Roest wegwerken en overspuiten

Plaats reactie
Sabrina Haarlem
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 03, 2015 21:51 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Haarlem

Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Sabrina Haarlem » ma aug 03, 2015 22:55 pm

Hallo allemaal!

Mijn T2 is nodig toe aan een flinke opknapbeurt aan de buitenkant.
Er zitten (heel) wat roestplekken die moeten worden weggewerkt, en ik wil hem daarna opnieuw spuiten en lakken. Van de gelegenheid maak ik gebruik om meteen ook alle raamrubbers en de gehele achterklep te vervangen.

Kan iemand mij hier wat goede tips over geven? Wat kan ik zelf, en wat kan ik beter laten doen?
Schuren, plamuren en lakken heb ik nog nooit gedaan, hoe moeilijk is dit te leren?
Wat zijn de kosten waar ik op moet rekenen als ik alles uitbesteed?

En, Wie weet er een goed en betrouwbaar adres? Ik woon in de regio Amsterdam, maar wil er best een stukje voor rijden..

Dankjewel voor jullie adviezen!
Sabrina

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10979
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door fahtal » di aug 04, 2015 8:15 am

Uitbesteden is 5k tot 10k afhankelijk van spuiter en laswerk.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Tookster » di aug 04, 2015 9:48 am

Ben zelf met precies hetzelfde karwei'tje bezig :)
Het merendeel is goed zelf te doen en te leren, het kost vooral tijd, heel veel tijd.... Als je deze tijd hebt en je je kan overgeven aan het project (in de zin dat de bus je planning bepaalt en niet jijzelf...), dan is het een erg tof karwei, dat veel voldoening geeft en waar je bovendien ook nog eens erg veel van leert.

Voor het schuren moet je denken aan zo'n honderd euro aan schuurpapiertjes, dus dat is het geld niet. Een schuurmachine is geen overbodige luxe, die kan je waarschijnlijk wel ergens huren. De tijd gaat echter zitten in alle randjes en plekjes waar je precies niet bij kunt met de machine haha.
Het wordt duurder als je roest wegschuurt/slijpt en er gelast moet worden. Ik heb aardig wat laswerk gehad, maar had het geluk een goede lasser ontmoet te hebben, die goed werk heeft afgeleverd en zijn afspraken nakwam. Ik vond het ook betaalbaar naar wat hij leverde. Ik kan je zijn contactgegevens geven, je kan altijd langs rijden bij hem, om advies te vragen. Hij zit bij Bodegraven in de buurt.

De lak zelf is ook niet duur (van honderd tot een paar honderd euro, beetje afhankelijk van wat je wilt), maar over laten spuiten kost je minimaal duizend euro denk ik, ervan uitgaande dat je al het voorwerk zelf gedaan hebt en hij hem alleen nog maar hoeft te spuiten. Als hij/zij ook moet schuren/plamuren/opvullen/lassen gaat het rap richting de 5-10k waar fahtal het over heeft. Ook hier geldt dus dat hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper het wordt. Hierbij kan je denken aan alles mooi kaal maken (dus roest weg en oude lak opgeschuurd) en de slechte plekken voorbehandelen door te plamuren, te vullen met epoxy en/of te laten lassen.
Bij de Hobbyhal in Westpoort hebben ze een spuitcabine, daar is het over laten spuiten goed betaalbaar (vanaf 600 euro, mits al in de primer). Aardige lui die een VW busje wel kunnen waarderen. Je kan je bus ook laten stickeren, maar ook hier geldt dat de bus wel goed voorbehandeld moet zijn, dus dat werk heb je sowieso.

Ik weet niet wat een achterklep kost, dan zou je het beste een advertentie hier op het forum kunnen zetten denk ik. Raamrubbers zijn denk ik bij elkaar een paar honderd euro (moet ik ook nog bestellen).

Hoop dat je hier wat mee opschiet!

Sabrina Haarlem
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 03, 2015 21:51 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Haarlem

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Sabrina Haarlem » di aug 04, 2015 11:48 am

Bedankt voor jullie reacties!
Tookster, fijn om zo'n uitgebreid antwoord te krijgen! Ik ga er serieus over nadenken om het zelf te doen. Mijn zomervakantie is alweer bijna voorbij, dus alle tijd om de bus onder handen te nemen!
De hobbyhal ken ik, goede tip!

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Casperdl » di aug 04, 2015 12:53 pm

Op keversite spuit kever standart af en toe kevertjes. Ken zijn werk niet persoonlijk, maar op het forum is wel e.e.a. te vinden: http://keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=33729&p=626701#p626701

Wellicht kan hij je busje ook spuiten.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Reef blue » di aug 04, 2015 13:35 pm

Goedemiddag,
Spuiten is een vak en roestbestrijding is ook een vak. Strak maken is ook een vak. Ik zie vaak oldtimers die zijn gerestaureerd en waarbij na 3 tot 5 jaar de problemen (roest...scheuren.....bubbels) weer naar boven komen.

Ik vind het verhaal van sikkens wel goed; een verfsysteem op een epoxy basis. Epoxy is een waterdichte basis.

http://www.amescador.nl/documenten/Sikkens%20Systeem%20Info%20Oldtimers.pdf
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Sabrina Haarlem
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: ma aug 03, 2015 21:51 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Haarlem

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Sabrina Haarlem » di aug 04, 2015 14:16 pm

Hier word ik heel blij van! Thanks!!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Tookster » di aug 04, 2015 14:36 pm

Reef blue schreef:Goedemiddag,
Ik vind het verhaal van sikkens wel goed; een verfsysteem op een epoxy basis. Epoxy is een waterdichte basis.

http://www.amescador.nl/documenten/Sikkens%20Systeem%20Info%20Oldtimers.pdf


Ziet eruit als een zeer leerzaam document, ga het zeker lezen.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Reef blue » wo aug 05, 2015 0:38 am

Het gaat vaak verkeerd door vocht in de verflagen (bubbels, scheuren). Polyesterplamuur werkt snel en makkelijk maar is gevoelig voor vocht. De oplossing die Sikkens aandraagt is om tussen de lagen een dichte epoxylaag aan te brengen. Daarnaast wordt zink toegepast als anode.

Je kan ook met epoxyplamuur werken maar dat heeft een lange droogtijd en trekt veel moeilijker strak.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
N13LS
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: vr feb 27, 2015 15:25 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door N13LS » di aug 25, 2015 12:47 pm

Hoi! Ik zit in hetzelfde schuitje als Sabrina en Tookster. Mijn T2 heeft wat laswerk, en wil ik daarna overgespoten hebben. Ik ben al bij een aantal partijen geweest voor offertes (in Hoornaar, Oudewater, Alphen ad Rijn en Nieuwegein). Het laswerk valt me redelijk mee qua kosten (400-1300 euro voor hoek linksachter, middenpaneel onder links en raamkozijn voor), maar vooral het weer strak krijgen (schuren plamuren schuren plamuren) loopt flink in de kosten. Dus mocht iemand nog tijd over hebben en een leuke klus willen aannemen...:)
Sabrina/Tookster, hebben jullie inmiddels ervaring met een goede lasser/spuiter?

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Tookster » ma sep 21, 2015 17:40 pm

N13LS schreef:Hoi! Ik zit in hetzelfde schuitje als Sabrina en Tookster. Mijn T2 heeft wat laswerk, en wil ik daarna overgespoten hebben. Ik ben al bij een aantal partijen geweest voor offertes (in Hoornaar, Oudewater, Alphen ad Rijn en Nieuwegein). Het laswerk valt me redelijk mee qua kosten (400-1300 euro voor hoek linksachter, middenpaneel onder links en raamkozijn voor), maar vooral het weer strak krijgen (schuren plamuren schuren plamuren) loopt flink in de kosten. Dus mocht iemand nog tijd over hebben en een leuke klus willen aannemen...:)
Sabrina/Tookster, hebben jullie inmiddels ervaring met een goede lasser/spuiter?


Sorry voor mijn late reactie. Niet op het forum gezeten de afgelopen tijd. Gewerkt aan de carrosserie des te harder :)
Ik heb idd goede ervaring met een lasser, zit bij Bodegraven/Reeuwijk in de buurt.
Inmiddels begrijp ik donders goed waarom het strak krijgen en overspuiten zo duur is. Het is echt mega veel werk als je het goed wilt doen. Elke week denk ik "deze week kan ie gespoten worden" en dan is er weer een week voorbij gevlogen met plamuren, schuren en wat dies meer zij... Maar mooi werk is het wel als het eenmaal een beetje vorm begint te krijgen.
Ik heb de pijnpunten/hoekjes/kwetsbare delen na het kaalschuren met twee dikke kwastlagen 2k epoxyprimer behandeld. Na het afschuren zit daar sinds vorige week een laag filler overheen, die de groefjes en schuurkrassen heeft gedicht.
Mijn bus is hiervoor meerdere keren overgespoten en geschilderd en ergens zit er een laag die niet zo goed tegen een bestanddeel in de verf kan, waardoor ie op een paar plekjes is gaan 'branden', volgens de experts niks ernstigs, maar voor de zekerheid gaan we nu enkele delen behandelen met een sealer, alvorens de primer erop te spuiten.
Hopelijk gaat dit morgen of overmorgen gebeuren.
Mijn devies: zoek voor het strak maken en overspuiten van je bus (dus na het laswerk) een goede 'mentor': schuren en plamuren is goed te leren en je kan het helemaal zelf doen, maar het is fijn om hierin bij tijd en wijle begeleid te worden voor een optimaal resultaat. Welke korrel? Hoe een deuk in gebogen plaatwerk het beste te dichten, etc. Het scheelt je veel tijd, je leert toffe handigheidjes en het resultaat wordt vele malen strakker. Ik ben een heel eind zelf gekomen, maar wordt sinds een week geholpen door iemand met een verleden in de schadeherstel (bovendien heeft hij een luchtgekoeld hart: zelf een kever en T3 en meerdere vrienden hier op het forum, oa Airtime als ik het goed heb. Zijn naam is Richard). Dat werkt superfijn!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Tookster » ma sep 21, 2015 17:42 pm

Afbeelding

In de spuitcabine vorige week, na het opbrengen van de polyester filler


Sabrina
Lurker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma aug 03, 2015 21:48 pm

Re: Roest wegwerken en overspuiten

Bericht door Sabrina » zo dec 06, 2015 16:29 pm

Hallo! Zelf ook even niet actief geweest op het forum... maar wat goed om te lezen dat er vorderingen worden gemaakt door iedereen. Tookster, dat ziet er goed uit! Zelf ben ik inmiddels ook begonnen... nu bezig met het grove schuurwerk. Ik kom gelukkig nog geen grote roestplekken/gaten tegen, dus hoop dat er weinig laswerk nodig is. De achterklep moet ik wel in zijn geheel vervangen, die is volledig weggeroest. Mn bus staat in Deventer trouwens! Groeten

Plaats reactie