standkachel topic
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: standkachel topic
Op veler verzoek!
Hier zie je standkachel met beugel. Het geheel kan nog afgeschermd worden door een plaat er onder, maar is niet per definitie nodig. Het enige 'nadeel' van deze constructie is dat 'ie 1 cm onder de hoofddraagbalk uit komt en dus als eerste de pineut zou zijn, mocht je de grond raken. Dat zal bij standaard hoogte niet snel het geval zijn. De bouten die de beugel aan de bus bevestigen zitten in een bestaand gat in een dwarsbalkje waar de vloer op rust.
De slang voor verse luchtaanzuiging trekt lucht tussen de voorstoelen naar de kachel toe en blaast onder de bank zijn hete lucht uit. Nieuwe slang past met alu-tape over de oude slang. Aftakkingen vanaf de hoofdbuis heb ik dicht gemaakt. Motorwarmte komt gewoon voorin de bus zoals het altijd was.
De achterste bout, ook in een bestaand gat. Zwarte buisje is inlaat, rvs buis is uitlaat. Die kan je in principe overal heen buigen waar je wilt. De uitlaat heb ik naar de linkerzijde gestuurd, ver van de deuren af.
T-stukje tussen tank en filter. Het is even passen en meten en k*tten met het afknijpen van de benzine. Kachel heeft eigen benzinefiltertje.
Het benzinepompje hoeft met maar 1 bout vast. Die paste links in de balk die voor de achterwielen ligt. Daar zat een klein gat aan de achterzijde voor de bout en aan de voorzijde een groot gat waar mn dopsleutel precies in paste.
Kabelarij (stroom/bediening)komt onder het keukenkastje uit. En daar zat ook al een gat. Was vroeger voor het legen van de watertank.
Bedieningsknop in het originele recreatiestroombedieningspaneel. Daar zat een tijdschakelaar voor acculader oid, maar was toch al buiten functie. Deze paste er precies in.
Voordelen van deze constructie:
- moderne kachel zonder authenticiteit van je bus aan te tasten
- voldoende capaciteit
- veilig
Nadelen
- duuuuur
- niet alle gaten zitten bij alle bussen het zelfde, maar er is vast keus genoeg
- kan op deze manier de kachel niet vanuit de cabine bedienen. Maar wel vanuit bed, maar dat is een keuze
Hier zie je standkachel met beugel. Het geheel kan nog afgeschermd worden door een plaat er onder, maar is niet per definitie nodig. Het enige 'nadeel' van deze constructie is dat 'ie 1 cm onder de hoofddraagbalk uit komt en dus als eerste de pineut zou zijn, mocht je de grond raken. Dat zal bij standaard hoogte niet snel het geval zijn. De bouten die de beugel aan de bus bevestigen zitten in een bestaand gat in een dwarsbalkje waar de vloer op rust.
De slang voor verse luchtaanzuiging trekt lucht tussen de voorstoelen naar de kachel toe en blaast onder de bank zijn hete lucht uit. Nieuwe slang past met alu-tape over de oude slang. Aftakkingen vanaf de hoofdbuis heb ik dicht gemaakt. Motorwarmte komt gewoon voorin de bus zoals het altijd was.
De achterste bout, ook in een bestaand gat. Zwarte buisje is inlaat, rvs buis is uitlaat. Die kan je in principe overal heen buigen waar je wilt. De uitlaat heb ik naar de linkerzijde gestuurd, ver van de deuren af.
T-stukje tussen tank en filter. Het is even passen en meten en k*tten met het afknijpen van de benzine. Kachel heeft eigen benzinefiltertje.
Het benzinepompje hoeft met maar 1 bout vast. Die paste links in de balk die voor de achterwielen ligt. Daar zat een klein gat aan de achterzijde voor de bout en aan de voorzijde een groot gat waar mn dopsleutel precies in paste.
Kabelarij (stroom/bediening)komt onder het keukenkastje uit. En daar zat ook al een gat. Was vroeger voor het legen van de watertank.
Bedieningsknop in het originele recreatiestroombedieningspaneel. Daar zat een tijdschakelaar voor acculader oid, maar was toch al buiten functie. Deze paste er precies in.
Voordelen van deze constructie:
- moderne kachel zonder authenticiteit van je bus aan te tasten
- voldoende capaciteit
- veilig
Nadelen
- duuuuur
- niet alle gaten zitten bij alle bussen het zelfde, maar er is vast keus genoeg
- kan op deze manier de kachel niet vanuit de cabine bedienen. Maar wel vanuit bed, maar dat is een keuze
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: standkachel topic
nu zit ik hier ook ff te sneupen, maar hoor niks over de gaskachels van bijvoorbeeld propex.
zijn hier ook mensen die ervaring hebben met dit soort systeemen??
zijn hier ook mensen die ervaring hebben met dit soort systeemen??
Re: standkachel topic
Ja... Zie eerder in het topic
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: standkachel topic
Vandaag een webasto opgehaald. Denk dat dit hem gaat worden voor mij. Is veel kleiner als een bn4. Tevens een stuk moderner.
Nadeel.. is een diesel. (kan deze gratis ophalen via via, dus had niet veel keuze )
Nu alleen het probleem, waar laat ik het diesel tankje. Jullie ideeën? Binnen lijkt me niet echt fijn
Nadeel.. is een diesel. (kan deze gratis ophalen via via, dus had niet veel keuze )
Nu alleen het probleem, waar laat ik het diesel tankje. Jullie ideeën? Binnen lijkt me niet echt fijn
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: standkachel topic
hoeveel verbruikt die? Dan kan je een beetje kijken hoe groot de tank moet zijn.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: standkachel topic
fahtal schreef:hoeveel verbruikt die? Dan kan je een beetje kijken hoe groot de tank moet zijn.
0,20 l/h dus op 1 liter zou hij 5 uur kunnen branden.. 2 liter of 3 lijkt me dan meer als genoeg.. zou je een tankje kunnen plaatsen in je motorruimte? Of misschien toch maar iets onder de bus fabriceren
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: standkachel topic
Onder de accuplaat. En dan zo'n platte metalen jerrycan waarvan de dop net door de accuplaat steekt kan je hem daar vol tanken via je motorklep...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: standkachel topic
Zoiets maar dan nog wat platter. Daar las je dan onderaan een buisje aan.
http://www.tomacarparts.nl/media/catalo ... .10603.jpg
http://www.tomacarparts.nl/media/catalo ... .10603.jpg
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: standkachel topic
fahtal schreef:Zoiets maar dan nog wat platter. Daar las je dan onderaan een buisje aan.
http://www.tomacarparts.nl/media/catalo ... .10603.jpg
Zeker een mooie optie. Denk dat het zoiets gaat worden. Misschien een tankje van een grasmaaier of minibike.
Standkachel komt er wel onder te hangen zoals AppleCase denk.. mooiste en makkelijkste optie.
motorruimte kan ook nog.. zelfs met de leef accu er naast, maar dan moet er alsnog een hete lucht leiding langs de benziene tank lopen.. dat vind ik maar niks
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: standkachel topic
Benzinetank Robin engine EH 34 (nieuw)
€ 15,00
http://link.marktplaats.nl/m931503087
Deze is top!!
Of deze is ook wel mooi compact maar die andere lijkt me beter
Benzinetank opbouw voor buitenboord motoren
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m900602593
€ 15,00
http://link.marktplaats.nl/m931503087
Deze is top!!
Of deze is ook wel mooi compact maar die andere lijkt me beter
Benzinetank opbouw voor buitenboord motoren
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m900602593
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: standkachel topic
morgen avond maar eens meten hoeveel plek ik heb onder de accu plaat. Die eerste is zeer mooi.. En met 6 liter kan de kachel 30 uur branden
Hoeft de tank maar 1x per jaar gevuld te worden denk
Hoeft de tank maar 1x per jaar gevuld te worden denk
zij die vielen zijn gevallen
Re: standkachel topic
Ik ben ook bezig om een webasto2000 st te plaatsen, maar nu lees ik in de handleiding dat de benzinevariant met de buisjes naar beneden moet. In de 'applecase' oplossing is dat niet zo, zou dat uitmaken?
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: standkachel topic
Ik zou niet te veel, of zelfs helemaal niet afwijken van de handleiding. Het zijn toch branders en dan wil je niet dat er iets mis mee gaat.
Vaak staat er wel in de handleiding dat je hem een aantal graden scheef kan hangen. Maar weet niet of dat bij die van jou ook kan
Vaak staat er wel in de handleiding dat je hem een aantal graden scheef kan hangen. Maar weet niet of dat bij die van jou ook kan
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: standkachel topic
Aankomende dagen wil ik de standkachel erin gaan hangen. Graag jullie advies.
Ik wil hem graag in de motorruimte omdat ik denk dat dit het veiligste is. Als de uitlaat lekt van de kachel blijft het meer buiten dan dat alles gelijk de cabine in wordt geblazen.
Onder de bus was een optie, maar denk dat dit de levensduur verkort (vooral met een verlaagde bus).
Nu blijven er 2 opties over.
1. Tussen de motor en leefaccu met het warmeluchtkanaal langs de benzine tank (gaten boren voor de luchtslang)
Voordeel: weinig warmte verlies
Nadeel: erg dicht tegen de leefaccu en dicht bij de motor. (Al zal dat voor beide geen kwaad moeten kunnen)
2. Zie foto. Weg van de meest kwetsbare dingen, en op het bestaande luchtkanaal (geen gaten boren en geen extra leidingen)
Voordeel: weinig aanpassingen en naar mijn idee vele malen veiliger
Nadeel: warmte verlies en niet de meeste mooie plek.
Ik wil hem graag in de motorruimte omdat ik denk dat dit het veiligste is. Als de uitlaat lekt van de kachel blijft het meer buiten dan dat alles gelijk de cabine in wordt geblazen.
Onder de bus was een optie, maar denk dat dit de levensduur verkort (vooral met een verlaagde bus).
Nu blijven er 2 opties over.
1. Tussen de motor en leefaccu met het warmeluchtkanaal langs de benzine tank (gaten boren voor de luchtslang)
Voordeel: weinig warmte verlies
Nadeel: erg dicht tegen de leefaccu en dicht bij de motor. (Al zal dat voor beide geen kwaad moeten kunnen)
2. Zie foto. Weg van de meest kwetsbare dingen, en op het bestaande luchtkanaal (geen gaten boren en geen extra leidingen)
Voordeel: weinig aanpassingen en naar mijn idee vele malen veiliger
Nadeel: warmte verlies en niet de meeste mooie plek.
zij die vielen zijn gevallen
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: standkachel topic
Thijs84 schreef:Aankomende dagen wil ik de standkachel erin gaan hangen. Graag jullie advies.
Ik wil hem graag in de motorruimte omdat ik denk dat dit het veiligste is. Als de uitlaat lekt van de kachel blijft het meer buiten dan dat alles gelijk de cabine in wordt geblazen.
Onder de bus was een optie, maar denk dat dit de levensduur verkort (vooral met een verlaagde bus).
Nu blijven er 2 opties over.
1. Tussen de motor en leefaccu met het warmeluchtkanaal langs de benzine tank (gaten boren voor de luchtslang)
Voordeel: weinig warmte verlies
Nadeel: erg dicht tegen de leefaccu en dicht bij de motor. (Al zal dat voor beide geen kwaad moeten kunnen)
2. Zie foto. Weg van de meest kwetsbare dingen, en op het bestaande luchtkanaal (geen gaten boren en geen extra leidingen)
Voordeel: weinig aanpassingen en naar mijn idee vele malen veiliger
Nadeel: warmte verlies en niet de meeste mooie plek.
Optie 1 zie je vaak in Scandinavische bussen, originele locatie? Vaak heeft VW goed nagedacht over dat soort dingen...
'79 VW T2 Berlin