Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Gebruikersavatar
Existenz
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 21, 2014 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door Existenz » vr apr 19, 2024 20:06 pm

Citta weegt een kleine 60kg.

De Heideroosjes. Uit Horst. Legendary.

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 460
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door Davy_B. » vr apr 19, 2024 23:20 pm

Strakke oplossing!
Zalig... Heideroosjes was mijn eerste optreden dat ik destijds mocht gaan kijken als 15jarig manneke... Joc in Ieper! Man dat waren machtige tijden!

maxima
Actief Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door maxima » za apr 20, 2024 12:44 pm

wij hebben jaren terug honda dax achterop mee vervoerd met zelfbouwdrager voor de trekhaak. is nu misschien hier niet meer van toepassing met je mooie oplossing.
wat ik toen wel gedaan heb is hulp veren over de schokbrekers gemonteerd daar de bus door dit extra gewicht iets meer achterover gaat liggen , en wat weer nadelig is voor je stuur gedrag.
maar wel leuke combi voor in Italië op vakantie.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2665
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door blokkever » za apr 20, 2024 14:34 pm

Mooie oplossing om hem inschuifbaar te maken.
Ik heb echter wel wat twijfels over de sterkte van het huidige profiel.
Als er nog ruimte is kun je daar nog een verstevigingsrib op lassen zoals dat ook bij een originele trekhaak bevestiging is gedaan.
Zie foto voor een voorbeeld.Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door Wilfred » ma apr 22, 2024 9:54 am

je moet een mens niet bang maken, Blokkever!

als er een koker gaat, dan zou het toch eerder de binnenste koker zijn want die is weer kleiner dan de vastgelaste koker.

mocht het een weddenschap worden, van wat het eerste stuk gaat dan zet ik mijn geld op de lasverbindingen. die zien er niet strak uit.

maar eigenlijk denk ik dat er helemaal niets mis zal gaan. zoveel gewicht is het nu ook weer niet he.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10988
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door fahtal » ma apr 22, 2024 10:06 am

beste wat je kan doen is even wat hobbels en bobbels rijden in de omgeving met de citta achterop. weekje woon werk verkeer ofzo en dan checken of alles op zijn plaats blijft voordat je 5000km vakantie rit gaat doen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2665
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door blokkever » ma apr 22, 2024 11:03 am


Wilfred schreef:je moet een mens niet bang maken, Blokkever!

als er een koker gaat, dan zou het toch eerder de binnenste koker zijn want die is weer kleiner dan de vastgelaste koker.

mocht het een weddenschap worden, van wat het eerste stuk gaat dan zet ik mijn geld op de lasverbindingen. die zien er niet strak uit.

maar eigenlijk denk ik dat er helemaal niets mis zal gaan. zoveel gewicht is het nu ook weer niet he.
Ik wil niemand bang te maken, ik probeer enkel maar wat goede tips te geven.
En ik doel dus ook op de dunne koker die je uitschuift
Vergeet niet dat een gewicht van 60 kg al een flinke belasting kan geven als je over een drempel rijdt, op zo'n moment moet de koker een veelvoud van dat gewicht dragen door de versnellingskrachten.
Ik weet niet welke las je bedoelt in jouw opmerking, dat kan ik niet zien op de foto's

Gebruikersavatar
Existenz
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 21, 2014 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door Existenz » za apr 27, 2024 21:29 pm

Ziezo. Wat een kleine 6 weken geleden begon als een topic met de vraag om tips, heeft ondertussen geleid tot een voor mij zeer mooi en bevredigend eindresultaat. Zoals op dag 1 beloofd, deel ik dat hier uiteraard met jullie. Mocht iemand overigens óók zo'n mooie drager willen maar niet zelf aan de slag kunnen of willen; stuur maar een pm, dan breng ik je in contact met de maker.

Het mooie voor mij is dat het geheel, indien ingeschoven, volledig onzichtbaar is, en omdat (een deel van) de originele Fiamma-fietsendrager wordt gebruikt, is de ombouw letterlijk in 10 minuten klaar (verwijderen dragend deel fietsendrager, fietsklemmen verplaatsen, bumper losdraaien, verschuiven, vastdraaien, drager er op en de verlichtingsstekker er in stoppen). Wat op de foto's nog ontbreekt (maar uiteraard wel noodzakelijk is) is de spanband. Heel simpel, 1x om de Citta heen onder rails door. Daarmee wordt de brommer "in de vering getrokken" en kan nergens meer naartoe.

Op naar de voet van Italië!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Existenz
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: ma apr 21, 2014 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Bromfiets achterop: TIPS GEVRAAGD!

Bericht door Existenz » wo mei 15, 2024 16:16 pm

The missing piece... Het oorspronkelijke NL-plaatje had ik aan gort gereden tijdens het op- en afladen van de Citta. De variomatic steekt te ver uit en kan er niet langs. Daar moest dus een oplossing voor komen. Simpel en eenvoudig: klapbaar gemaakt!

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie