standkachel topic

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door Diederik » di feb 14, 2012 11:06 am

@Thijs Denk je dat je genoeg ruimte hebt om te zagen (in de 2 plaatdelen bovenop de wielkast) met de moter erin?

Ik heb met de restoratie in die 2 plaatdelen alvast 2 gaten geboord voor de elektra. Ik was blij met de ruimte die er was zonder moter.

@Fahtal jij gaat voor een BA6 inbouw?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » di feb 14, 2012 11:10 am

ja ik volg globus hierin. ik vertrouw op zijn mening. of het meer of minder werk is geen idee. ik hoop er binnenkort mee bezig te gaan.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige


Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » di feb 14, 2012 11:21 am

=D>
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: standkachel topic

Bericht door Thijs84 » di feb 14, 2012 20:36 pm

Als ik hem ga inbouwen gaat eerst de motor en tank eruit. Een BA6 heeft een hogere warmte opbrengst maar verbruikt ook meer energie. als hij staat te draaien terwijl de motor uitstaat lijkt me dat niet handig.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: standkachel topic

Bericht door Tee » di feb 14, 2012 20:55 pm

Wilfred schreef:
Thijs84 schreef:...Mrtee wil hem achter de bestuurdersstoel bouwen..


bijzondere plek! Als je meeleest, MrTee, hoe ga je dat doen met frisse lucht aanvoer en uitlaat? Benzine leiding?

het lijkt me een lastige plek om in te bouwen namelijk.


howdy peoples, IK heb een espacher B1L op marktplaats gekocht. 40 euro...ik moest het wel zelf uit en renault 4 bouwen,
ik ben van plan om het achter mijn stoel te hangen,
uitlaat komt uit boven de voor wiel, zoaals bij kever standkachels.

Afbeelding

link van anderen topic hier op de forum.
viewtopic.php?f=1&t=6142
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: standkachel topic

Bericht door Tee » di feb 14, 2012 21:55 pm

Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: standkachel topic

Bericht door Grawo75 » wo feb 15, 2012 0:32 am

Nice! Is dit iets voor de schatkamer??

Gebruikersavatar
Globus
Actief Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: za okt 28, 2006 17:53 pm
Locatie: Zwerver
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door Globus » wo feb 15, 2012 9:48 am

fahtal schreef:ja ik volg globus hierin. ik vertrouw op zijn mening. of het meer of minder werk is geen idee.


Als BA6 liefhebber zeg ik dat het minder werk is.

Ik heb een jaar of tien geleden samen met een vriend van mij een BN4 ingebouwd in zijn Pano.
Caspar heeft hiervan een mooi verslag gemaakt waarvan ik de link bijvoeg. (En ja, het is in engels. Maar dat is alleen maar handig voor MrTee :mrgreen: )

http://type2.com/rvanness/caspbn4.htm

Een ander voordeel van deze onderhangende BA6 kachels is dat alles in originele staat is terug te bouwen, mocht je dat ooooooooooit willen. Na uitbouw is er (nauwelijks) iets van te zien. Dat is bij een BN4 wel anders. Denk alleen al aan de gaten die je door je firewall en achterschot moet hakken :shock:
Ook het gat in je linkerachterpaneel tbv de luchtcirculatie aanzuig krijg je niet zo gauw meer ongedaan.
Tenslotte heeft de BA6 een mooier thermostaatsysteem die werkt met een NTC voeler, terwijl de BN4 een kabeltje en bimetaal heeft. En dat is zoooooo ouderwets! :mrgreen:

Niettemin, elke standkachel binnen de club is er weer 1! =D>
Er zijn kachelpotten...
EN Eberspächers!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » wo feb 15, 2012 10:05 am

Afbeelding

hier heb ik er nog 2 van liggen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: standkachel topic

Bericht door wouthwortel » wo feb 15, 2012 11:17 am

Tee schreef:
Wilfred schreef:[ik ben van plan om het achter mijn stoel te hangen,
uitlaat komt uit boven de voor wiel, zoaals bij kever standkachels.


En waar blaast de warme lucht dan naar toe?
Ga je hem koppelen aan de originele warmeluchtbuis die centraal onder de bus door loopt??
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: standkachel topic

Bericht door Dubbel schuiver » wo feb 15, 2012 11:20 am

Ik hebn een BA6 eronder hangen. Wel eens vluchtig naar gekeken, maar nog nooit erg serieus geprobeerd. Moet het ding binnenkort toch maar eens demonteren, en uittesten.

Wel aangenaam met de temperaturen van de afgelopen periode.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: standkachel topic

Bericht door Tee » wo feb 15, 2012 12:49 pm

wouthwortel schreef:
Tee schreef:
Wilfred schreef:[ik ben van plan om het achter mijn stoel te hangen,
uitlaat komt uit boven de voor wiel, zoaals bij kever standkachels.


En waar blaast de warme lucht dan naar toe?
Ga je hem koppelen aan de originele warmeluchtbuis die centraal onder de bus door loopt??


Ik ga dit zomer mijn type 4 inhangen met J pipes en sport uitlaat, geen kachelpots meer,
Standkachel komt achter mijn stoel en blaast warm lucht de bus in, ik heb een extra kachel fan dat ik zal aansluiten onder de dashboard en zuigd warmlucht van binnen de bus naar mijn ruiten via de normaal manier,
ik heb ook kleine fans gezien dat in lucht kanalen passen en werken op 12v.

Afbeelding
http://www.iboats.com/Attwood-Turbo-Blo ... w_id.38677
vervanging voor de "ambulance blowers" t2 bussen gebruiken?
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door Briebelbus » wo feb 15, 2012 13:40 pm

als deze in de warmelucht buis past, lijkt deze me wel handig 8)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: standkachel topic

Bericht door fahtal » wo feb 15, 2012 20:50 pm

dus puzzel tijd is begonnen. de doosjes uitgepakt van de beijing boys. daarbij zat een papiertje met instructies voor het verbinden van de draadboom met de verschillende onderdelen. Fijn!

samen met wat plaatjes van thijs zijn link de boel in elkaar gezet.

een tijdje puzelen later dit als resultaat. ik hou alleen een roestig uitlaat(?) bochtje over...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


een paar vraagjes:

waar monteer je deze jongens? ergens tegen een chassis balk aan?

Afbeelding

alle connectors kon ik de plek vinden van 2 niet

in de repair manual staat dat je deze twee niet mag verwisselen maar ja wie moet waar.

Afbeelding

en als laatste. deze draadjes horen op de pomp allen weet ik niet welke links en welke rechts. er staat met de beugel naar beneden en connectors naar je toe. maar ja wat is de beugel...

Afbeelding
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie