Afdekplaat schuifdeur

Plaats reactie
Mauricevd
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: do jun 21, 2012 22:03 pm
Locatie: Zwolle

Afdekplaat schuifdeur

Bericht door Mauricevd » zo okt 21, 2012 14:53 pm

Heeft iemand enig idee hoe de afdekplaat van de schuifdeurrails los moet. Wat ik ook probeer , krijg hem niet los.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Afdekplaat schuifdeur

Bericht door Wilfred » zo okt 21, 2012 15:00 pm

Vanonderen zitten er voor en achteraan twee schroefjes. Dan zit er nog een schroefje (bij mij althans, weet niet of die origineel is) net voor de cover, achter de schuifdeur ergens.

als die schroefjes los zijn, moet de cover OMHOOG. Hij zit achter clips gehaakt namelijk. Kan enig gepast geklop nodig zijn om hem omhoog te tikken.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Afdekplaat schuifdeur

Bericht door Max » zo okt 21, 2012 15:01 pm

Bij de T2b zijn het 2 boutjes aan de onderkant.
Bij de T2a zit er nog een boutje extra in de sponning achter de lip van de deur en moet je de borgstrip nog losdraaien.
Voor de borgstrip moet de deur eerst helemaal open en dan zie je bovenin onder de dekplaat een schroef. Draai deze een aantal slagen los en geef m dan een tik, de borging moet dan losschieten. Fluitje van een cent als je weet hoe het werkt ;)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mauricevd
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: do jun 21, 2012 22:03 pm
Locatie: Zwolle

Re: Afdekplaat schuifdeur

Bericht door Mauricevd » zo okt 21, 2012 15:24 pm

Ik heb een t2B dus als ik die 2 schroefjes los heb gedraaid zou het moeten lukken?

Kan het zijn dat mijn raamrubber de beweging naar boven tegen houd?

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Afdekplaat schuifdeur

Bericht door Max » zo okt 21, 2012 18:08 pm

Ja, de rubbers (afdekstrip dekplaat en raamrubber) werken soms wat tegen.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Afdekplaat schuifdeur

Bericht door jan willem vk » zo okt 21, 2012 21:45 pm

Ook het vast rotten houdt alles op zijn plek :P :P
Als de 2 parkers los zijn kun je het beste een stuk 18mm hechthout nemen en dit er vanaf de onder in steken.Dan met een zware hamer beuken op het hout en hopen dat de roest meevalt :twisted: :twisted:

Jan willem

Gebruikersavatar
KlaasJ.
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 15:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Afdekplaat schuifdeur

Bericht door KlaasJ. » do nov 01, 2012 21:22 pm

Hoi Maurice,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Als volgt opgelost (bij een T2B);
1. inderdaad de twee schroefjes los maken, mochten deze vastgeroest zitten en je weinig grip hebt dan kun je een dremel of een haakse slijper pakken en de schroef een beetje inslijpen. Vervolgens kun met een platte schroevendraaier ipv een kruiskop meer kracht zetten. WD40 oid kan ook geen kwaad :) .

2. Tussen de carrosserie en de afdekplaat zit een rubber/plastic strip ofwel een "Rubber bies schuifdeur rail cover" :wink: . Deze is nog wel te koop, kost 4,95 en toch al vaak niet meer in goede staat. Daarom is het niet erg om met een stanleymes de bovenkant eraf te snijden.

Afbeelding

3. Probeer de optie van Jan Willem en als dit ook niet lukt, ga verder naar stap 4. Ik heb een brede plank gebruikt, omdat ik deze toevallig voorhanden had.

Afbeelding

4. Pak een lange balk en een krik en krik de plaat omhoog. Als het goed is komt er nu behoorlijk wat spanning op te staan. Terwijl de boel op spanning staat kun de optie van Jan Willem weer gebruiken. Toen kwam hij bij mij los :P

Afbeelding
Deze foto is trouwens niet erg sterk, je kunt beter aan zijkanten beginnen.

Succes!

Ik was blij dat ik hem los had trouwens, zaten toch wel wat plekjes roest onder.

Afbeelding

Plaats reactie