Koelkast aan tijdens het rijden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door westy69 » wo jun 30, 2010 15:25 pm

Het moet toch mogelijk zijn om al rijdend je koelkast op gas te laten draaien of is dat door al het geschud (zeker bij een verlaagde bus..) niet mogelijk ?
Je koelkast thuis moet geloof ik ook waterpas staan.. #-o

Ik heb het wel een paar geprobeerd maar bij aankomst bleek het waakvlammetje dan weer uit.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door Briebelbus » wo jun 30, 2010 19:35 pm

het is verboden om tijdens het rijden de koelkast op gas te laten draaien. Dus waarom al die moeite gaan doen :?: gewoon tijdens het rijden de box op 12v laten draaien.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door ko de fries » wo jun 30, 2010 19:49 pm

dan wordt ik toch wel nieuwsgierig , wie zegt en waar zegt men dat ik mijn koekast met thermische beveiliging tydens het rijden niet aan mag hebben?
bij mijn vorige bus ging de koelkast aan een halve dag voorvetrek en bleef aan tot ik weer thuis kwam van vakantie ,nooit problemen gehad ,werkte perfect
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door Briebelbus » wo jun 30, 2010 20:11 pm

http://www.caravanclub.nl/techniek/energie/gas.htm schreef:Rijden, gaskraan dicht!

Sommige caravanners kunnen de verleiding niet weerstaan om in warme landen, waar de koelkast op 12 V onvoldoende koelt, deze onder het rijden op gas te zetten. Als u gaat rijden met de caravan MOET de gaskraan echter altijd dicht. Afgezien van het feit, dat rijden met een open gaskraan in veel landen verboden is, is het veel te gevaarlijk. Tijdens het rijden kan er, vooral bij een volle fles, gas in vloeibare toestand in de leiding komen. Eén liter vloeibaar gas zet uit tot 250 liter gas! Ook bij een ongeval kan een open gaskraan voor veel extra ellende zorgen. NOOIT doen dus!

Heeft u tijdens het rijden onvoldoende koeling op 12 V, monteer dan voor de stroom voor de koelkast dikkere stroomdraden van 4 of 6 mm2, of laat die monteren. Bij onvoldoende koeling terwijl u ergens op een camping staat, kan het verwijderen van de afdekroosters van de lucht in- en uitlaat een oplossing zijn.

Gebruik voor de koelkast nooit meer dan één warmtebron tegelijk. Doet u dat wel, dan gaat het koelmedium (ammoniak) door oververhitting over in gasvormige toestand en blijft dat ook. Hierdoor wordt het koelproces afgebroken en ontstaat er onherroepelijk schade aan het koelaggregaat.


Nou is deze site natuurlijk geen officieele instantie, maar het verhaal snijd wel hout in mijn ogen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door gijsv » wo jun 30, 2010 21:41 pm

Wacht ff, mijn bus is geen caravan :twisted: :twisted:


maar het is natuurlijk altijd veiliger om de gasfles dicht te hebben tijdens het rijden

Gebruikersavatar
westy69
Actief Lid
Berichten: 282
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 9:33 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door westy69 » wo jun 30, 2010 21:46 pm

Tsja, ik kan met er idd wel iets bij voorstellen en zeker bij een ongeluk. Bedankt voor je reactie.
Toch maar even kijken of ie het ook op de 2e accu doet die ook via de dynamo wordt geladen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Koelkast aan tijdens het rijden

Bericht door hanhoo » wo jun 30, 2010 23:46 pm

Indien rijden met geopende kraan verboden is in een land, en je veroorzaakt daardoor een ongeluk, is er geen verzekering die je dekt. Dat lijkt me al genoeg, los van het technische verhaal.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie