plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door Marco&Joyce » do okt 30, 2014 16:28 pm

Aangezien het er steeds meer op gaat lijken dat onze bus flink aangepakt gaat worden ben ik een beetje aan het oriënteren voor complete panelen.

vraagje: Bij sommige aanbieders staat "origineel volkswagen", maar het is geen NOS. Wat moet ik me hier bij voorstellen? En waarom zou je dan überhaupt meer uitgeven voor NOS als die andere ook bij VW vandaan komt.


Ervaring met complete panelen gezocht, wie kan mij vertellen welk kwa prijs/kwaliteit én zeker pasvorm goed is, of niet goed is!
Dit mag uiteraard in een pb'tje als je het idee hebt dat je een bedrijf(je) publiekelijk benadeelt, want dat is niet de bedoeling. ;)

Zit er visueel verschil in panelen, bijv. de oortjes die anders zijn dan het origineel?


kom vast nog wel ergens op, zeker als ik eenmaal ga beginnen :o

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Marco&Joyce op wo nov 05, 2014 21:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil

Bericht door blokkever » do okt 30, 2014 16:37 pm

Nieuwe origineel VW plaatdelen zijn afkomstig uit Brazilië of Mexico.
Sommige delen kunnen afwijken van de oudere europese modellen (zoals b.v. het front met een bult voor het logo, complete deuren of achterkleppen wijken af van de europese modellen).
Het meeste "origineel VW" plaatwerk is echter prima bruikbaar, b.v. de oortjes die jij noemt zijn identiek.

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil

Bericht door Marco&Joyce » do okt 30, 2014 21:29 pm

Het front met een bult voor het logo heb ik inderdaad ook voorbij zien komen, dat soort dingen wil ik echt absoluut voorkomen. Volgens mij heb ik ook al een een achterklep gezien waar een VW logo in hoort(soort van).


Het zul dus voornamelijk om de prijs gaan. Misschien is tweedehands een optie maar ik twijfel of je een compleet zij paneel vind, in goede staat maar gebruikt :shock:


bedankt! ;)
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil

Bericht door Marco&Joyce » wo nov 05, 2014 21:53 pm

Betreft dit zwarte plaatwerk:

Ik ben er ondertussen wel achter dat al het zwarte eraf moet, dit is schijnbaar transportlak en niet geschikt voor een strak lakkie erover heen.


Advies vraagje:

- Schuren, schuren, schuren........?
- verfstripper en krabben maar?
- verf afbijt? (heeft mijn voorkeur omdat het niet met hitte gepaard gaat)

Verder zou ik ivm gebrek aan een spuitcabine alles voorlopig in de 1k epoxy primer zetten, zitten hier nadelen aan of is het echt zo goed als het zou moeten zijn?
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door ardeko » do nov 06, 2014 7:59 am

Ik kreeg laatst de tip dat aceton de transport lak eraf krijgt. ...nog niet zelf getest.

Stralen is ook een optie ?

Ik zet al het plaatwerk in een laagje zinkspray. Delen waar ik niet meer bij kom in Brantho Korrux (zou ook in Epoxy kunnen denk ik).

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door Marco&Joyce » do nov 06, 2014 11:16 am

Stralen vind ik eigenlijk geen optie, zeker niet op nieuw plaatwerk. Natuurlijk zijn er specialisten maar er zijn er genoeg die met stralen en strak oppervlak verzieken door er te veel hitte in te stoppen.

Als de lak echt zo belabberd is zal thinner ook wel werken. Aceton kan ik ook wel testen, heeft de vrouw vast wel staan ergens in haar opmaak/make-up assortiment :D


Zinkspray ben ik eigenlijk geen fan van, op een of andere manier heeft het een goede naam bij veel mensen maar ik vind het echt niks. Ik zit er zoiezo aan te denken om veel van het plaatwerk te verzinken en naden af te werken met loodstaven en een vlammetje 8-)

Brantho Korrux komt erg goed uit de bus schijnbaar, hier zal ik zeker naar kijken.


Ik zou echt graag de ervaring willen horen van mensen die met de 1K epoxy primer werken, voordat ik heel me bus ermee verf :lol:
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
jverkerk
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 21:24 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwolle

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door jverkerk » do nov 06, 2014 23:23 pm

Ik schuur de zwarte lak eraf en zet het in de de 1k epoxy. Dit op verzoek van mijn spuiter. Hier kan zijn grondverf over heen. Dus hij hoeft het daarna niet weer helemaal kaal te maken voor de grondverf laag. alleen vlak.
Om de hele bus ermee te doen denk ik dat het een dure grap wordt. maar volgens mijn spuiter wel geschikt.
Mannen blijven jongetjes alleen het speelgoed wordt duurder...

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door Type3 Tommy » vr nov 07, 2014 13:09 pm

Marco&Joyce schreef:Ik zou echt graag de ervaring willen horen van mensen die met de 1K epoxy primer werken, voordat ik heel me bus ermee verf :lol:


jverkerk schreef:Ik schuur de zwarte lak eraf en zet het in de de 1k epoxy. Dit op verzoek van mijn spuiter. Hier kan zijn grondverf over heen. Dus hij hoeft het daarna niet weer helemaal kaal te maken voor de grondverf laag. alleen vlak.
Om de hele bus ermee te doen denk ik dat het een dure grap wordt. maar volgens mijn spuiter wel geschikt.


Wel een goed idee om eerst te weten wie je bus gaat spuiten, en wat die er van vindt. Ik had mijn Type 3 Variant ook her en der met 1K primer bewerkt na lassen/slijpen. Spuiter heeft naderhand alles helemaal kaal moeten maken omdat de 2K lak er niet netjes op wilde hechten.

Beide zullen dus wel mogelijk zijn, afhankelijk van de persoon die er na jou mee verder moet.

Groet Tom

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door Marco&Joyce » vr nov 07, 2014 14:53 pm

Ik heb nog geen idee wie of waar mijn bus gespoten gaat worden dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Vooralsnog lijkt 1K epoxy primer mij de beste optie, wel met enig risico dat als de bus ooit gespoten gaat worden dat het er af moet, of dat ik moet zoeken naar een spuiter met geschikte verf hiervoor :)
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door hanhoo » do nov 13, 2014 11:42 am

Uit eigen ervaring zeg ik: gelijk in de 2k. Alle professionele spuiters werken op 2k basis. Vraag alvast een paar prijzen op en adviezen voor voorbewerking en ondergrond, voordat je aan de gang gaat. Je hebt er niks aan als straks enige tijd na de spuitbeurt de lak gaat scheuren op bijvoorbeeld vouwlijnen vanwege warmte, beweging en weersinvloeden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)

Bericht door Marco&Joyce » vr nov 14, 2014 12:59 pm

2K lijkt mij natuurlijk ook het beste, 1K leek mij gewoon het handigst omdat deze in een spuitbus óf blik wordt geleverd.


Misschien moet ik een compressor gaan aanschaffen en een spuitpistool voor de kerst vragen. 8-)



bedankt! ;)
T2b Taiga groen Westfalia

Plaats reactie