Bodem
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: Bodem
Hmm, ik vraag me alleen af waarom je loodmenie met ijzermenie af zou moeten werken, ik geloof zonder meer dat er geen roest meer ontstaat, alleen twijfel ik daarbij aan de meerwaarde van ijzermenie....Dan maar een extra laagje loodmenie.
Waarom lijnolie er door heen? Ik lees het vaker maar wat doet de lijnolie precies? Ik gok extra laten vloeien of iets dergelijks?
Waarom lijnolie er door heen? Ik lees het vaker maar wat doet de lijnolie precies? Ik gok extra laten vloeien of iets dergelijks?
T2b Taiga groen Westfalia
Re: Bodem
Bedankt voor al de info.
Na het stralen heb ik de onderkant in de witte 2-Comp. Epoxy primer gezet, dit is roest werend.
Ik zit namelijk in het schildersvak en dan laat ik gestraald staal niet weer eerst roesten om er dan later een roestwerende laag op te zetten zoals ik vaak lees bij producten als rx5 en dergelijke.
Maar mijn vraag was eigenlijk helemaal zwart in antisteenslag of de kleur van de body wit of een combinatie.
Ik denk nu om wielkasten in zwart antisteenslag te zetten achter bij wielophanging ook zwart en rest in 2-Comp. Wit.
Plaats wel even foto van straalwerk.
Na het stralen heb ik de onderkant in de witte 2-Comp. Epoxy primer gezet, dit is roest werend.
Ik zit namelijk in het schildersvak en dan laat ik gestraald staal niet weer eerst roesten om er dan later een roestwerende laag op te zetten zoals ik vaak lees bij producten als rx5 en dergelijke.
Maar mijn vraag was eigenlijk helemaal zwart in antisteenslag of de kleur van de body wit of een combinatie.
Ik denk nu om wielkasten in zwart antisteenslag te zetten achter bij wielophanging ook zwart en rest in 2-Comp. Wit.
Plaats wel even foto van straalwerk.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Bodem
Marco&Joyce schreef:Hmm, ik vraag me alleen af waarom je loodmenie met ijzermenie af zou moeten werken, ik geloof zonder meer dat er geen roest meer ontstaat, alleen twijfel ik daarbij aan de meerwaarde van ijzermenie....Dan maar een extra laagje loodmenie.
Waarom lijnolie er door heen? Ik lees het vaker maar wat doet de lijnolie precies? Ik gok extra laten vloeien of iets dergelijks?
daarvoor moet je de samenstelling en werking weten van loodmenie, deze bestaat uit een mengsel van loodstof en lijnolie!!
Loodmenie was bedoeld op houtwerk omdat het lood erg giftig is en micro organismen en schimmels dood welke het hout aantasten, door de schimmels die normaal in de natuur dood hout afbreken te doden is het hout langer houdbaar, de lijnolie is het bindmiddel maar vormt ook een goede bescherming op staal,in de scheepsbouw werd/word lijnolie soms gebruikt als roestwering maar dat moet wel telkens bijgehouden worden.
Hoe je op het idee komt dat je loodmenie met ijzermenie moet afwerken is mij niet helemaal duidelijk.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Bodem
nieuwveld schreef:Maar mijn vraag was eigenlijk helemaal zwart in antisteenslag of de kleur van de body wit of een combinatie.
Ik denk nu om wielkasten in zwart antisteenslag te zetten achter bij wielophanging ook zwart en rest in 2-Comp. Wit.
Plaats wel even foto van straalwerk.
Ik heb het nog niet gedaan, maar ik zou alles wit maken. Wit werkt zoveel lekkerder. Het motorruim van mijn bus was zwart. heb ik later wit gemaakt. Wereld van verschil. Is puur visueel, weet ik, maar werkt zoveel mooier.
Natuurlijk worden je wielkasten weer vies. Maar je kan ze toch ook weer schoonspuiten.
Take the planet and make it spin your way
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: Bodem
old brumax schreef:Heb hier iets van een andere site gejat. menie is nog geen loodmenie!!
Als ervaringsdeskundige met een ooit verroeste Starlet:
De beste methode is (naar mijn idee), zoveel mogelijk losse roest weghalen.
Echte loodmenie met 1/20 deel gekookte lijnolie aanbrengen. (Echte loodmenie wordt nog verkocht door Tenco, scheepsverf. Die rommel van de Gamma en andere bouwmarkten is zonder lood en is echt troep!)
Na drogen heel lichtjes schuren, nu ijzermenie (is dus wat anders dan loodmenie!) aanbrengen.
Carrosseriekleur aanbrengen (als je dit wilt).
Afwerken met een laagje gekookte lijnolie.
Het roest niet weer!
Mocht de gekookte lijnolie om wat voor reden dan ook verwijderd raken (door veelvuldig contact met water wil het wel wegspoelen), na een jaar een nieuw laagje aanbrengen. Zo spray ik eens in de twee jaar de onderkant en binnenkant balken van onze Starlet en Tercel. Werkt super.
De keuringmeesters moeten hem elk jaar knarsentandend zonder een cent eraan te verdienen goedkeuren... :yeah:
Hoe ik er bij kom dat je ijzermenie erover heen smeert?
Het komt door het stukje wat jij heb geplaatst, daar staat in dat je loodmenie met ijzermenie afwerkt
T2b Taiga groen Westfalia
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Bodem
Sorry , daar had ik overheen gekeken Zal de ouderdom zijn
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Bodem
Maar waarom moet het nou dan? Of was het een type fout? Je maakt wel heel duidelijk dat je echt ijzermenie bedoeld, dus vraag me ook wel af waarom dat goed zou zijn?
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Bodem
Wilfred schreef:Maar waarom moet het nou dan? Of was het een type fout? Je maakt wel heel duidelijk dat je echt ijzermenie bedoeld, dus vraag me ook wel af waarom dat goed zou zijn?
How, dat heb ik niet gezegd, dat staat in een artikeltje dat ik "gejat" had van een ander forum,alleen om aan te geven dat loodmenie moeilijk te krijgen is en waar nog wel!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Bodem
Ja maar waarom doet hij er nog ijzermenie overheen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Bodem
Wilfred schreef:Dat weet dus niemand!
Weten dus niet maar wel een idee, denk dat het is om de loodmenie at te schermen (giftig) en om die te beschermen tegen beschadigingen, loodmenie is nl vrij zacht.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!