Ruitensproeier sproeit niet

zomerbloempje
Moderator
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Ruitensproeier sproeit niet

Bericht door zomerbloempje » di aug 27, 2013 22:29 pm

En kun je idd van onderaf gewoon bij
Bij een B tenminste.

En misschien helpt het dat ik niet zo'n grote handen of dikke vingers heb 8)
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Max
Luchtgekoeld

Bericht door Max » di aug 27, 2013 22:39 pm

zomerbloempje schreef:En kun je idd van onderaf gewoon bij
Bij een B tenminste.

Dat zal het zijn. Het is mij nog niet gelukt.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Briebelbus
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di aug 27, 2013 23:48 pm

Was bij mijne ook niet te doen; maar met de hendels eruit zag ik snel hoe het systeem werkt(e)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

fahtal
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » wo aug 28, 2013 9:15 am

Max schreef:
zomerbloempje schreef:En kun je idd van onderaf gewoon bij
Bij een B tenminste.

Dat zal het zijn. Het is mij nog niet gelukt.

Nee ik heb van die poezelige vingertjes.

Maar bij mij waren de slangetjes uit gelubberd toen heb ik de uiteinden afgeknipt en ze er weer op gedrukt. Knip niet te veel want dan zijn ze te kort.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Tante Leen
Gevorderde

Bericht door Tante Leen » wo aug 28, 2013 18:54 pm

Vandaag weer een poging en eureka!! de richtingaanwijzers ed kwamen los!! Iets met gepast geweld enzo...

Slangetjes zagen er nog goed uit, maar toch wat ingekort. Vervolgens naar de pomp gereden voor wat lucht en het werkt!!! Alleen loopt de tank nog net zo snel leeg. Dit maal hoorde ik het sissen bij het tankje zelf en voornamelijk bij het ventiel. Dus het hele oppompslangetje vervangen en ook de ventiel, maar helaas... hij blijft daar ergens lucht verliezen....

Nou ja, voor de APK doet hij het, mits ik hem tien minuten voor de keuring op kan pompen, en verder vind ik ruitensproeiers zoooooo overschat!
de groetjes van Tante Leen!

old brumax
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1969

Bericht door old brumax » wo aug 28, 2013 19:12 pm

Is wss het slangetje lek op de plaats waar deze aan de tank zit, daarvoor moet je de tank eruit halen , grote moer los slang iets inkorten op het tuitje steken en dan die grote moer weer vastdraaien daarna eerst oppompen voordat je hem er weer in zet, slang kan ook nog ergens anders lek zijn in dat geval zul je hem moeten vervangen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Bouwjaar Bus: 1977

Bericht door transporterT2 » wo aug 28, 2013 22:15 pm

Ik zeg afsoppen met zeepsop en bellen tellen. :D :D
En bij een lekke tank kun je een ander tankje krijgen van me deze heb ik nog wel liggen denk ik.
En als je nu een fietspomp koopt bij de Action zijn dacht ik 3 euro dan kun je hem zelf op druk brengen.

jan willem

Tante Leen
Gevorderde

Bericht door Tante Leen » do aug 29, 2013 0:01 am

Ik had het slangetje vandaag vervangen, dus dat kan het niet zijn... De zeepsoptruuk ga ik ook nog even proberen.... en inderdaad, 3 euro is geen geld en ik kan wel een pomp gebruiken!! Fijne tips weer!!

groet!

Oh, Mocht je naar de najaarsmeet gaan, zou ik het fijn vinden als je het tankje meeneemt!!

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » do aug 29, 2013 0:28 am

Met de slang bedoelde ik dus de slang die naar het stuur loopt en als je nu een beetje zeep in het tankje doet en oppompt weet je zo waar ie lekt.

Max
Luchtgekoeld

Bericht door Max » do aug 29, 2013 15:30 pm

Overigens hier heb ik de scandinavie-versie van de ruitensproeierinstalatie
Ik weet dat het tevens voor de koplamen is maar ik ga m inbouwen voor de ruiten, grotere tank en een electrische pomp ;)

Afbeelding
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » do aug 29, 2013 15:47 pm

Das gewoon met een losse pomp, kun je naar de sloop en voor een paar euries heb je er een, slang net naast de tank doorsnijden, pomp er tussen en sproeien maar, wel nog een schakelaartje plaatsen :mrgreen: :mrgreen:

Tante Leen
Gevorderde

Bericht door Tante Leen » do aug 29, 2013 20:13 pm

Wordt een steeds verleidelijker verhaal, dat elektrische pompje! Maar ik ben enorm koppig, dus er moet eerst nog even gezeepsopt worden!!! (en een pompje halen bij de Action)

Tante Leen
Gevorderde

Bericht door Tante Leen » zo dec 03, 2023 16:15 pm

Dubbel schuiver schreef:
zo aug 11, 2013 11:34 am
Als je het stuur er af haalt, Denk eraan dat je de moer er een klein stukje op laat zitten als je het stuur los trekt. Kun je daarna de Ruitenwisser en richtingaanwijzer hendels verwijderen. Daaraan zitten kleine pijpjes waarop de slangetjes geschoven zitten. Op dit punt drogen ze vaak uit. Als het nog gaat kun je ze iets inkorten met een mesje of een schaar. Daarna een paar kleine tyrepjes erop om wat extra klemkracht te krijgen, en om te voorkomen dat ze eraf schuiven. Hierna weer terug bouwen in omgekeerdfe volgorde.

Denk wel om de veertjes van de hendels. Deze willen wel eens wegspringen. Maak evt wat foto's tussendoor om naderhand te kunnen zien hoe het ook alweer zat. Het is een klusje dat is te doen binnen het uur. Ook voor de beginnende klusser. Wel heb je een dopsleutel 24 nodig met een ratel en een setje schroevendraaier.

Succes met je klusje.

Groet Patrick
Ik gooi het topic weer even open, want mijn sproeier en wis hendel doet het niet meer. Heb mijn stuur eraf maar krijg het hendel blok er niet uit. Heb de vier schroeven boven op verwijdert, het blok voelt los, maar komt er niet uit. Heb flink gewrikt en getrokken en kreeg wat water lekkage maar het blok komt niet los. Ben ik nog wat vergeten?

superkever
Actief Lid
Bouwjaar Bus: 1975

Bericht door superkever » zo dec 03, 2023 16:45 pm

Belangrijk om te weten. Heb jij een T2a of T2b? Want de stuurkolom en schakelaars verschillen van elkaar.

Tante Leen
Gevorderde

Bericht door Tante Leen » zo dec 03, 2023 16:49 pm

Tante Leen schreef:
zo dec 03, 2023 16:15 pm
Dubbel schuiver schreef:
zo aug 11, 2013 11:34 am
Als je het stuur er af haalt, Denk eraan dat je de moer er een klein stukje op laat zitten als je het stuur los trekt. Kun je daarna de Ruitenwisser en richtingaanwijzer hendels verwijderen. Daaraan zitten kleine pijpjes waarop de slangetjes geschoven zitten. Op dit punt drogen ze vaak uit. Als het nog gaat kun je ze iets inkorten met een mesje of een schaar. Daarna een paar kleine tyrepjes erop om wat extra klemkracht te krijgen, en om te voorkomen dat ze eraf schuiven. Hierna weer terug bouwen in omgekeerdfe volgorde.

Denk wel om de veertjes van de hendels. Deze willen wel eens wegspringen. Maak evt wat foto's tussendoor om naderhand te kunnen zien hoe het ook alweer zat. Het is een klusje dat is te doen binnen het uur. Ook voor de beginnende klusser. Wel heb je een dopsleutel 24 nodig met een ratel en een setje schroevendraaier.

Succes met je klusje.

Groet Patrick
Ik gooi het topic weer even open, want mijn sproeier en wis hendel doet het niet meer. Heb mijn stuur eraf maar krijg het hendel blok er niet uit. Heb de vier schroeven boven op verwijdert, het blok voelt los, maar komt er niet uit. Heb flink gewrikt en getrokken en kreeg wat water lekkage maar het blok komt niet los. Ben ik nog wat vergeten?
Ja! Die stekkertjes onderop! Doos! Maar iig, schakelaars eruit gekregen en ontdekt dat mijn gevoel klopte.. er is iets gebroken. Op twee plekken zelfs. Een stalen ring die in die plastic behuizing zit. Kun je dit vervangen? Volgens mij kom je niet onder die kap. Heeft iemand hier ervaring mee of dit onderdeel voor me liggen?

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie