standkachel topic

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: standkachel topic

Bericht door transporterT2 » ma sep 21, 2015 17:34 pm

Is het niet mogelijk om de kachel onder je bus kwijt te kunnen Thijs?
ondanks dat hij is verlaagd zit er tussen je chassis balkjes ook een hoop ruimte.
Wanneer je de kachel in je motorruimte plaatst moet je ook zorgen dat hij zijn lucht weghaalt buiten je motorruimte.
wanneer je de lucht uit je motorruimte laat aanzuigen zal hij altijd een beetje naar benzine en olie meuren.
Wanneer je werkt met een tankje van bijvoorbeeld generator of iets dergelijks kun je hem ook nog zo maken dat je hem loskunt halen.
Je kunt daar snekoppelingen voor kopen welke de benzine vanaf 2 kanten afsluiten.
Je kunt dan met je tankje naar de pomp lopen om te tanken. :D

jw

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » wo okt 14, 2015 13:47 pm

Standkachel ondertussen ingebouwd.. Heeft even goed gewerkt.. nu alleen een kapotte diesel doseerpomp, iemand tips waar deze te koop zijn?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: standkachel topic

Bericht door old brumax » wo okt 14, 2015 16:17 pm

Thijs84 schreef:Standkachel ondertussen ingebouwd.. Heeft even goed gewerkt.. nu alleen een kapotte diesel doseerpomp, iemand tips waar deze te koop zijn?


Je zou hier eens kunnen informeren http://www.standkachels.info/
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dartel
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: do jul 14, 2011 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leiden

Re: standkachel topic

Bericht door dartel » ma dec 05, 2016 16:07 pm

Beste standkachel experts.
Eindelijk heb ik mijn Ba6 standkachel draaiend,
Alleen er nog een hindernis te gaan.
Alles werkt naar behoren behalve een ding!
Als de standkachel aanstaat slaat er naar een paar minuten de zwevende zekering eruit. heb hem nu verhoogd naar 25 amp maar slaat eruit alsnog. en ga hem niet nog meer verhogen.
als ik rij of de ventilatie motor van achter staat er bij aan. dan blijft hij wel draaien en gaat het allemaal goed.
Iemand enig idee waarom de zekering eruit slaat als ik stil sta zonder de vetilatiemotor aan achter erbij.
hoor het graag van iemand.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: standkachel topic

Bericht door old brumax » ma dec 05, 2016 17:40 pm

Is het niet zo dat die ventilator altijd moet draaien als de standkachel brand,een ba6 heeft toch zelf geen ventilator?? Of heb ik dat mis?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: standkachel topic

Bericht door zomerbloempje » di dec 06, 2016 11:14 am

Mijn BA6 draait met een 1600 motor.
Die heeft een eigen ventilator.
Die gaat als eerste aan en draait nog even na als de standkachel uit gaat.
Als jij hem aan de 2000cc koppelt met de bestaande ventilator
Zal die altijd mee moeten draaien lijkt mij
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

dartel
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: do jul 14, 2011 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leiden

Re: standkachel topic

Bericht door dartel » ma dec 19, 2016 10:08 am

de ba6 van mij heeft i.d.d een eigen voorziening betreft ventilatie. draaid ook na als je de motor of standkachel uitzet. merk alleen als ik alleen de standkachel aanzet dat er minimaal luchtstroom door de buizen gaat waardoor hij te heet wordt. en als de ventilatie van de motor 2ltr erbij is heeft hij wel aardig luchtstroming / verplaatsing. misschien ventilator van ba6 te weinig power?

T2b doka 74
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: standkachel topic

Bericht door T2b doka 74 » di jan 03, 2023 21:50 pm

In het kader van een oud topic nieuw leven in blazen.

Ik heb een BA6 eberspacher op de kop getikt. De draadboom is de variant van een T3 maar dat zou (zoals ik heb gelezen) alleen een probleem zijn voor de plaats van de schakelaar een een hoop draad te veel achter de kickplates.

Maar nu komt het probleem. Ik heb de draadboom in de cabine gemaakt. Ik heb de draadboom naar achter buiten de bus liggen. De kachel ligt op de grond met wel alle draden aangesloten. De beide ventilatoren werken (blower voor de lucht naar de cabine en de branderluchtblower). De gloeiplug werkt ook. Alleen er komt geen vonk uit de bobine en dus uit de bougie en geen brandstof door de pomp.

Is er iemand met kennis van dit model die kan helpen (digitaal of analoog)

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » vr jan 06, 2023 19:25 pm

Als je even googled kom je wel een handleiding tegen. Althans, ik heb hem ooit gevonden en uitgeprint. Hier staat ook hoe je alles kan nalopen.
Het duurt wel even voordat de pomp in werking treedt trouwens. En dan pas zou de bougie pas moeten gaan vonken volgens mij. Heb je hem wel een wat langer aan gezet? Wel eerst de leiding voor de pomp lucht vrij maken.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » vr jan 06, 2023 19:26 pm

https://www.thesamba.com/vw/archives/ma ... manual.php

Als je zoekt op ba6 ebersacher manual pdf kom je een hoop info tegen.
Benzine pompen gaan trouwens wel vaak stuk.. en die zijn duur. Ooit een vervangende gekocht op aliexpress.. maar of die betrouwbaar zijn Afbeelding
zij die vielen zijn gevallen

T2b doka 74
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: standkachel topic

Bericht door T2b doka 74 » vr jan 06, 2023 20:13 pm

Die had ik inderdaad gevonden. Ik zag daar ook al van allerlei filmpjes voorbij komen. Hoe de bougie moet gloeien en dan daarna moet vonken. Ik hoor bij mijne in de testopstelling dat het gloeien veel vermogen vraagt. De ventilatoren verliezen snelheid. Ik heb hem ook al een tijd aangehad tot wel 5 minuten maar de vonk en het geklik van de pomp komt niet. Wel 9.5 volt op de bobine en 9 volt op beide groene draden van de pomp. Ik heb 3 pompen en allen hetzelfde probleem. Dat ontluchten is wel een goeie. Daar had ik nog niet aan gedacht

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » vr jan 06, 2023 21:43 pm

Waarom koopje geen diesel heater van ome alie. Worden verzonden binnen de eu. Dus geen invoerkosten en werkt echt super. Snap dat origineel leuker is (heb een bn4 en ba6 gehad) maar deze verbruiken minder energie en zijn naar mijn inziens een stuk betrouwbaarder.
zij die vielen zijn gevallen

T2b doka 74
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: standkachel topic

Bericht door T2b doka 74 » vr jan 06, 2023 21:52 pm

Tja eigenwijs..
Dacht een mooie originele kachel op dezelfde brandstof als de motor is wel leuker. Na dagen geklooi begin ik er wel aan te twijfelen

T2b doka 74
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: standkachel topic

Bericht door T2b doka 74 » wo feb 01, 2023 9:39 am

Even een update voor degene die het willen weten.

Het is gelukt. Hij doet het!

Ik had een dieselheater kunnen kopen maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik gebruik hem dan ook niet op dezelfde manier als menig campereigenaar. Voor mij is het rijdend in de winter af en toe. Stilstaand misschien een keer om hem ijsvrij te maken als hij buiten slaapt.

Ik weet er na al dat geklooi ineens wel hoe het systeem werkt en dat is ook wel fijn

Plaats reactie