Kan iemand mij vertellen wat voor dikte plaatwerk het beste te gebruiken voor de buitenkant ??
Ook wil ik nog tubs maken voor de wielkasten voor iets te verhogen wat mij iets dikker materiaal vereist ??
Dikte plaatwerk
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Dikte plaatwerk
Lucht bevriest en kookt nooit
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: Dikte plaatwerk
Ik heb voor het plaatwerk 0.8mm gekocht, uiteraard op advies van de specialist. Dit is voor de panelen e.d.
T2b Taiga groen Westfalia
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Dikte plaatwerk
Gewoon nieuwe plaat is meestal zo tussen 0.7 en 0.8 mm , zelf ga ik graag naar een sloop en knip voor een paar knaken het dak van een stationcar af, dan heb je veel hardere en stevigere plaat, een klein nadeel wat ook gelijk weer een voordeel is, de plaat heeft een coating waardoor hij iets moeilijker te lassen is, randjes eerst blank slijpen, maar daardoor is hij dus in hoge mate beschermd tegen roest, alleen de lasnaden moeten nadien goed behandeld worden
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Dikte plaatwerk
Hangt ook van af voor welke panelen je het gebruikt, de voorste wielkastranden inclusief instapdelen bijvoorbeeld zijn orgineel al van 1,5 mm dik plaatwerk, zijpanelen zijn origineel minimaal van 1mm plaatwerk (de achterste panelen bij de achterwielen zijn ook dikker, ik schat zo ongeveer 1.2mm dik).
0.8mm plaatwerk werd voor de T2 niet of nauwelijks gebruikt in de jaren 70 en eerder.
Ga je nu origineel Mexicaans of Braziliaans plaatwerk kopen dan zul je inderdaad vaak dunner plaatwerk tegenkomen, zo beb ik b.v. een originele linker buitendorpel die van 1 mm dik plaatwerk was, de vervangende braziliaanse dorpel is van 0.8mm plaatwerk gemaakt.
Zelf gebruik ik liever geen plaatwerk van 0.8mm, zeker niet als je dit stomp in een bestaand deel wilt lassen.
Reparatieplaatwerk wat ik zelf maak haal ik ook voornamelijk uit sloop delen, restanten of ander "oud ijzer"
Als je wel voor nieuw plaatwerk gaat, neem dan Zincor plaat, die heeft ook een beschermende zinklaag, is goed te vormen en is desondanks de zinklaag wel goed te lassen.
0.8mm plaatwerk werd voor de T2 niet of nauwelijks gebruikt in de jaren 70 en eerder.
Ga je nu origineel Mexicaans of Braziliaans plaatwerk kopen dan zul je inderdaad vaak dunner plaatwerk tegenkomen, zo beb ik b.v. een originele linker buitendorpel die van 1 mm dik plaatwerk was, de vervangende braziliaanse dorpel is van 0.8mm plaatwerk gemaakt.
Zelf gebruik ik liever geen plaatwerk van 0.8mm, zeker niet als je dit stomp in een bestaand deel wilt lassen.
Reparatieplaatwerk wat ik zelf maak haal ik ook voornamelijk uit sloop delen, restanten of ander "oud ijzer"
Als je wel voor nieuw plaatwerk gaat, neem dan Zincor plaat, die heeft ook een beschermende zinklaag, is goed te vormen en is desondanks de zinklaag wel goed te lassen.
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Dikte plaatwerk
OK, ik had een plaat gekocht van 0.7 dik.
Dat wordt dus andere halen
Dat wordt dus andere halen
Lucht bevriest en kookt nooit
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: Dikte plaatwerk
Oke, goed om te horen. Nou ja, ik heb gelukkig nog niet veel gedaan met mijn 0,8mm plaat. Het valt me wel tegen dat een "specialist" advies geeft en dat dat helemaal niet klopt.
Plaatwerk van de sloop!? Goeie tip, ga ik ook eens doen.
Plaatwerk van de sloop!? Goeie tip, ga ik ook eens doen.
T2b Taiga groen Westfalia