Scharnierpennen motorklep versleten
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Scharnierpennen motorklep versleten
Ik ben bezig met het uitbouwen van mijn versnellingsbak voor een revisie. Nu ik de achterklep er toch af heb liggen wil ik de scharnieren ervan vervangen, want vooral de rechter scharnierpen is nogal versleten. Hierdoor kun je de klep wat op en neer bewegen.
Het idee was nieuwe scharnieren kopen en vervangen, alleen de verzonkenkop schroeven met kruisgleuf in de carrosserie zitten zo vast dat ik drie van de vier niet los krijg, ook niet met een slagschroevendraaier. En bij de schroefdraad is niet te komen om bijvoorbeeld in te spuiten met kruipolie.
Deze dus:
Heeft iemand al eens alleen de pennen vernieuwd?
Ik ga maar proberen deze eruit te slaan met een drevel, hopelijk lukt dat wel.
Of is er nog een truc om alsnog de schroeven los te krijgen?
Het idee was nieuwe scharnieren kopen en vervangen, alleen de verzonkenkop schroeven met kruisgleuf in de carrosserie zitten zo vast dat ik drie van de vier niet los krijg, ook niet met een slagschroevendraaier. En bij de schroefdraad is niet te komen om bijvoorbeeld in te spuiten met kruipolie.
Deze dus:
Heeft iemand al eens alleen de pennen vernieuwd?
Ik ga maar proberen deze eruit te slaan met een drevel, hopelijk lukt dat wel.
Of is er nog een truc om alsnog de schroeven los te krijgen?
Dus.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
Dat heeft die toch al geprobeerd.
Gedurende een week en paar keer per dag in spuiten met wd40 of shockspray.
Gedurende een week en paar keer per dag in spuiten met wd40 of shockspray.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
Als laatste redmiddel kun je de kop er af boren met een boordiameter net iet kleiner dan de kerndiameter van de schroefdraad.
Als je netjes in het midden en haaks boort dan kun je ook door de schroefdraad heen boren, meestal lukt het dan wel om het resterende stuk schroef er dan uit te draaien evt. Met gebruikmaking van een linkse tap.
Als je netjes in het midden en haaks boort dan kun je ook door de schroefdraad heen boren, meestal lukt het dan wel om het resterende stuk schroef er dan uit te draaien evt. Met gebruikmaking van een linkse tap.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
Je kunt het scharnier ook gewoon laten zitten en de scharnierpennen eruit tikken en daar nieuwe in slaan, is een stuk simpeler.
Zo.n vastgeroeste bout krijg je er ook niet uit met linkse tappen,grote kans dat die breken en dan ben je nog verder van huis en die zetten de bout nog vaster doordat je hem door die conische tap uit elkaar draait.
Zo.n vastgeroeste bout krijg je er ook niet uit met linkse tappen,grote kans dat die breken en dan ben je nog verder van huis en die zetten de bout nog vaster doordat je hem door die conische tap uit elkaar draait.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
old brumax schreef:Je kunt het scharnier ook gewoon laten zitten en de scharnierpennen eruit tikken en daar nieuwe in slaan, is een stuk simpeler.
Zo.n vastgeroeste bout krijg je er ook niet uit met linkse tappen,grote kans dat die breken en dan ben je nog verder van huis en die zetten de bout nog vaster doordat je hem door die conische tap uit elkaar draait.
Daar ben ik dus ook bang voor dat het inderdaad erger wordt als ik eenmaal ga boren.
Toch maar die pennen proberen te verwijderen inderdaad.
Dus.
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
Hi E,
Ik heb een hulpstukje op mn luchtsleutel gezet en deze met een heeeele lage druk los gekregen, bij een boutje ging de kop stuk, toen heb ik er een gleufje ingeslepen met de dremel en vervolgens met een plat bitje deze er alsnog uitgekregen. probeer het wel eerst even op een test boutje, als de druk te hoog is gaat t mis.
De scharnieren van mn keverdeuren heb ik ook zo losgekregen.
succes
Ik heb een hulpstukje op mn luchtsleutel gezet en deze met een heeeele lage druk los gekregen, bij een boutje ging de kop stuk, toen heb ik er een gleufje ingeslepen met de dremel en vervolgens met een plat bitje deze er alsnog uitgekregen. probeer het wel eerst even op een test boutje, als de druk te hoog is gaat t mis.
De scharnieren van mn keverdeuren heb ik ook zo losgekregen.
succes
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
skier schreef:Hi E,
Ik heb een hulpstukje op mn luchtsleutel gezet en deze met een heeeele lage druk los gekregen, bij een boutje ging de kop stuk, toen heb ik er een gleufje ingeslepen met de dremel en vervolgens met een plat bitje deze er alsnog uitgekregen. probeer het wel eerst even op een test boutje, als de druk te hoog is gaat t mis.
De scharnieren van mn keverdeuren heb ik ook zo losgekregen.
succes
Ik heb alleen de pech dat de kruisgleuven al wat beschadigd zijn door de slagschroevendraaier. Daardoor is er minder grip als voorheen.
Dus.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
Bij (Kever) deuren gebruik ik altijd de 1/2 duims ratel en een verlengstuk met een goed(!) passend bitje. Druk zetten met de buik tegen de ratel en draaien maar. Al zo vaak mensen zien rommelen met niet passende schroevendraaiers, dit werkte tot noch toe altijd.
Als de kop echt te rot gedraaid is, kun je er ook nog een gaatje in boren en een torx bit in slaan. Of je kunt er een bout erop lassen.
Als de kop echt te rot gedraaid is, kun je er ook nog een gaatje in boren en een torx bit in slaan. Of je kunt er een bout erop lassen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- T2a Westy
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma jun 16, 2014 19:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Overloon
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
old brumax schreef:Je kunt het scharnier ook gewoon laten zitten en de scharnierpennen eruit tikken en daar nieuwe in slaan, is een stuk simpeler.
Zo.n vastgeroeste bout krijg je er ook niet uit met linkse tappen,grote kans dat die breken en dan ben je nog verder van huis en die zetten de bout nog vaster doordat je hem door die conische tap uit elkaar draait.
Mijn bus heeft ook speling op de scharnierpennen.
Zijn deze los te koop dan?
Kun je me zeggen waar.
Groet Dick
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
even de dikte meten en een paar splijtstiften halen, vet eraan inslaan, klaar.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
EeVeeWee schreef:skier schreef:Hi E,
Ik heb een hulpstukje op mn luchtsleutel gezet en deze met een heeeele lage druk los gekregen, bij een boutje ging de kop stuk, toen heb ik er een gleufje ingeslepen met de dremel en vervolgens met een plat bitje deze er alsnog uitgekregen. probeer het wel eerst even op een test boutje, als de druk te hoog is gaat t mis.
De scharnieren van mn keverdeuren heb ik ook zo losgekregen.
succes
Ik heb alleen de pech dat de kruisgleuven al wat beschadigd zijn door de slagschroevendraaier. Daardoor is er minder grip als voorheen.
Hoi, is het nog gelukt met het vervangen van de scharnieren/scharnierpennen?
gr Ruud
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Scharnierpennen motorklep versleten
Niet met losmaken, maar ik heb uiteindelijk de schroeven gewoon doorboord. Daarna gaten omhoog iets naar voren geboord. nu zitten er langere schroeven in, waarvan de moeren net verborgen achter het rubber zitten.
Dus.