Roest aan de binnenkant

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Roest aan de binnenkant

Bericht door Gliset » di jan 04, 2022 16:13 pm

[MOD EDIT]Namens T2B.1976 geplaatst[/mod edit]
Hallo Allemaal,

Wij zijn druk bezig met het opknappen van onze bus en hebben onder andere de vloer in het midden weg gehaald. Nu kwamen we twee roestplekken tegen en we vroegen ons af hoe we die het beste kunnen behandelen. We hebben ze al kaal geschuurd, maar de volgende stap kwamen we niet echt uit wat het beste was. Kunnen we nu gelijk het beste antiroest erop doen?! Of roest het dan eronder verder. We horen graag wat het beste is..
Afbeelding

Afbeelding

( Allebei de plekken zitten voorin het middengedeelte ( bij de schuifdeur en achter de bestuurders stoel)).

Alvast dank voor de reacties!
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door old brumax » di jan 04, 2022 17:36 pm

Dat word serieus laswerk, het lijkt of de b stijlen afgerot zijn en al eens gerepareerd en weer doorgerot, wss vanuit de wielkuip lekkage
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door Thijs84 » di jan 04, 2022 21:58 pm

Je kan het verbergen met antie roest en er iets overheen knutslen om er later achter te komen dat dit heel dom was. (Spreek uit ervaring)
Enige wat je kan doen is al het slechte eruit slijpen en opnieuw gaan opbouwen met nieuw staal.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door old brumax » di jan 04, 2022 22:04 pm

Een gat kun je met antiroest niet verbergen helaas of gelukkig is aan de persoon wat van toepassing is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door blokkever » wo jan 05, 2022 11:02 am

Eens met de vorige sprekers, dit los je niet op met een beetje antiroest.
Als je nu geen tijd/zin/geld hebt om het grondig aan te pakken kun je het nog een poosje uitstellen door de roestplekken te behandelen met een penetrerend beschermingsmiddel, b.v. Owatrol of RX5.
Hiermee vertraag je het roestproces aanzienlijk, maar je moet wel in het achterhoofd houden dat er werk aan zit te komen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door old brumax » wo jan 05, 2022 15:28 pm

Vertragen kan en in sommige gevallen kun je dat zelfs een aantal jaren rekken, maar zodra je een gat hebt komt daar water
naar binnen en dat heb je dan onder de mat/vloer tussen bekleding of noem maar op, iig vocht in de bus wat je dus liefst niet hebt.

Of de bus alleen naar buiten met mooi weer en nooit als het regent of geregend heeft :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door mobiel70 » wo jan 05, 2022 16:20 pm

Ik vraag mij af of je dit nog een tijd moet uitstellen. Wat is constructieve functie van de b-stijl, zeker wanneer beide b-stijlen zijn losgekomen door roest? Ze helpen in elk geval om het dakop de plek te houden. Ik zou kiezen voor nu meteen goed aanpakken. Doen dus wat Thijs aangeeft: er uit slijpen en nieuw staal er in. En op zoek naar waar het water binnenkwam. Want ook dat moet dicht, anders krijg je hetzelfde probleem over een poos weer. Succes met de klus! Bij de Palmboom koop je die stijlen (het onderstuk, 60 cm) voor nog geen € 60,-- per stuk.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door Thijs84 » wo jan 05, 2022 20:33 pm

Even als voorbeeld. Bij mij twijfelde ik altijd of dit misschien slecht zou kunnen zijn. Bij de restauratie bleek er bijna geen staal meer te zitten.
Niet om je bang te maken, maar het is altijd erger dan je denk, en dan kan het alleen maar meevallen.
(Ps, we willen je met alle liefde helpen, zoals je merkt, maar gezien het bericht via iemand anders is geplaatst ben ik benieuwd of je dit wel leest Afbeelding)

Andere foto is waar bij mij het water vandaan kwam.
AfbeeldingAfbeelding
zij die vielen zijn gevallen

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door Davy_B. » wo jan 05, 2022 22:41 pm

Mee eens!! 1 keer goed is de boodschap! We rijden al met oude metalen kisten rond laat ons dat veilig doen! 😉

T2B.1976
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 23:39 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door T2B.1976 » ma jan 17, 2022 23:56 pm

Dank voor jullie reacties,

Zo te lezen moeten we het niet al te lang meer zo laten zitten. Ik ga kijken of ik iemand kan vinden die het voor me kan fixen. Ik vroeg me nog wel af: sommige verwezen door naar b-stijl onderdeel voor de onderste 60 cm. Dit lijkt me best veel werk om er helemaal uit te slijpen, terwijl alleen het onderste gedeelte gedeeltelijk doorgeroest is. Kan je ook alle slechte delen weg slijpen en zelf een stukje nieuw staal bevestigen?

Ik heb trouwens ook onder de bus gekeken, maar vanaf daar leek alles dicht te zitten, dus dan moet het haast van boven komen.. iemand een idee waar het dan vandaan kan komen?! Het enige wat ik kan verzinnen is dat het kan komen,.omdat we eerder slechte ramenlikkers hadden bij de voordeuren, waardoor er water naar binnen kon lopen.

Ik hoor het graag. Alvast dank voor jullie reacties.

(PS wat dan vervangen wordt zit niet in het zicht)

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door eelke » di jan 18, 2022 9:43 am

vaak komt dit vanuit je wielkast.
Lijkt op de eerst foto alsof er links meer roest zit. daar zit een balkje onder wat ook vaak roest!
Deze zit boven op je kriksteun met puntlassen vast, hier gaat vaak vocht en vuil tussen zitten.
hoe???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Roest aan de binnenkant

Bericht door old brumax » di jan 18, 2022 9:47 am

Als je een klein plekje ziet is de schade vaak vele melen groter, het kan ook oud zeer zijn wat er is blijven zitten na een eerdere reparatie.
Van die raamlikkers kan dat niet komen, het water loopt altijd via de binnenkant van de deuren naar beneden en naar buiten, daarvoor zitter er onder in de deur onwateringsopeningen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie