plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Aangezien het er steeds meer op gaat lijken dat onze bus flink aangepakt gaat worden ben ik een beetje aan het oriënteren voor complete panelen.
vraagje: Bij sommige aanbieders staat "origineel volkswagen", maar het is geen NOS. Wat moet ik me hier bij voorstellen? En waarom zou je dan überhaupt meer uitgeven voor NOS als die andere ook bij VW vandaan komt.
Ervaring met complete panelen gezocht, wie kan mij vertellen welk kwa prijs/kwaliteit én zeker pasvorm goed is, of niet goed is!
Dit mag uiteraard in een pb'tje als je het idee hebt dat je een bedrijf(je) publiekelijk benadeelt, want dat is niet de bedoeling.
Zit er visueel verschil in panelen, bijv. de oortjes die anders zijn dan het origineel?
kom vast nog wel ergens op, zeker als ik eenmaal ga beginnen
Bedankt!
vraagje: Bij sommige aanbieders staat "origineel volkswagen", maar het is geen NOS. Wat moet ik me hier bij voorstellen? En waarom zou je dan überhaupt meer uitgeven voor NOS als die andere ook bij VW vandaan komt.
Ervaring met complete panelen gezocht, wie kan mij vertellen welk kwa prijs/kwaliteit én zeker pasvorm goed is, of niet goed is!
Dit mag uiteraard in een pb'tje als je het idee hebt dat je een bedrijf(je) publiekelijk benadeelt, want dat is niet de bedoeling.
Zit er visueel verschil in panelen, bijv. de oortjes die anders zijn dan het origineel?
kom vast nog wel ergens op, zeker als ik eenmaal ga beginnen
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Marco&Joyce op wo nov 05, 2014 21:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
T2b Taiga groen Westfalia
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil
Nieuwe origineel VW plaatdelen zijn afkomstig uit Brazilië of Mexico.
Sommige delen kunnen afwijken van de oudere europese modellen (zoals b.v. het front met een bult voor het logo, complete deuren of achterkleppen wijken af van de europese modellen).
Het meeste "origineel VW" plaatwerk is echter prima bruikbaar, b.v. de oortjes die jij noemt zijn identiek.
Sommige delen kunnen afwijken van de oudere europese modellen (zoals b.v. het front met een bult voor het logo, complete deuren of achterkleppen wijken af van de europese modellen).
Het meeste "origineel VW" plaatwerk is echter prima bruikbaar, b.v. de oortjes die jij noemt zijn identiek.
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil
Het front met een bult voor het logo heb ik inderdaad ook voorbij zien komen, dat soort dingen wil ik echt absoluut voorkomen. Volgens mij heb ik ook al een een achterklep gezien waar een VW logo in hoort(soort van).
Het zul dus voornamelijk om de prijs gaan. Misschien is tweedehands een optie maar ik twijfel of je een compleet zij paneel vind, in goede staat maar gebruikt
bedankt!
Het zul dus voornamelijk om de prijs gaan. Misschien is tweedehands een optie maar ik twijfel of je een compleet zij paneel vind, in goede staat maar gebruikt
bedankt!
T2b Taiga groen Westfalia
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil
Betreft dit zwarte plaatwerk:
Ik ben er ondertussen wel achter dat al het zwarte eraf moet, dit is schijnbaar transportlak en niet geschikt voor een strak lakkie erover heen.
Advies vraagje:
- Schuren, schuren, schuren........?
- verfstripper en krabben maar?
- verf afbijt? (heeft mijn voorkeur omdat het niet met hitte gepaard gaat)
Verder zou ik ivm gebrek aan een spuitcabine alles voorlopig in de 1k epoxy primer zetten, zitten hier nadelen aan of is het echt zo goed als het zou moeten zijn?
Ik ben er ondertussen wel achter dat al het zwarte eraf moet, dit is schijnbaar transportlak en niet geschikt voor een strak lakkie erover heen.
Advies vraagje:
- Schuren, schuren, schuren........?
- verfstripper en krabben maar?
- verf afbijt? (heeft mijn voorkeur omdat het niet met hitte gepaard gaat)
Verder zou ik ivm gebrek aan een spuitcabine alles voorlopig in de 1k epoxy primer zetten, zitten hier nadelen aan of is het echt zo goed als het zou moeten zijn?
T2b Taiga groen Westfalia
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Ik kreeg laatst de tip dat aceton de transport lak eraf krijgt. ...nog niet zelf getest.
Stralen is ook een optie ?
Ik zet al het plaatwerk in een laagje zinkspray. Delen waar ik niet meer bij kom in Brantho Korrux (zou ook in Epoxy kunnen denk ik).
Stralen is ook een optie ?
Ik zet al het plaatwerk in een laagje zinkspray. Delen waar ik niet meer bij kom in Brantho Korrux (zou ook in Epoxy kunnen denk ik).
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Stralen vind ik eigenlijk geen optie, zeker niet op nieuw plaatwerk. Natuurlijk zijn er specialisten maar er zijn er genoeg die met stralen en strak oppervlak verzieken door er te veel hitte in te stoppen.
Als de lak echt zo belabberd is zal thinner ook wel werken. Aceton kan ik ook wel testen, heeft de vrouw vast wel staan ergens in haar opmaak/make-up assortiment
Zinkspray ben ik eigenlijk geen fan van, op een of andere manier heeft het een goede naam bij veel mensen maar ik vind het echt niks. Ik zit er zoiezo aan te denken om veel van het plaatwerk te verzinken en naden af te werken met loodstaven en een vlammetje
Brantho Korrux komt erg goed uit de bus schijnbaar, hier zal ik zeker naar kijken.
Ik zou echt graag de ervaring willen horen van mensen die met de 1K epoxy primer werken, voordat ik heel me bus ermee verf
Als de lak echt zo belabberd is zal thinner ook wel werken. Aceton kan ik ook wel testen, heeft de vrouw vast wel staan ergens in haar opmaak/make-up assortiment
Zinkspray ben ik eigenlijk geen fan van, op een of andere manier heeft het een goede naam bij veel mensen maar ik vind het echt niks. Ik zit er zoiezo aan te denken om veel van het plaatwerk te verzinken en naden af te werken met loodstaven en een vlammetje
Brantho Korrux komt erg goed uit de bus schijnbaar, hier zal ik zeker naar kijken.
Ik zou echt graag de ervaring willen horen van mensen die met de 1K epoxy primer werken, voordat ik heel me bus ermee verf
T2b Taiga groen Westfalia
- jverkerk
- Beginner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: ma aug 27, 2012 21:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwolle
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Ik schuur de zwarte lak eraf en zet het in de de 1k epoxy. Dit op verzoek van mijn spuiter. Hier kan zijn grondverf over heen. Dus hij hoeft het daarna niet weer helemaal kaal te maken voor de grondverf laag. alleen vlak.
Om de hele bus ermee te doen denk ik dat het een dure grap wordt. maar volgens mijn spuiter wel geschikt.
Om de hele bus ermee te doen denk ik dat het een dure grap wordt. maar volgens mijn spuiter wel geschikt.
Mannen blijven jongetjes alleen het speelgoed wordt duurder...
- Type3 Tommy
- Actief Lid
- Berichten: 147
- Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Houten
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Marco&Joyce schreef:Ik zou echt graag de ervaring willen horen van mensen die met de 1K epoxy primer werken, voordat ik heel me bus ermee verf
jverkerk schreef:Ik schuur de zwarte lak eraf en zet het in de de 1k epoxy. Dit op verzoek van mijn spuiter. Hier kan zijn grondverf over heen. Dus hij hoeft het daarna niet weer helemaal kaal te maken voor de grondverf laag. alleen vlak.
Om de hele bus ermee te doen denk ik dat het een dure grap wordt. maar volgens mijn spuiter wel geschikt.
Wel een goed idee om eerst te weten wie je bus gaat spuiten, en wat die er van vindt. Ik had mijn Type 3 Variant ook her en der met 1K primer bewerkt na lassen/slijpen. Spuiter heeft naderhand alles helemaal kaal moeten maken omdat de 2K lak er niet netjes op wilde hechten.
Beide zullen dus wel mogelijk zijn, afhankelijk van de persoon die er na jou mee verder moet.
Groet Tom
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Ik heb nog geen idee wie of waar mijn bus gespoten gaat worden dus wat dat betreft maakt het niet uit.
Vooralsnog lijkt 1K epoxy primer mij de beste optie, wel met enig risico dat als de bus ooit gespoten gaat worden dat het er af moet, of dat ik moet zoeken naar een spuiter met geschikte verf hiervoor
Vooralsnog lijkt 1K epoxy primer mij de beste optie, wel met enig risico dat als de bus ooit gespoten gaat worden dat het er af moet, of dat ik moet zoeken naar een spuiter met geschikte verf hiervoor
T2b Taiga groen Westfalia
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
Uit eigen ervaring zeg ik: gelijk in de 2k. Alle professionele spuiters werken op 2k basis. Vraag alvast een paar prijzen op en adviezen voor voorbewerking en ondergrond, voordat je aan de gang gaat. Je hebt er niks aan als straks enige tijd na de spuitbeurt de lak gaat scheuren op bijvoorbeeld vouwlijnen vanwege warmte, beweging en weersinvloeden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Marco&Joyce
- Actief Lid
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: regio Spijkenisse
Re: plaatwerk, welke/waar en verschil(behandeling ervan)
2K lijkt mij natuurlijk ook het beste, 1K leek mij gewoon het handigst omdat deze in een spuitbus óf blik wordt geleverd.
Misschien moet ik een compressor gaan aanschaffen en een spuitpistool voor de kerst vragen.
bedankt!
Misschien moet ik een compressor gaan aanschaffen en een spuitpistool voor de kerst vragen.
bedankt!
T2b Taiga groen Westfalia