Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Inactief Account

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Inactief Account » wo mei 14, 2014 12:32 pm

VWrijder schreef:
Gordels zijn niet verplicht voor auto's waar ze oorspronkelijk niet in zaten.

Dit is een verhaal wat al jaren rondgaat en ABSOLUUT NIET WAAR IS
Gordels is afhankelijk van bouwjaar en hoe het voertuig op papier staat
voor geel kenteken gelden weer andere regels dan voor grijs kenteken


Hier kun je alles vinden omtrent wetgeving voertuigeisen
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 14-05-2014

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Gliset » wo mei 14, 2014 12:39 pm

shadowman schreef:
VWrijder schreef:
Gordels zijn niet verplicht voor auto's waar ze oorspronkelijk niet in zaten.

Dit is een verhaal wat al jaren rondgaat en ABSOLUUT NIET WAAR IS
Gordels is afhankelijk van bouwjaar en hoe het voertuig op papier staat
voor geel kenteken gelden weer andere regels dan voor grijs kenteken


Hier kun je alles vinden omtrent wetgeving voertuigeisen
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 14-05-2014


Uit dat stuk gekopieerd:

Code: Selecteer alles

Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.


Code: Selecteer alles

bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor:

a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en

b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op een afstand van maximaal 1.30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt.
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tookster » di feb 16, 2016 16:22 pm

Hi all,

Ik heb onlangs ook gordels achterin aangebracht.
De motor en tank waren er nog uit bij mij, dus kon vrij eenvoudig gordelplaatjes aanbrengen op het schuine gedeelte. (achterkant heb ik even geen foto van helaas).

Afbeelding

Mbt de driepuntsgordel wilde ik eerst voor het in dit topic eerder genoemde systeem van Waldo gaan, dwz een stalen strip met een bevestigingspunt voor de driepuntsgeleider, op 1/3 van de onderrand van het raam. Deze strip zou je dan kunnen bevestigen dmv enkele blindklinkmoeren. Echter, het kraagje dat door de blindklinkmoeren wordt geklonken wordt in mijn ogen bij een crash de zwakste schakel, waardoor bij een crash wellicht vrij eenvoudig het hele gordelmechanisme, inclusief de zeer solide stalen strip, uit het plaatwerk wordt getrokken. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit daadwerkelijk zal gebeuren en hoeveel impact zo'n geklonken moer aan kan, maar omdat m'n bus nog voor een groot deel gestript is, heb ik voor een andere oplossing gekozen, met verstevigingsplaatjes. Deze zorgen ervoor dat de impact over een veel groter oppervlak wordt verdeeld. Doordat mijn tank er toch al uit lag, kon ik met mijn arm precies door het gat links naast de benzinetank een plaatje aanbrengen achter het plaatwerk van de bus, en hier het rolmechanisme tegenaan bouten.

Afbeelding
Het gat waar je met een gordelplaatje door kan aanbrengen, zodat het achter het plaatwerk komt te zitten.

Boven kon ik een gordelplaatje door de carrosserie trekken, op dezelfde manier als Fahtal dat hier had gedaan in de raamstijl. Denk dat ik geluk had dat mijn bus nog in opbouw is, waardoor er een opening in de stijl was om het gordelplaatje door te voeren (zie eerste foto). Zie hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaatje geboord aan de bovenkant, waar ik het ijzerdraadje door heb getrokken. Even behoorlijk pielen om het gordelplaatje zo te krijgen dat je de gordelgeleider erin kan bouten, maar op een gegeven moment lukt het. :D

Afbeelding
Het eindresultaat. Door de geleider hoger zit, zit het ook lekkerder drukt de gordel niet in je schouder.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10955
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door fahtal » wo feb 17, 2016 7:01 am

Netjes;-)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tante Leen » zo feb 02, 2020 14:43 pm

Ivm een baby op komst alle gordel topics weer doorgenomen. Geloof dat het allemaal goed zelf te doen is, maar ivm alle andere klusjes en de veiligheid, wil ik het toch uit besteden. Iemand tips voor een goede garage die dit bij onze busjes kan in omgeving Haarlem?
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door jerupke » zo feb 02, 2020 19:57 pm

Tante Leen schreef:Ivm een baby op komst alle gordel topics weer doorgenomen. Geloof dat het allemaal goed zelf te doen is, maar ivm alle andere klusjes en de veiligheid, wil ik het toch uit besteden. Iemand tips voor een goede garage die dit bij onze busjes kan in omgeving Haarlem?
Bus brothers, is niet zo heel ver, toch?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tante Leen » zo feb 02, 2020 20:03 pm

jerupke schreef:
zo feb 02, 2020 19:57 pm
Tante Leen schreef:Ivm een baby op komst alle gordel topics weer doorgenomen. Geloof dat het allemaal goed zelf te doen is, maar ivm alle andere klusjes en de veiligheid, wil ik het toch uit besteden. Iemand tips voor een goede garage die dit bij onze busjes kan in omgeving Haarlem?
Bus brothers, is niet zo heel ver, toch?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Volgens TomTom een uur en drie kwartier..... ( wel leuk Waldo weer eens te zien!! :) )
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tuinkabouter90 » zo feb 02, 2020 21:19 pm

Schagen, klassiek vw centrum ongeveer 45 min voor julie

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tante Leen » ma feb 03, 2020 14:50 pm

Tuinkabouter90 schreef:
zo feb 02, 2020 21:19 pm
Schagen, klassiek vw centrum ongeveer 45 min voor julie
Maurice! Ook al zo'n aardige vent. Opties galore!! Thnx voor de tips. :)
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door jerupke » ma feb 03, 2020 17:33 pm

Tante Leen schreef:
jerupke schreef:
zo feb 02, 2020 19:57 pm
Tante Leen schreef:Ivm een baby op komst alle gordel topics weer doorgenomen. Geloof dat het allemaal goed zelf te doen is, maar ivm alle andere klusjes en de veiligheid, wil ik het toch uit besteden. Iemand tips voor een goede garage die dit bij onze busjes kan in omgeving Haarlem?
Bus brothers, is niet zo heel ver, toch?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Volgens TomTom een uur en drie kwartier..... ( wel leuk Waldo weer eens te zien!! :) )
Waldo heeft die 3punts-gordel-beugels laten reproduceren, als ik me niet vergis.
Weet i.i.g. waar hij het over heeft.
(Maurice vast ook wel, maar die ken ik niet)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tante Leen » ma feb 03, 2020 21:13 pm

Ik ga ze vd week eens bellen. Thnx!!
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tookster » di feb 04, 2020 8:52 am

Hi, ik heb nog zo'n driepuntsbeugel van Waldo liggen, als ik er even goed in m'n spullen duik kan ik die wel terugvinden.
De oplossing met zijn beugel is m.i. wel aanmerkelijk minder sterk dan het derde punt boven het raam, ook omdat deze oplossing met blindklinknagels wordt gemonteerd. Daar staat tegenover dat ik bij toeval het gordelplaatje in de stijl kreeg omdat mijn interieur nog niet ingetimmerd was, weet niet of je anders dat plaatje er nog in krijgt.

Tante Leen
Gevorderde
Berichten: 830
Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
Locatie: Haarlem

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door Tante Leen » ma feb 10, 2020 11:44 am

Tookster schreef:
di feb 04, 2020 8:52 am
Hi, ik heb nog zo'n driepuntsbeugel van Waldo liggen, als ik er even goed in m'n spullen duik kan ik die wel terugvinden.
De oplossing met zijn beugel is m.i. wel aanmerkelijk minder sterk dan het derde punt boven het raam, ook omdat deze oplossing met blindklinknagels wordt gemonteerd. Daar staat tegenover dat ik bij toeval het gordelplaatje in de stijl kreeg omdat mijn interieur nog niet ingetimmerd was, weet niet of je anders dat plaatje er nog in krijgt.
Hoi, thnx voor je bericht. Ik zit nu toch te dubben het zelf te monteren daar ik alle drie bevestigingspunten heb en er "makkelijk" bij kan. Ik ontdekte zelfs onder mijn achterraam (ik ga de gordels monteren voor de achterbank) een schroefgat. Dan zal de gordel niet zo hoog komen als bij de beugel die Waldo monteert, maar het is in eerste instantie voor de maxi cosi, dus niet nodig dat de bovenste gordelband hoog zit. Ben wel nog zoekende naar welke gordels ik het beste kan kopen (tips iemand?)... wellicht rijd ik even langs de sloop voor een "pas-test". Als ik alle onderdelen heb en gemonteerd heb, rijd ik nog even langs mijn eigen garage om het te laten checken.. (wel zo veilig.... :D ;) )
de groetjes van Tante Leen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10955
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door fahtal » ma feb 10, 2020 12:04 pm

zo lang mogelijk. gordel punten beneden komen namelijk erg laag. Dat gaat nog wel goed de eerste jaren maar zodra ze groter worden of een volwassen moet erin wordt het allemaal wel buik inhouden...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Foto's bevestiging 3-puntsgordel achterbank

Bericht door hanhoo » zo feb 23, 2020 13:28 pm

Tante Leen schreef:
zo feb 02, 2020 20:03 pm
jerupke schreef:
zo feb 02, 2020 19:57 pm
Tante Leen schreef:Ivm een baby op komst alle gordel topics weer doorgenomen. Geloof dat het allemaal goed zelf te doen is, maar ivm alle andere klusjes en de veiligheid, wil ik het toch uit besteden. Iemand tips voor een goede garage die dit bij onze busjes kan in omgeving Haarlem?
Bus brothers, is niet zo heel ver, toch?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Volgens TomTom een uur en drie kwartier..... ( wel leuk Waldo weer eens te zien!! :) )
??? Heb je TomTom/Maps niet toevallig op standje openbaar vervoer staan? Het is een minuut of 45 vanaf jouw adres. Of heb je meegerekend hoe lang het duurt voordat je Tom in de bus gehesen hebt? :mrgreen: :mrgreen:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie