste manier voor de nabehandeling? Met wat moet ik de onderkant laten spuiten zodanig dat alles roestwerend is en in kleur staat?
Bedankt in ieder geval voor raad en tips.
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: chassis behandelen
Hoi
Ik vond helemaal kaal maken niet nodig maar heb alleen de oude tectyl lagen eraf gehaald en dat gaat prima met een elektrische krabber als:
Het is wel een van de meest vervelende klusjes ! Wel minimaal stofmasker en stofbril / gelaat masker gebruiken ...en ik zou ook oordoppen en een muts adviseren.
Ik ga (na behandeling met Fertan) de bodem met Brantho Korrux schilderen.
De reden hiervoor ? ...kijk maar eens op : http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Succes !
Ik vond helemaal kaal maken niet nodig maar heb alleen de oude tectyl lagen eraf gehaald en dat gaat prima met een elektrische krabber als:
Het is wel een van de meest vervelende klusjes ! Wel minimaal stofmasker en stofbril / gelaat masker gebruiken ...en ik zou ook oordoppen en een muts adviseren.
Ik ga (na behandeling met Fertan) de bodem met Brantho Korrux schilderen.
De reden hiervoor ? ...kijk maar eens op : http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Succes !
-
- Actief Lid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Re: chassis behandelen
ik heb uren/dagen onder de bus gelegen om het allemaal handmatig eraf te krabben.
geen gezeik, in de oliewijk
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: chassis behandelen
Ik ook ! ....als het mogelijk is zou ik stralen en jezelf een vervelend klusje of eigenlijk KLUS besparen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: chassis behandelen
ardeko schreef:Ik ook ! ....als het mogelijk is zou ik stralen en jezelf een vervelend klusje of eigenlijk KLUS besparen
Maar je hebt zomaar 1000 eurie's verdient met dat krabben waarbij aangetekend dat het met stralen beter en dieper schoon word dus?!?!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: chassis behandelen
Tectyl is niet te stralen tenzij het kneiterhard en uitgedroogd is geworden.
Oude, verdroogde tectyl is prima te verwijderen met een luchtbeitel of zelfs met een hamer. Restanten kun je verwijderen met diesel (inweken. afsteken, herhalen).
Oude, verdroogde tectyl is prima te verwijderen met een luchtbeitel of zelfs met een hamer. Restanten kun je verwijderen met diesel (inweken. afsteken, herhalen).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: chassis behandelen
hanhoo schreef:Tectyl is niet te stralen tenzij het kneiterhard en uitgedroogd is geworden.
.
Waarom zou je het verwijderen als het niet hard en uitgedroogd is, dan zou ik er niets aan doen of hooguit een nieuwe laag erover heen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: chassis behandelen
old brumax schreef:hanhoo schreef:Tectyl is niet te stralen tenzij het kneiterhard en uitgedroogd is geworden.
.
Waarom zou je het verwijderen als het niet hard en uitgedroogd is, dan zou ik er niets aan doen of hooguit een nieuwe laag erover heen.
Eens.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: chassis behandelen
old brumax schreef:hanhoo schreef:Tectyl is niet te stralen tenzij het kneiterhard en uitgedroogd is geworden.
.
Waarom zou je het verwijderen als het niet hard en uitgedroogd is, dan zou ik er niets aan doen of hooguit een nieuwe laag erover heen.
Nou ik raad toch aan om alles weg te halen. Bij mijn bus leken delen nog goed beschermd, maar toen ik de meuk eraf haalde bleek er toch mooi roest onder te zitten! Er was waarschijnlijk door capillaire werking vocht tussen gekropen en niet te zien. Je bent pas 100% zeker van een goede behandeling als je zoveel mogelijk metaal blank hebt gezien en tegelijk met de behandeling alle mogelijke naden en kieren volledig dichtgekit hebt.
Dus.
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 874
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: chassis behandelen
Op basis van mijn eigen ervaring met de Doka ben ik het eens met EEVeeWee
Goed werk is zelden met weinig inzet
succes
Grt Richard
Goed werk is zelden met weinig inzet
succes
Grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: chassis behandelen
Het is maar net hoeveel werk je er in wil steken, ook als je het op die manier doet en je wilt het echt goed doen dan zou je over 10 jaar weer alles eraf moeten halen en opnieuw behandelen, ook de rx gaat na een jaar of 5 problemen geven, en vanuit de naden kruipt het roestmonster toch weer onder de beschermlaag, en heo harder en dikker de beschermlaag hoe slechter je kunt zien als dat gebeurt met als gevolg............... vul zelf maar in.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: chassis behandelen
Toch ....uiteindelijk geeft dit mij toch wel een voldaan gevoel :
Gekrabd , ge-staalborsteld, ge-fertant, weer ge-staalborsteld en in de zinkspray wachtend op Brantho Korrux
Gekrabd , ge-staalborsteld, ge-fertant, weer ge-staalborsteld en in de zinkspray wachtend op Brantho Korrux
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: chassis behandelen
Zeker heel mooi en ik bewonder de mensen die daar de moed voor op kunnen brengen maar als ik onder de bus lig is dat niet om te bewonderen hoe mooi hij wel is maar bittere noodzaak!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: chassis behandelen
Kost ook een dag ...voor alleen de voorkant tot de laadvloer.