maximaal trekgewicht

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Wilfred » di mar 24, 2015 11:01 am

Persoonlijk vind ik het idioot om 2,5 ton achter een bus te gaan knopen. Je hebt totaaal geen mogelijkheid om deel te nemen aan het verkeer, je kan alleen maar bezig zijn met je combinatie gaande houden. Beetje versnellen is er dan echt niet meer bij hoor.
Echt onverantwoord.
Bovendien onverzekerd, want je krijgt nooit 2,5 ton op je papieren bij de bus.
Take the planet and make it spin your way

Inactief Account

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Inactief Account » di mar 24, 2015 11:14 am

Wilfred schreef:Persoonlijk vind ik het idioot om 2,5 ton achter een bus te gaan knopen.

Helemaal gelijk in
en je trekt ook gewoon je bus aan gort
of je nou voorzichtig doet of niet er komen krachten op delen te staan die daar niet voor bedoeld zijn

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door old brumax » di mar 24, 2015 12:18 pm

shadowman schreef:
Wilfred schreef:Persoonlijk vind ik het idioot om 2,5 ton achter een bus te gaan knopen.

Helemaal gelijk in
en je trekt ook gewoon je bus aan gort
of je nou voorzichtig doet of niet er komen krachten op delen te staan die daar niet voor bedoeld zijn


In feite is het dat ook maar er werd gesteld dat het (bijna ) niet kon en dat is dus wel zo, over verzekeringen en ken kentekens heb ik het niet gehad , geloof zelfs dat de trekhaak helemaal niet op het kenteken staat, ben daar nooit zo mee bezig, hang hem eraan en gaan met die banaan ook ga ik echt niet ieder ding wegen om te zien hoeveel er nu opzit, heb ik nog nooit iemand zien doen, en of het verstandig is...............laat ik aan de mensen zelf over :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Wilfred » di mar 24, 2015 12:26 pm

Kijk, het zal me een worst wezen dat je je bus in puin rijdt maar ik vind het vooral onverantwoord omdat je andere weggebruikers in gevaar brengt. Die moeten maar net inschatten dat je super traag bent, en wanneer je op gang bent niet meer kan remmen.
Nog even afgezien van financiele schade die je zelf op moet hoesten.

Ik kom oorspronkelijk uit staphorst, en daar kan ook altijd alles. Laatst nog iemand die met gare combinatie over de dorpsweg reedt. Hij verliest de aanhanger (schamelkar). Die rolt vol vaart door, en dendert zo over een onschuldige vrouw heen die in de tuin aan het werk is. Hartstikke dood.

Zelf heb ik 1 keer een dodge v8 met een lading van bijna 3 ton erachter bijna laten crashcen. Reed op rotonde af, wilde remmen maar totaal geen grip dus slippen (oude auto, geen ABS) en stuurloos op rotonde af. Kreeg hem net op tijd weer onder controle. Direct daarna mijn BE rijbewijs gehaald, en ga echt niet meer de weg op met combinatie die niet mag.

Jij kan er wel niet mee bezig zijn, dat is juist het werk van de verzekering. En die zal je geen cent toesteken als je met zo'n combinatie schade aanbrengt.
Take the planet and make it spin your way

Inactief Account

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Inactief Account » di mar 24, 2015 14:08 pm

Ja het gaat net zo lang goed tot het goed fout gaat

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door old brumax » di mar 24, 2015 15:10 pm

Wilfred schreef:Kijk, het zal me een worst wezen dat je je bus in puin rijdt maar ik vind het vooral onverantwoord omdat je andere weggebruikers in gevaar brengt. Die moeten maar net inschatten dat je super traag bent, en wanneer je op gang bent niet meer kan remmen.
Nog even afgezien van financiele schade die je zelf op moet hoesten


Veel trager dan andere weggebruikers ben ik bijna nooit, en alle schade die ik van mijn leven opgelopen heb heb ik allemaal zelf moeten betalen, nog nooit all risk verzekerd geweest, en nog niet, zonde vh geld, en ja, dat is het ook als je hem in elkaar rijd, een keer flink slikken en dan maar weer aan het werk, een aantal dagen of weken en je kan weer rijden, je moet natuurlijk wel weten hoeveel ruimte je nodig hebt om de combinatie tot stilstand te brengen, weet je dat niet dan ben je zelfs met de fiets een gevaar op de weg. 8-)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Wilfred » di mar 24, 2015 15:22 pm

jaja.... met een t2 met 2,5 ton erachter ben jij niet veel trager dan andere weggebruikers...???
Ik denk dat een brommobiel je er nog uittrekt (tot hun top van ongveeer 40)

All risk heb ik ook nog nooit gedaan. Maar WA wel. En dat heb jij niet met je combinatie want je voldoet niet aan de regels van je WA, ook al heb je hem afgesloten.

Maar goed, we zijn het niet eens en dat zullen we ook wel niet worden :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Thijs84 » di mar 24, 2015 15:58 pm

Zullen we het on-topic houden?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door old brumax » do jun 11, 2015 17:42 pm

Nieuwe kentekencard vandaag binnen 1 dag later dan ze beloofd hadden maar goed toch netjes en snel afgewerkt voor de vakantie, denk dat het daar nu ook wel druk zal zijn met aanvragen, gewicht is zoals verwacht 500 ongeremd en 1000 geremd, hoewel ik stiekem had gehoopt dat ze het gewicht wat er op mijn plaatje van de trekhaak staat, iets van 1200, en dat ook had opgegeven, hebben ze dat niet overgenomen. 8-)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Henk Tex
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Burg

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Henk Tex » za jun 13, 2015 10:56 am

Update. Ik heb t voor elkaar, trekgewicht is bijgeschreven op het kenteken. 1000 kg geremd en 500 kg ongeremd. Zat voor een karretje of fietsendrager. Mailtje gestuurd naar Volkswagen AG in Wolfsburg met het verzoek voor de trekgewichten. Dit antwoord met de ABE van de westfalia trekhaak en een algemeen document vanaf internet over de specificaties van de T2b opgestuurd naar de RDW, met een aanvraag tot aanpassing. Week later een nieuw kenteken thuis ontvangen. Top. Helaas waren ze bij Pon niet echt meedenkend, anders had het waarschijnlijk wel eerder gelukt. Bedankt allen voor de reacties, zeer interessant! We kunnen weer verder. Groet vanaf Texel, Henk

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door Briebelbus » za jun 13, 2015 11:44 am

Ik heb mijn nieuwe card ook ontvangen gister, met 1000 om 500kg.

Was bij mij binnen 5 dagen geregeld. RDW had voldoende aan de gegevens die in hun systeem zaten. Volgens mij kan ik zonder problemen een zwaardere motor erin hangen, staan geen motor gegevens op vermeld.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door brammutjuh » za jul 25, 2015 21:28 pm

Inmiddels ook voor mijn T2 geregeld: 1200kg/600kg.

Een mail naar de RDW gestuurd met daarin kentekens genoemd van verschillende andere T2b's met als type-aanduiding hetzelfde als de mijne en dat trekgewicht vermeld op het kentekenbewijs (via RDW gecheckt) en vermeld dat ik een 2-liter heb en dat was blijkbaar genoeg :)
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door transporterT2 » wo jul 29, 2015 19:00 pm

Tja wat mag je trekken en wat kun je trekken?
Ben net terug van een ritje door België ,Frankrijk en toen Luxemburg en weer eenstukje België om thuis te komen.
De motor bij ons is een 1600 dubbelpoort,met een iets verhoogde compressie.
Met een standaard carb,wanneer we de heuvels nemen gaat hij van rond de 95 naar 60 terugvallen in zijn 4 en soms terug naar zijn 3 om de top te bereiken.
De aanhanger is een ligt karretje met mijn moter en 2 fietsen.
Zal het hele spul 450 kilo max wegen is het veel, precies weet ik het niet.
De bus heeft een camper interieur met bagage voor 2 personen.
Moet wel zeggen dat het verbruik steeds beter werd begonnen met 1 op 5 en op het laatst 1 op 7,5.
Hoe hard rijden jullie nu de heuvels op met een aanhangertje?
Ik vond het best wel angstig dat de gemiddelde Poolse vrachtwagen zit te duwen achter je en je zelfs nog heuvel op inhaalt !

Jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door old brumax » wo jul 29, 2015 20:56 pm

Is niet ongewoon dat hij terug valt, hoeveel is afhankelijk van de helling het is moeilijk te zeggen of hij normaal of veel verliest.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: maximaal trekgewicht

Bericht door transporterT2 » wo jul 29, 2015 21:32 pm

Tja weet niet of er mensen weleens de kant van Luxemburg op gaan via België,er zitten behoorlijke heuveltjes in vind ik.
Wanneer je deze omhoog met je 1600 met een aanhanger met 2 ton neemt weet ik niet hoelang je dit gaat volhouden.
Vond al dat ons beestje eraan moest trekken om boven te komen met een aanhangertje van amper 350 kilo.

Jw

Plaats reactie