Omdat ik mijn kachelpotten heb vernieuwd ben ik ook bezig met mijn verwarming. We gebruiken de bus dagelijks dus een goede ontwaseming en een beetje verwarming zouden mij best wat waard zijn.
De vraag is wat is haalbaar, welke verbeteringen zijn mogelijk.
Om een beeld te krijgen, heb ik de verwarmingslucht gemeten met beide rode schakelaars naar beneden. Gewoon met stilstaande bus. Gemeten in de kachelpot (met sensor in de buis) en in de uitgang van het dashboard (in de uitgang voor het raam).
Met droge buizen en een temperatuur van 10 graden.
minuten/uit de pot/dashboard
0 10 10
2 26 11
4 40 14
7 63 31
11 74 36
15 84 41
21 86 45
23 92 45
Tijdens een rit (100km uur) loopt de temperatuur bij het dashboard op naar 60 graden.
Ik vind het verschil groot en zeker ook in snelheid, al na 4 minuten heb je lucht van 40 graden met een stilstaande auto. Ik geloof dat ik is ga nadenken over de mogelijkheden van isolatie. Voor een daily is dat interessant voor een camper veel minder.
Misschien mis ik nog veel warmte maar ik heb alles dicht gemaakt en ik heb nieuwe kachelpotten en nieuwe kleppen. Ik heb de aanwijzingen van burgemeester Ratwell opgevolgd http://www.ratwell.com/technical/Heating.html
Ik denk dat het niet simpel wordt om veel - en lekker warme lucht te gaan maken. Ideaal is een hele dunne en gladde buis (aluminium) met weinig massa. Superwool (keramisch) en dan een waterdichte laag.
Naast isolatie wil je ook meer lucht. Dat ben ik nog aan het bekijken, heeft iemand een tip? Ik weet wel dat ik achterin best wat blaaskracht heb, de kracht gaat er volgens mij uit bij de verdeling voorin.
Ik haal ondertussen ook de lucht niet meer uit de motorruimte maar uit de ruimte voor het reservewiel. Dat scheelt veel stank. Geeft wel lawaai.
verbeteren verwarming
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
verbeteren verwarming
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: verbeteren verwarming
Ook de warmtewisselaars zelf kun je kopen in orgineel en imitatie.
Verschil in prijs en gewicht de dure zijn de zwaarste en geven de meeste warmte af.
Jw
Verschil in prijs en gewicht de dure zijn de zwaarste en geven de meeste warmte af.
Jw
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: verbeteren verwarming
Betreft het hier een type 1 of een type 4 motor?
I am Wouth and I approve this message.
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: verbeteren verwarming
1977 type 4
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: verbeteren verwarming
Bedankt! sluit goed aan bij mijn ideeen. Hij heeft de bestaande buizen een laag isolatie gegeven met glaswol. Ik wil ze vervangen door buizen met een keramische isolatie.
Helaas is het allemaal niet eenvoudig te verkrijgen en moet ik van de vrouw eerst zorgen dat de bus beter gaat rijden!
Heel goed om te lezen dat het goed kan werken!
Helaas is het allemaal niet eenvoudig te verkrijgen en moet ik van de vrouw eerst zorgen dat de bus beter gaat rijden!
Heel goed om te lezen dat het goed kan werken!
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen