kkkkoud

Gebruikersavatar
VanDongentjes
Beginner
Berichten: 54
Lid geworden op: ma jun 18, 2012 14:05 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Rijen

Re: kkkkoud

Bericht door VanDongentjes » vr mar 11, 2016 21:41 pm

Ik heb ook een vraag over thermostaat

Op dit moment laat ik mijn CJ 2 litermotor gedeeltelijk reviseren, 3e cilinder is warm gelopen, heeft nu 2 ton gelopen
Ik krijg nu het advies om de thermostaat vast te zetten, zodat deze helemaal open staat. Ik rijd voornamelijk alleen met de bus als ik op vakantie ga.

Hoor graag jullie advies... :?:

Groeten Dre

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: kkkkoud

Bericht door old brumax » vr mar 11, 2016 22:42 pm

Verkeerd topic!!!
Er zijn div mensen die de thermostaat er helemaal uit gegooid hebben, of het beter is of goed of slecht , geen idee, het duurt wel langer voordat de motor op temp. is en dus meer benzine verbruik.
Ook de kans op ijsvorming in de carb is groter.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: kkkkoud

Bericht door fahtal » za mar 12, 2016 7:14 am

Niet doen. Dat is een tip voor type1 blokken. Niet type 4. Bij type 1 blijven de kleppen dicht als de thermostaat kapot gaat. Een daardoor krijg je een vastloper. Bij type 4 blijven ze juist open staan waardoor die te veel koelt. Afgelopen zomer had ik alsmaar ijsvorming...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: kkkkoud

Bericht door blokkever » zo mar 13, 2016 18:50 pm

Dat is niet waar, bij zowel type 1 als type 4 met een originele (balg) thermostaat blijven de kleppen open staan ingeval de thermostaat kapot is.
Heb je een moderne wasthermostaat dan blijven de kleppen wel dicht bij zowel type 1 als type 4, maar die wasthermostaten gaan bijna nooit kapot.
Mijn advies: altijd een thermostaat monteren ongeacht het type motor, gaat je motor veel langer mee!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: kkkkoud

Bericht door mobiel70 » zo mar 13, 2016 21:51 pm

Waarom zou VW een thermostaat hebben toegepast als het ding geen nut heeft? Wat kost zo'n thermostaat en hoeveel bussen zijn er gemaakt (eigenlijk moet je vragen hoeveel motoren gebouwd zijn. Wat dacht je van de daarmee gemoeide kosten? Ieder onderdeel in een auto heeft een functie, ook als die auto best zonder dat onderdeel kan rijden. Ieder onderdeel zit er niet voor niets! Dus ben ik het met Blokkever eens! Altijd monteren!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: kkkkoud

Bericht door Sjupergrover » ma mar 14, 2016 12:31 pm

Als we toch bezig zijn met waarom-vragen
Waarom is er geen enkele fabrikant die het ding weer in productie neemt voor een type4 motor...

Velen zijn het er over eens dat het beter is om er 1 te hebben, maar ook velen, zoals ik, hebben er geen een op het blok en kunnen er ook niet normaal aan komen....
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: kkkkoud

Bericht door blokkever » ma mar 14, 2016 13:28 pm

Omdat je de moderne wasthermostaat voor een type 1 motor ook prima voor een type 4 kunt gebruiken met een kleine aanpassing.
Ze zijn trouwens nog wel nieuw te vinden als je goed zoekt: http://www.awesomepowdercoat.com/thermo ... built.html

Maar je kunt ook een balgthemostaat van een type 1 gebruiken, het deel waar het stangetje in geschroefd wordt kun je namelijk er af schroeven, daarna kun je de kabel voor de klepbediening er op schroeven.
Feitelijk zijn de oude balgthermostaten voor type 1 en type 4 gelijk op het extra piefje waar het stangetje in geschroefd moet worden, en een andere openingstemperatuur na.
Zelf heb ik een lekke keverthermostaat gerepareerd en gevuld met een paar druppen isopropanol, deze opent nu bij 82 graden en dat is redelijk in de buurt van de orignele 85 graden voor een type 4. (een type 1 thermostaat opend al bij 70 graden).

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: kkkkoud

Bericht door Sjupergrover » di mar 15, 2016 10:42 am

Heb je daar een link of handleiding van hoe je deze aan kan passen voor een type 4?
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: kkkkoud

Bericht door blokkever » di mar 15, 2016 11:45 am

Hier is wel wat info te vinden, ook hoe je een balgthermostaat soms nog kunt repareren: http://www.ratwell.com/technical/Thermostats.html
Als je de conversie naar een was thermostaat wilt maken moet de bevestiging van de kabel aan de thermostaat aanpassen, bij een wasthermostaat kun je het bovenste stukje waar het stangetje voor de type 1 klepbediening in gegschroefd wordt er niet af schroeven.

Plaats reactie