Trekhaak slecht bruikbaar

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door westy69 » vr jul 18, 2014 23:24 pm

Op m'n t2a zat al een trekhaak gemonteerd toen ik hem kocht maar als ik er een twinny load met een dames en herenfiets opzet, dan 'krullen' de bumperhoeken na een tijdje langzaam mmar zeker omhoog en zakt de fietsendrager richting asfalt, zoals hier....
Afbeelding

Iemand ook deze (slechte) ervaring... cq.dezelfde trekhaak?? Even een toelichting van wat er onder zit ;
De trekhaak zit aan een rechthoekige buis vastgelast die parallel met de bumper loopt.
Afbeelding

Op de kop z'n kant zit een bout, die weer in een U-profiel zit welke richting het chassis gaat maar ook op de 2 montagepunten vd bumper zelf.
Afbeelding

Het U-profiel zit vervolgens aan beide zijdes elk met 2 bouten in het chassis vast, wat volgens mij (ook qua lengte) stevig genoeg zou moeten zijn. We hebben het hier denk ik over max. 50kg toegestane kogeldruk??
Afbeelding

Ik heb van de week alle bouten nog maar eens nagetrokken en die zaten goed vast behalve eentje die ik nog een klein beetje kon natrekken en wel die op de kop z'n kant van de rechthoekige buis. De andere zijde is niet bij te komen dus zal tzt de bumper er voor af moeten halen.

Hoor graag wat ervaringen en/of tips !
Thanks :!:

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door old brumax » za jul 19, 2014 0:48 am

heb zo het idee dat het geen originele trekhaak is, zit er een type plaatje op met een merk/bouwjaar/trekgewicht cq belasting?
Zelf heb ik er een westfalia onder maar dat is een ronde pijp en die zit ook anders aan de steunen bevestigd en ik kan je verzekeren dat die perfect is , m'n zwaarste last was 2800 kg!!! zonder een centje pijn!

Je hebt zo te zien ook een probleem met de rubbers rondom de motor, kan enige aandacht gebruiken!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door Thijs84 » za jul 19, 2014 8:59 am

Heb zelf vrijwel dezelfde trekhaak. Bij mij zit er een Westfalia trekhaak onder. Foto's komen hetzelfde over, alleen zit hij bij mij met 3 bouten (per kant) vast aan het chassis. Zelf nooit ergens last van gehad..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door guidddo » za jul 19, 2014 10:03 am

Zie ik dat nou goed, zit de trekhaak alleen aan de bumpersteun gebout?
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door eelke » za jul 19, 2014 11:35 am

Dat dacht ik ook t zien.
hoe???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door old brumax » za jul 19, 2014 12:40 pm

Bij een goede trekhaak word de bumpersteun weggehaald en zit de bumper met een paar kleine steuntjes aan de trekhaak vast en niet andersom.
De trekhaak zit met een aantal bouten aan het chassis (dacht bij mij zelfs met 5 per kant) gebout.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door guidddo » za jul 19, 2014 12:43 pm

Afbeelding

Afbeelding
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door westy69 » za jul 19, 2014 13:15 pm

Bedankt voor de reacties !
Net nog even een foto van gemaakt en dubbel gecheckt mbt montage aan bumper.. de trekhaak zit inderdaad op elke steun met de 2 boutjes aan de bumper vast.

En als ik het goed heb zit dus haaks op de 'trekhaakkoker' een plaat gelast die vervolgens weer met bouten vastzit aan het U-profiel (zie foto), welke weer met de 2 bouten vastzit aan het chassis. Wellicht ten overvloede maar het kleintje boutje in het midden is voor het plaatdeel wat in de hoek vd bumper zit.

Gemeten vanaf de binnenzijde vd bumper ( waar het U-profiel vastzit) loopt deze ca. 45cm langs het chassis.
Dat dit 2 bouten zijn ipv 3 bouten is misschien niet origineel maar kan toch niet de oorzaak zijn.
Zeker niet door een Twinny load met 2 fietsen, wat zeker minder dan 50 kg is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door eelke » za jul 19, 2014 13:28 pm

Dat u profiel is je bumpersteun...

zit die nog goed vast?

soms willen die bouten nog wel eens losroesten...
hoe???

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door westy69 » za jul 19, 2014 14:00 pm

Eelke, ach ja dat is natuurlijk de originele bumpersteun... en die hoort volgens mij ook niet langer dan ca 45 cm te zijn.
Ik heb alle bouten aangedraaid en ook de 2/bumpersteun in het chassis alsmede die 2/steun in de bumper.
Ik snap dus nog steeds niet waar hij nu op zou kunnen torderen :?

eelke schreef:Dat u profiel is je bumpersteun...

zit die nog goed vast?

soms willen die bouten nog wel eens losroesten...

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door old brumax » za jul 19, 2014 15:08 pm

De bumpersteun is niet sterk genoeg om een trekhaak aan te bevestigen
De trekhaak moet op zich met een aantal bouten aan het chassis bevestigt zijn.
Daarna mag je de bumper met een paar steuntjes aan de trekhaak vastzetten, dat is de enige veilige optie!!!!!!!
Wat er nu wss gebeurd is dat de steunen verbuigen, of het is gewoon de speling in de boutgaten die voor het verzakken zorgen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door Humby » za jul 19, 2014 15:51 pm

Hallo Michel,

Mijn trekhaak zit net zoals guidddo gemonteerd.
Langs links en rechts 2 grote platte platen, die tegen het chassis zijn geboud. Hiertussen zit een massief ronde,stalen buis waarop de bol op gemonteerd zit.
In het verlengede van die zijdelingse platen zitten dan "uitlopers" waarop m'n bumper gemonteerd zit. en de hoeken zitten vast met splahspans aan de achterkant.
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door westy69 » za jul 19, 2014 21:29 pm

Bedankt ook Humby. En feitelijk hoort de trekhaak dus in zijn geheel vast te zitten aan die grote plaat?
Ik zie helaas de bumpersteun/ verbinding bij Guiddo even over het hoofd want zit me nu te bedenken wat ik er allemaal aan moet gaan verbouwen om het alsnog stevig en veilig te krijgen :|
Ik neem aan dat ik nog steeds wel de massieve buis met de kogel erop kan blijven gebruiken en de plaat er aan moet laten lassen indien überhaupt mogelijk met de huidige Ahnendorp uitlaat.
Zitten er bv ook al gaten om die grote platen te monteren of waren er fabriekaf geen voorbereidingen voor de trekhaak optie..


Humby schreef:Hallo Michel,

Mijn trekhaak zit net zoals guidddo gemonteerd.
Langs links en rechts 2 grote platte platen, die tegen het chassis zijn geboud. Hiertussen zit een massief ronde,stalen buis waarop de bol op gemonteerd zit.
In het verlengede van die zijdelingse platen zitten dan "uitlopers" waarop m'n bumper gemonteerd zit. en de hoeken zitten vast met splahspans aan de achterkant.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door old brumax » za jul 19, 2014 23:46 pm

Dan moet je nog maar weer eens onder de bus kruipen en de boel goed bekijken, er zitten idd gaten met aan de binnenkant van de balk aangelaste moeren, bij mij 3 st. maar het zouden er ook 2 kunnen zijn, veranderde nog wel eens dus eigen inspectie is nodig.
Dat zijn stevige schetsplaten die aan de balk zijn geschroefd en dan onder de achterrand door weer naar boven lopen waartussen binnen in de bumper de pijp of balk met de kogel vast gelast word en wel zo dat de kogel weer onder de bumper uit komt en ruimte genoeg heeft om een koppeling op te kunnen plaatsen of fietsenrek oid.
Wat ik me wel afvraag is of je er zelf een mag maken en hoe men daar met de apk mee om gaat.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Trekhaak slecht bruikbaar

Bericht door transporterT2 » ma jul 21, 2014 20:12 pm

Klopt het nu dat op 1 van de foto`s een plaat naar boven aan de chassis balk zit gemonteerd met 3 M8 boutjes?
Bij onze bus zit er aan de rechthoekige balk haaks 2 hoeklijnen gelast met aan weerszijde 2 x M10 gaten.
Deze gaten komen overeen met de gaten van de 2 langs chassis balken hier zitten gaten met in het binnenste van de chassisbalk een pijp gemonteerd waar je de bout doorheen moet steken.
Dit was al eerder gemeld door mensen hier.
Zou het maar even goed bekijken anders loopt het nog een keer fout af en ligt de boel op straat.
Is jouw bus wel gekeurd?

jan willem

Plaats reactie