Boel vragen

Plaats reactie
patjekaatje
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jul 09, 2010 22:10 pm

Boel vragen

Bericht door patjekaatje » zo jul 18, 2010 21:30 pm

Hi,


Net trotse eigenaar van een t2 1974 1600...
Aangezien ik op dit moment niet zelf op onderzoek uit kan gaan omdat ik met mijn been omhoog lig ( meniscus ..) heb ik alvast een aantal vragen. Sommige zijn mss wel erg dom...-;) maar goed...


Hoe zit het met de verwarming/ koeling in de wagen?
Hoe zit het met de ruitensproeiers?
Wat kan ik het beste doen om aanslaan te voorkomen/ snel te verhelpen ( dan alleen de ramen op te doen)
Hoe kan ik op de camper een schuin hefdak monteren en de pop up eruit halen?
Er is een remolie reservoir, welke aansluitingen ( electrisch ) moeten hierop zitten?
Hoe voorkom ik overbehitting van de motor in files/ bergen?


grt

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Boel vragen

Bericht door JackS » zo jul 18, 2010 21:49 pm

Welkom op dit leuke forum :D
Van mijn kant: Het pop up dak gewoon loshalen...popnagels uitboren, balkjes verwijderen en het dak weer verkopen. :D
Als leidraad voor je grote uitzetdak zou je eens dit document kunnen bestuderen en welicht met de tijd updaten.

http://www.amescador.nl/documenten/Aufs ... orplan.pdf

Voor je overige vragen moet je iets meer input geven, zitten je verwarmingsslangen nog aangesloten op je kachelpotten? Zijn de kachelpotten nog werkend?
Koeling motor? zit het rubber nog om de motor heen en is deze niet onderbroken?
Hier zitten echte kenners van de T2 en zullen je vast willen helpen.
Succes
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Boel vragen

Bericht door fahtal » ma jul 19, 2010 7:38 am

over verhitting voorkom je door je motro goed afgesteld te hebben dus kleppen, ontstekings tijd, contact punten carbs goed afgesteld. verder inderdaad moeten alle motor plaatdelen erop zitten en het rubber erom. dan moet je thermostaat goed werken. veel mensen halen hem weg. dat kan goed alleen in de winter wordt die dan niet snel warm wat voor vervroegde slijtage kan zorgen. als je hem verwijderd zorg wel dat de kleppen erin blijven die zorgen voor de juiste luchtstroom.

verder op op iets hogere toeren koelt die beter dan stationair. dus is het echt warm in de file gooi hem in de neutraal en geef wat gas bij.

in de bergen dus beter op hoogtoeren in de 1 dan laag in de 2 enzovoort
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Boel vragen

Bericht door KataSchu » ma jul 19, 2010 9:27 am

en een aanvulling daarop: schaf een peilstok met olietemperatuurmeter aan, metertje eraan koppelen en je weet tenminste zeker dat je erbij bent vóórdat je de soep inloopt :wink:

Afbeelding
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
VWrijder
Luchtgekoeld
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Boel vragen

Bericht door VWrijder » di aug 10, 2010 16:42 pm

Allereerst: Domme vragen bestaan niet.

Ik wil even ingaan op je vragen over verwarming en koeling.

Koeling is over het algemeen vrij simpel. Er zit een rooster met een grote klep erachter in het front van de bus. Deze wordt bediend met de blauwe hendel op het dashboard. Hendel omlaag: klep open, hendel omhoog klep dicht. Hierbij ben je afhankelijk van de luchtstroom tegen de voorzijde van je bus (hetzij door rijden, hetzij door tegenwind of een combinatie van beiden). De lucht wordt uitgeblazen bij de ronde roosters aan weerszijden van je dashboard en volgens mij ook bij de smalle sleuven bovenop het dashboard. Verder zitten er naast de stoelen in de portieren roostertjes die open en dicht kunnen.
In sommige bussen zitten ook nog brede luchtkanalen op de deurbekleding. In dat geval zit er een tweede blauwe hendel om een deel van de frisse lucht naar de laadruimte te leiden. De uitblaasopeningen hiervoor bevinden zich in dit geval in de scheidingsschotten achter de voorstoelen.
Er zijn ook bussen (met name ambulances) die electrische ventilatoren hebben. Deze zijn te vinden in de buizen onder het dashboard en/of in de vorm van een 'paddestoel' op het dak.

Warme lucht is een ander verhaal. In het geval van een 1600 motor zit er in het rechtopstaande koelhuis een ventilator die samen met je dynamo aangedreven wordt doormiddel van je v-snaar. Deze ventilator zorgt voor de koeling van je cilinders en je olie(koeler) en fungeert tevens als aanjager voor de warme lucht.
Aan het koelhuis zitten als het goed is twee slangen die aangesloten zitten op doorvoerbuisjes in je voorste motorplaatwerk. Deze zijn verbonden met je kachelpotten.
De lucht wordt door je kachelpotten langs je uitlaat geblazen en zodoende verwarmd. Aan het einde van iedere kachelpot zit een mechanische klep die door middel van staalkabels bediend worden met de rechter rode hendel op je dashboard. Ook hier geldt: Hendel omlaag: kleppen open, hendel omhoog: kleppen dicht.
Als de kleppen geopend zijn vervolgt de warme lucht zijn weg naar (uit mijn hoofd gezegd) 2 geribbelde slangen die aangesloten zijn op een Y-vormige buis. Hierin komt de warme lucht van beide kachelpotten samen in een buis die onder de laadruimte naar de voorzijde van de bus loopt naar wederom een aantal kleppen. Deze kleppen worden bediend door de linker rode hendel.
Als de linker rode hendel maximaal omlaag staat gaat de lucht richting de uitblaasroosters bovenop het dashboard, deze stand zou voor het ontwasemen van de voorruit het beste moeten werken.
Als deze hendel volledig omhoog staat wordt de lucht naar de roosters in de kickpanels onder het dashboard geleid en naar een uitblaasopening in de laadruimte midden onder de doorloop of tussenschot (naar gelang de uitvoering van je bus). Als de linker hendel in het midden staat gaat de lucht beide kanten op. Bij sommige (personen)bussen zijn er nog extra uitblaaspunten in de laadruimte aanwezig.

Helaas werkt de verwarming in de praktijk niet altijd even goed. Dit komt bijvoorbeeld doordat er onderweg gaten zitten in de diverse slangen, buizen, kleppen en aansluitingen. Bovendien koelt de lucht af doordat het (on)behoorlijk lang parcours moet afleggen van de motorruimte helemaal naar voren.
Ook kan het voorkomen dat door het ontbreken van rubbers of problemen met de uitlaat en/of kachelpotten uitlaatgassen in het verwarmingskanaal terrecht komen, hetgeen de gezondheid niet ten goede komt. Het kan dus zeker geen kwaad om, zodra het been weer in de 'omlaag'stand kan, het hele systeem eens van voor tot achter na te kijken. Hoe minder gaten en kieren onderweg in het systeem, hoe meer warme lucht er in de bus beschikbaar is.

In sommige gevallen is er nog extra verwarming aanwezig. Bijvoorbeeld in de vorm van een benzinekachel die in de plaats zit van de buis onder je laadruimte. In dat geval kan bij uitgeschakelde of koude motor de lucht verwarmd worden door het verbranden van benzine. Er zijn ook benzinekachels die links in de motorruimte geplaatst zijn, deze ken ik niet uit eigen ervaring.
Het is in het geval van benzinekachels altijd zeer belangrijk dat deze van tijd tot tijd door iemand met verstand van zaken nagekeken en onderhouden worden. Het is immers erg zonde als je bus afbrandt.

patjekaatje schreef:Hi,


Net trotse eigenaar van een t2 1974 1600...
Aangezien ik op dit moment niet zelf op onderzoek uit kan gaan omdat ik met mijn been omhoog lig ( meniscus ..) heb ik alvast een aantal vragen. Sommige
zijn mss wel erg dom...-;) maar goed...


Hoe zit het met de verwarming/ koeling in de wagen?
Hoe zit het met de ruitensproeiers?
Wat kan ik het beste doen om aanslaan te voorkomen/ snel te verhelpen ( dan alleen de ramen op te doen)
Hoe kan ik op de camper een schuin hefdak monteren en de pop up eruit halen?
Er is een remolie reservoir, welke aansluitingen ( electrisch ) moeten hierop zitten?
Hoe voorkom ik overbehitting van de motor in files/ bergen?


grt
[size=125][color=#FF0000]Denk an die Umwelt fahr mit dem Bus[/color][/size]

Plaats reactie