Tectyl onder voorruit
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Tectyl onder voorruit
Weet iemand hou ik iets van ML tectyl aan de binnenkant van plaatwerk onder de voorruit kan krijgen
Lucht bevriest en kookt nooit
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Tectyl onder voorruit
Binnen vandaar. Bijv via de gaten van je ruitenwisserassen. Je kan er niet echt heel makkelijk bij, maar tis te doen..
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Tectyl onder voorruit
Je hebt de vooruit er toch uit, of moet dat nog? boor gewoon paar kleine gaten in raam rand. Kan je spuit slang in steken em vocht kan weglopen onder het rubber vandaan. Heb ik ook gedaan. Doe gaten komen er anders toch vanzelf:smile:
Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
Take the planet and make it spin your way
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Tectyl onder voorruit
Goed plan
Zat er zelf ook al aan te denken, maar gemaakte gaatjes misschien wel weer dicht smeren ??
Waar loopt het anders heen (zie ik anders vanzelf wel waar de ML eruit komt)
Zat er zelf ook al aan te denken, maar gemaakte gaatjes misschien wel weer dicht smeren ??
Waar loopt het anders heen (zie ik anders vanzelf wel waar de ML eruit komt)
Lucht bevriest en kookt nooit
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Tectyl onder voorruit
Het zal wat langs je front lopen denk ik. Even opletten en meteen weg halen, dan hou je het wel netjes. Had je je raam er al uit?
Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Tectyl onder voorruit
Als je gaatjes boort doe dat dan aan de binnenrand , kan er iig geen water in de bus lopen, rot zo al snel genoeg maar van de onderkant moet volgens mij geen probleem zijn zit wel eea in de weg maar met een sproeikopje steek je daar over langs en tussendoor, gaatjes maken is het laatste wat ik zou doen temeer omdat je de slang dan naar beneden erdoor steekt en de ML moet juist naar boven in die naad gespoten worden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Tectyl onder voorruit
Ik ben een groot voorstander van ML tectyl, maar de raamrand heb ik aan binnen-en buitenzijde in een dikke laag zuurvrije vaseline gezet.
Houdt het vocht van het metaal weg, kleeft niet en houdt het raamrubber soepel.
Houdt het vocht van het metaal weg, kleeft niet en houdt het raamrubber soepel.
I am Wouth and I approve this message.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Tectyl onder voorruit
@ Brumax: onder vrijwel ieder raamrubber (van de voorruit dan) zitten gaatjes. Dit zie je bij iedereen die zijn ruit eruit haalt. via die gaatjes komt marginaal water binnen. Daar zou ik me niet druk om maken.
@ wouth. inderdaad vaseline of iets vettigs eronder is belangrijk. Ik heb eens mijn ruit vervangen, toen met wasmiddel terug gezet. Een jaar (misschien 2) later heb ik mijn B front vervangen voor een A, dus weer voorruit eruit. Ik schrok echt van hoeveel roest er al weer onder zat. Nog niets doorgerot, maar wel echt overal al weer roest.
Om dit te voorkomen heb ik toen 3 kleine afwateringsgaatjes geboord in de rand. de raamrand overdreven abnormaal in anti roest middeltjes gezet. 3 lagen verf erover, en inderdaad de ruit gemonteerd met veeeeel vet eraan. Nu heb ik de ruit nadien er niet weer uit gehad, dus ik kan niet zeggen hoe het er bij staat, maar ik heb in ieder geval mijn best gedaan.
@ wouth. inderdaad vaseline of iets vettigs eronder is belangrijk. Ik heb eens mijn ruit vervangen, toen met wasmiddel terug gezet. Een jaar (misschien 2) later heb ik mijn B front vervangen voor een A, dus weer voorruit eruit. Ik schrok echt van hoeveel roest er al weer onder zat. Nog niets doorgerot, maar wel echt overal al weer roest.
Om dit te voorkomen heb ik toen 3 kleine afwateringsgaatjes geboord in de rand. de raamrand overdreven abnormaal in anti roest middeltjes gezet. 3 lagen verf erover, en inderdaad de ruit gemonteerd met veeeeel vet eraan. Nu heb ik de ruit nadien er niet weer uit gehad, dus ik kan niet zeggen hoe het er bij staat, maar ik heb in ieder geval mijn best gedaan.
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Tectyl onder voorruit
Wilfred schreef:@ Brumax: onder vrijwel ieder raamrubber (van de voorruit dan) zitten gaatjes. Dit zie je bij iedereen die zijn ruit eruit haalt. via die gaatjes komt marginaal water binnen. Daar zou ik me niet druk om maken.
Geen idee hoe het bij jullie ramen zit maar zo wou ik het iig niet hebben onder mijn raam zaten en zitten nog steeds geen gaatjes ook geen afwateringsgaatjes er mag geen water onder dat rubber kunnen komen zo simpel is dat.
de eerste keer dat ik mijn vooruit er weer uitgehaald heb was +/- 17 jaar na mijn eerste restauratie toen vond ik het rubber dermate verteerd dat ik die vervangen heb en daaronder zat geen water of roest maar zat ondanks al de droogscheurtjes nog keurig in het vet waarmee ik hem er ingezet had.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Tectyl onder voorruit
Vet was ik ook al van plan, maar binnenkant behandelen leek mij ook wel lekker
Lucht bevriest en kookt nooit
-
- Actief Lid
- Berichten: 353
- Lid geworden op: za sep 15, 2012 3:44 am
- Bouwjaar Bus: 1975
Re: Tectyl onder voorruit
er zijn ook dikkere voorraam rubbers in omloop om water te voorkomen
maar het lijkt helemaal op niets vind ik
maar het lijkt helemaal op niets vind ik
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Tectyl onder voorruit
Er zijn raamrubbers te koop met een iets langere "onderlip" (bij de meneer met de bus die ok is). ze zijn bijna een keer zo duur als de standaard-uitvoering; juist met het oog op de mogelijkheid om vocht buiten te houden zijn ze in de handel. Vet lijkt mij een goede oplossing. Er is/was ook een product in de handel dat hier gebruikt kan worden: een soort lint met speciaal vet er op van Waxoyl. Ik zie het niet meer op hun website staan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet meer is http://www.waxoyl.nl.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Tectyl onder voorruit
old brumax schreef:Geen idee hoe het bij jullie ramen zit maar zo wou ik het iig niet hebben onder mijn raam zaten en zitten nog steeds geen gaatjes ook geen afwateringsgaatjes er mag geen water onder dat rubber kunnen komen zo simpel is dat.
in theorie ben ik het met je eens. nu de praktijk, allemaal van ons eigen forum:
Dus het lijkt mij evident dat er wel degelijk water onder de rubbers komt....!
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Tectyl onder voorruit
Daar heb je helemaal gelijk in , je "vergeet" alleen dat het allemaal oude gebakjes zijn, zodra de rubbers gaan verteren en daar overal scheuren in komen kun je niet verwachten dat ze waterdicht blijven dan is het zaak de ruit eruit te drukken en een nieuw rubber te plaatsen al dan niet na zorgvuldig het / de roest verwijdert te hebben en de plaat/sponning zover nodig van een degelijke beschermlaag te hebben voorzien.
Ook is het nog mogelijk om de oude rubbers in ere te herstellen en weer te gebruiken maar dan zal er in de sponning met een stevige kitlaag gewerkt moeten worden, als dit goed gebeurd is dit 100% waterdicht en er komt ook geen roest onder als de sponning maar goed behandeld is voor het plaatsen van de ruit, ook de scheurtjes die in het rubber zitten kunnen in dat geval met kit gevuld worden zodat ze (vrijwel) onzichtbaar worden.
Maar die hele operatie moet wel met zorg gebeuren en liefst met iemand erbij met kennis van de materie want het is een behoorlijk smerig karwei, de overtollige kit moet nl met (was) benzine of, als dat kan ivm de lak met thinner weggewassen worden en echt dat is niet eenvoudig maar geeft ook veel voldoening als hij er weer netjes bijstaat.
Ook is het nog mogelijk om de oude rubbers in ere te herstellen en weer te gebruiken maar dan zal er in de sponning met een stevige kitlaag gewerkt moeten worden, als dit goed gebeurd is dit 100% waterdicht en er komt ook geen roest onder als de sponning maar goed behandeld is voor het plaatsen van de ruit, ook de scheurtjes die in het rubber zitten kunnen in dat geval met kit gevuld worden zodat ze (vrijwel) onzichtbaar worden.
Maar die hele operatie moet wel met zorg gebeuren en liefst met iemand erbij met kennis van de materie want het is een behoorlijk smerig karwei, de overtollige kit moet nl met (was) benzine of, als dat kan ivm de lak met thinner weggewassen worden en echt dat is niet eenvoudig maar geeft ook veel voldoening als hij er weer netjes bijstaat.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!