Aluminium sierlijsten
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Aluminium sierlijsten
Ik ga de ramen terug plaatsen in mijn DeLuxe bus. De rubbers zijn voorzien van een groef voor de aluminium sierlijst. Heeft er iemand ervaring met het monteren van deze sierlijsten?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Aluminium sierlijsten
Eerst het rubber om het raam leggen daarna de sierlijst in de groef duwen rondom, dat gaat alleen als de ruit er uit is, dan een koordje an de buitenzijde in het rubber leggen en het liefst er an de boven en onderzijde eruit laten steken waarbij het koord van de linkerzijde de rechterzijde kruist, de ruit in de sponning leggen zoveel mogelijk aandrukken en nu met het koord de lip over de rand van de sponning naar binnen halen en tegelijk de ruit naar binnen duwen, soms een fluitje van een cent en soms een drama wat uren werk en liters zweet kost.
suc6.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Aluminium sierlijsten
Het monteren van de ruit in de sponning is wel duidelijk. De vraag is, hoe krijg ik de aluminium sierlijst in de groef?
Zijn hier wat foefjes voor? De rubber is erg stug en de aluminium lijst kun je niet met geweld in de groef duwen.
Deze zijn erg gevoelig en snel stuk.
Zijn hier wat foefjes voor? De rubber is erg stug en de aluminium lijst kun je niet met geweld in de groef duwen.
Deze zijn erg gevoelig en snel stuk.
- Friso
- Gevorderde
- Berichten: 562
- Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Contacteer:
Re: Aluminium sierlijsten
Ik heb inmiddels 2 bussen voorzien van die aluminium stripjes in de ruit rubbers. Wat ik deed was veel vaseline smeren in de naad en dan de aluminium stripjes er met beleid erin draaien,
Het blijft een rotklus. Ik deed gewoon 1 raam per dag.
Het blijft een rotklus. Ik deed gewoon 1 raam per dag.
Ride's:
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Aluminium sierlijsten
Vet of vaseline idd en proberen door het rubber rond te drukken de naad te openen waarde lijst in moet, en ja ze zijn kwetsbaar maar zodra de rubber om de ruit zit kun je de rand iets openbuigen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Friso
- Gevorderde
- Berichten: 562
- Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Contacteer:
Re: Aluminium sierlijsten
Als de sierstrip eruit is gekomen heeft deze er niet ver genoeg in gezeten.,
Nu moet je de ruit er weer uit halen en opnieuw plaatsen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu moet je de ruit er weer uit halen en opnieuw plaatsen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
Re: Aluminium sierlijsten
Ik heb eerst de ramen met de nieuwe rubbers in de bus gezet, en daarna met de peestrekker de sierpees er in met het nodige zeepsop.
Volgens mij is dat de juiste volgorde? Omdat de ramen er zonder pees al best strak in gingen. Laat staan inclusief pees.
Per rubber varieerde het van "makkie" tot "kloteklus".
Vooral toen ik er pas na veel proberen en gevloek achter kwam dat een bepaald rubber (voor de middelste/voorste ramen, met tochtruit) geen ankervormige inkeping had zoals de pees, maar J-vormig. Daarbij heb ik dus van de pees over de lengte 1 van zijn 2 haakjes weg moeten snijden. Zodat hij er wel in bleef zitten, hetzij aan 1 kant. Die van de achterste ramen gingen prima.
Volgens mij is dat de juiste volgorde? Omdat de ramen er zonder pees al best strak in gingen. Laat staan inclusief pees.
Per rubber varieerde het van "makkie" tot "kloteklus".
Vooral toen ik er pas na veel proberen en gevloek achter kwam dat een bepaald rubber (voor de middelste/voorste ramen, met tochtruit) geen ankervormige inkeping had zoals de pees, maar J-vormig. Daarbij heb ik dus van de pees over de lengte 1 van zijn 2 haakjes weg moeten snijden. Zodat hij er wel in bleef zitten, hetzij aan 1 kant. Die van de achterste ramen gingen prima.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Aluminium sierlijsten
Een sierstrip en een pees zijn 2 totaal verschillende dingen, een sierstrip moet er eerst in gezet worden en een pees trek je als laatste erin en die maakt ook dat de afdichting beter is!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Friso
- Gevorderde
- Berichten: 562
- Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Contacteer:
Re: Aluminium sierlijsten
Sierstrip is van aluminium en pees is van kunstof
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Aluminium sierlijsten
Klopt, er zijn twee systemen. Tot ongeveer 1971 zijn er aluminium strips gebruikt, daarna kunststof pees. Ik heb de aluminium strips aangekocht terwijl er origineel pezen in de ruit rubbers zaten.
Schijnbaar doe ik iets helemaal verkeerd, steeds als ik de ruit wil inbouwen, springen de aluminium strips weer uit de rubber. Zeker al een keer of drie/vier geprobeerd, goed aangedrukt en zelfs met plakband vast gezet. Na het inbouwen, plakband verwijderd en ja hoor, de strips springen weer naar buiten. Andere ramen geprobeerd, zelfde verhaal! Ik wil het echt niet in tien minuten doen en neem er alle tijd voor, maar hier wordt ik helemaal gestoord van! Denk dat ik maar het ander systeem aan ga schaffen, pezen en de rubbers die daarbij horen. Dan moet ik mijn verlies maar voor lief nemen.
Schijnbaar doe ik iets helemaal verkeerd, steeds als ik de ruit wil inbouwen, springen de aluminium strips weer uit de rubber. Zeker al een keer of drie/vier geprobeerd, goed aangedrukt en zelfs met plakband vast gezet. Na het inbouwen, plakband verwijderd en ja hoor, de strips springen weer naar buiten. Andere ramen geprobeerd, zelfde verhaal! Ik wil het echt niet in tien minuten doen en neem er alle tijd voor, maar hier wordt ik helemaal gestoord van! Denk dat ik maar het ander systeem aan ga schaffen, pezen en de rubbers die daarbij horen. Dan moet ik mijn verlies maar voor lief nemen.
- Friso
- Gevorderde
- Berichten: 562
- Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Contacteer:
Re: Aluminium sierlijsten
Heb je de goede rubbers gekocht? Voor de aluminium sierstrippen ??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
- Friso
- Gevorderde
- Berichten: 562
- Lid geworden op: zo jan 11, 2009 7:49 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Contacteer:
Re: Aluminium sierlijsten
Zit namelijk verschil in de rubbers van pees en sierstrip
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ride's:
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
Vw T2a Deluxe sunroof 1969
Vw Kever 1972
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Aluminium sierlijsten
Ja, ik heb sets gekocht per raam. Rubber, aluminium strips en de eind stukjes. Zelf had ik ook al eens gedacht dat er iets niet klopt. Maar ik ga ervan uit dat er toch goed matriaal geleverd wordt. Tis niet voor niks allemaal.
Komende week maar eens overleggen met de leverancier en proberen de delen die ik niet gebruikt heb terug te leveren. Dan ga ik het systeem met de pezen kopen bij hem. Daar heb ik ervaring mee, in het verleden al diverse malen gedaan.
Komende week maar eens overleggen met de leverancier en proberen de delen die ik niet gebruikt heb terug te leveren. Dan ga ik het systeem met de pezen kopen bij hem. Daar heb ik ervaring mee, in het verleden al diverse malen gedaan.