Doortrekken speakerdraad naar achteren

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Doortrekken speakerdraad naar achteren

Bericht door Casperdl » di jun 09, 2015 13:00 pm

Het zijn wel gewoon autospeakers inderdaad.

Ik heb de speakers beschermd met een plastic kapje, maar wellicht moet ik dan toch een houten omhulsel maken.
Nu heb ik de x-bass optie aangezet, maar daar wordt het geluid niet echt mooier van.

Eerst maar eens een mooie plek voor de speakers voorin bedenken en kijken hoe het geheel klinkt.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Doortrekken speakerdraad naar achteren

Bericht door blokkever » di jun 09, 2015 17:02 pm

Ik heb de speakers op een soorgelijke manier in de bovenkast zitten, bij mij klinken ze ook niet super.
Gelukkig heb ik voorin ook nog speakers in de kickpanels zitten, daar is het geluid wel goed!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Doortrekken speakerdraad naar achteren

Bericht door hanhoo » wo jun 10, 2015 23:47 pm

Weinig bas is logisch. De speakers spelen in beide richtingen in het luchtledige. Bovendien is de dakkast nu niet echt van het dikste en zwaarste hout. Daardoor gaat veel energie verloren in de trilling van het hout en hou je weinig laag over. Tenslotte zijn je speakers niet de allergrootste en spelen ze ook nog eens recht naar beneden. Lage tonen verspreiden zich altijd in de lengte as van de speaker in niet in de breedte.

Autospeakers zijn gemaakt om in een kleine drukkamer te kunnen spelen. Je kunt wat experimenteren hiermee, omdat je in de dakkast er makkelijk bij kunt. Pak een paar grote dikke handdoeken (of liever nog wat fijner gewoven en zwaar stevig doek) en prop dit om de speakers heen. Je zult zien dat de laag weergave aanzienlijk vooruit gaat.

Wil je het echt goed doen, zonder een andere plek te zoeken? Dan zijn er twee opties:

1. Drukkast maken
Hang de speaker stevig op, oftewel: geef hem wat massa om te spelen zodat de dakkast moeilijk mee gaat trillen. Maak een drukkamer om de speaker heen van dik materiaal. MDF werkt goed, minimaal 10mm dik. Spuit de binnenkant van de drukkamer in met bitumen (tectyl werkt uitstekend). Dan wordt hij stugger. Een lekkere dikke laag en terwijl hij nog net aan droogt, plak er wat dun dempingsmateriaal op (dat is een soort niet-vocht-opnemende watten). Plak de drukkamer dan om de achterkant van de speaker met kit zodat deze luchtdicht is.

2. Subwoofer plaatsen
HO NOU?? Zou je zeggen... Dat valt reuze mee. Pioneer heeft een hele kleine subwoofer die uitstekend en met ruimte onder de bestuurdersstoel past. Het is een klein dingetje, kost rond de 170 euro en speelt als een malle! Ik heb hem zowel in de bus, onze MX-5 en mijn daily zitten. Perfecte aanvulling voor een standaard installatie.

http://www.pioneer.eu/nl/products/25/13 ... /page.html

Succes met bouwen en vraag maar raak als je meer info wil.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Doortrekken speakerdraad naar achteren

Bericht door Casperdl » do jun 11, 2015 8:24 am

Cool, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De speakers zijn inderdaad vrij compact, dus ik wist vooraf al dat ik geen hele hoge verwachtingen qua bass moest hebben. Ik moet van het weekend toch naar de bouwmarkt en zal meteen wat hout meenemen voor een kistje.

Hoe groot zou een kastje moeten zijn? Is +/- 12x12x5 CM een acceptabele maat of is meer volume wenselijk?

De subwoofer optie staat i.d.d. nog open mocht de combinatie met voor-speakers nog steeds te zwak klinken. Dat wordt dan van de winter, aangezien ik toch al twijfel mijn interieur opnieuw te maken. De link naar de Pioneer site werkte niet, maar ik denk dat je de TS-WH500A bedoelt?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Doortrekken speakerdraad naar achteren

Bericht door hanhoo » ma jun 15, 2015 17:48 pm

Ik bedoel de TS-WX120A. Kastje moet met een beetje ruimte om de speakers passen. Je kunt dan spelen met de hoeveelheid dempingsmateriaal om de ruimte te vergroten of te verkleinen.


Sent from my iPad using Tapatalk
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie