Roest

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Roest

Bericht door houtstoker » zo mar 31, 2013 14:17 pm

Nee ik heb een andere, en die werkt handiger.
1. de mijne recycled het straalmiddel en herbruikt het meteen (één houder voor stralen en opvangen)
2. geen straalzand gebruiken maar glasparel (zit erbij, milder voor de lak)
3. De mijne heeft een rubber masker bijgeleverd om nóg kleinere schades te kunnen bewerken
4. Mijn (VCT2) prijs is € 25
5. weg is pech, ik heb er nog maar een paar, en er komen geen nieuwe meer.

Afbeelding

Iemand heeft ooit geprobeerd met een compressor van 600 watt te zandstralen, en met deze set ging dat! De eisen aan de compressor zijn bij dit ding dus echt gering. Grote dingen zandstralen kun je hiermee echter vergeten, dat gaat niet! Dit is dus echt voor spotrepair.
Ook enkel glasparel gebruiken, straalgrit leid tot verstoppingen.

De eerste tijd kan ik echter niet verzenden, dinsdag krijg ik eerst een knie vervanging

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Roest

Bericht door mobiel70 » zo mar 31, 2013 22:45 pm

@ Houtstoker

Er is PB.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Roest

Bericht door houtstoker » zo mar 31, 2013 23:01 pm

Zal wat misgegaan zijn, ik zie geen pb.
Is ook beter te wachten tot ik terug ben uit het ziekenhus. Anders ff Wouth vragen, die heeft er een mee.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Roest

Bericht door mobiel70 » zo mar 31, 2013 23:16 pm

raar, doen we nogmaals. Je hoeft er vooralsnog niets mee te doen, eerst weer gezond worden! Sterkte en beterschap!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Roest

Bericht door houtstoker » ma apr 01, 2013 7:44 am

Bedankt. Communicatie is nu wel gelukt.
Nu eerst wat ijzer laten implanteren :mrgreen:

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest

Bericht door old brumax » ma apr 01, 2013 10:52 am

houtstoker schreef:Nu eerst wat ijzer laten implanteren :mrgreen:


Bionische man, sterkte en beterschap. :D
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Roest

Bericht door wouthwortel » ma apr 01, 2013 18:08 pm

DennisT2 schreef:Ik gebruik lijnolie, werkt ook prima, na uitharden, drupje lak erop. Anders wast het er uiteindelijk weer vanaf.
Kost ook geen drol. Beetje siccatief erbij om het sneller hard (en harder op zich) te laten worden.


Gekookte of ongekookte/ruwe lijnolie?

En wat is siccatief en waar haal je dat?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest

Bericht door old brumax » ma apr 01, 2013 18:42 pm

wouthwortel schreef:
DennisT2 schreef:Ik gebruik lijnolie, werkt ook prima, na uitharden, drupje lak erop. Anders wast het er uiteindelijk weer vanaf.
Kost ook geen drol. Beetje siccatief erbij om het sneller hard (en harder op zich) te laten worden.


Gekookte of ongekookte/ruwe lijnolie?

En wat is siccatief en waar haal je dat?


bij de verfhandel, ongekookte lijnolie droogt heel langzaam en blijft taai, werd (word) in de scheepvaart gebruikt om de binnenzijde van schepen van een beschermend laag te voorzien, gekookte lijnolie word vermengt met siccatief hard het uit (oude lijnolie verven)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Roest

Bericht door wouthwortel » di apr 02, 2013 11:05 am

old brumax schreef: werd (word) in de scheepvaart gebruikt om de binnenzijde van schepen van een beschermend laag te voorzien


Ook bekend onder de naam Owatrol??
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest

Bericht door old brumax » di apr 02, 2013 11:23 am

Dat weet ik niet, had een kennis die op een zandschip voer waarvan de wanden van de maschinekamer af en toe met lijnolie helemaal werden ingesmeerd en daar zat geen spatje roest op en kon je van de vloer eten zo steriel allemaal maar wel mooi.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Roest

Bericht door mobiel70 » di apr 02, 2013 17:33 pm

Owatrol is een ander product dan lijnolie. Is ook bedoeld om roest tegen te gaan. Ik heb het wel gebruikt in een half-half-oplossing met loodmenie (je weet wel: die ouderwetse, knaloranje menie). Een oplossing die erg dun-vloeibaar is en overal tussenkruipt. Dat was altijd kant-en-klaar te koop, totdat de loodmenie zo nodig verboden moest worden en vervangen werd door de donkerrode ijzermenie.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Roest

Bericht door DennisT2 » zo apr 07, 2013 10:36 am

Ik gebruik zelf gekookte lijnolie. Als je googled kom je wel winkels tegen die zowel de lijnolie als de siccatief verkopen. Ik heb de vloer achter in de bus een paar dagen geleden geschilderd met industrielak 1K en daardoorheen zo'n 25% lijnolie met siccatief. Het is volgens mij wel allemaal droog nu, even kijken zo. De dunne stukken waren na een dag al droog, ondanks de lage temperaturen.

Als je enkel de lijnolie en industrielak mengt, droogt de verf slecht, blijft lang zacht. Ik ga ook de hele bodem aan de buitenzijde 2x in lijnolie zetten en daarna bodyschutz oid. Zodat de lijnolie er niet vanaf gewassen kan worden en eigenlijk opgesloten is door de bodyschutz.

Groeten,
Dennis

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Roest

Bericht door Tante Leen » vr mei 17, 2013 17:55 pm

Grappig, ik schilderde altijd met lijnolie en siccatief. Ga het op de eerst volgende droge dag proberen!! Enne... als je gaatje nu echt diep is (3 mm), waarmee kan je het opvullen na de brunox/fertan? Gewoon plamuren en gronden?
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Roest

Bericht door Wilfred » vr mei 17, 2013 20:24 pm

Plamuur is prima.

als je de twee componenten plamuur hebt, kan je tot 2 cm dik. Blijft de vraag of je dat wil, maar het kan wel :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Roest

Bericht door Max » vr mei 17, 2013 22:23 pm

Wilfred schreef:Plamuur is prima.

als je de twee componenten plamuur hebt, kan je tot 2 cm dik. Blijft de vraag of je dat wil, maar het kan wel :-)


Maar kijk uit met polyesterplamuur, dat is hygroscopisch en trekt dus vocht aan (en hecht alleen goed op blank metaal dus direct resultaat).

Je ziet ook een carroseriehersteller NOOIT een voertuig met polyesterplamuur deze nat schuren!!!!
Wel als er daarna een surfacer over gespoten is maar hij/zij zal deze nooit doorschuren tot de polyesterplamuur.

Geldt overigens ook voor de polyester dakkapjes alleen is de kans op roest daar natuurlijk nihil.

Regel: polyesterplamuur altijd afwerken en niet buiten laten staan waar het vocht aantrekt (en dat gaat sneller dan je denkt ;) )
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Plaats reactie