HG schimmelweg ervaring

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

HG schimmelweg ervaring

Bericht door wouthwortel » ma mar 31, 2014 14:12 pm

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar mensen met ervaring die mij kunnen vertellen op welke wijze ik (liefst permanent) de schimmel aan de binnenzijde van mijn hefdak kan verwijderen.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Gliset » ma mar 31, 2014 14:49 pm

HG hád ooit een goedje wat in twee etappes op de binnenzijde van het hefdak werd aangebracht. Zoek maar ff in mijn busverhaal, of op de site van de vwbusclub. Werkte heel mooi. Maar helaas verleden tijd... Geen idee of ze wat nieuws hebben. Het meeste is voor harde ondergrond (tegels etc), dus niet geschikt...

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door blokkever » ma mar 31, 2014 14:51 pm

Ik heb wel ervaring met een soortgelijk product wat bij de Action verkrijgbaar is (veel goedkoper 8-) ).
Of de schimmel er permanent mee weg gaat is meer afhankelijk van het klimaat na de behandeling, als het weer langdurig vochtig wordt dan zal de schimmel zeker terugkomen en moet je de behandeling herhalen.
Als het klimaat voornamelijk droog is of op zijn minst het interieur de kans krijgt om regelmatig te ventileren/drogen dan blijft de schimmel ook lang weg!
Mijn bus wordt bijna dagelijks gebruikt, en dat is blijkbaar genoeg om de schimmel weg te houden (het hefdak sluit ook niet helemaal 100%, dus ventileert lekker tijdens het rijden ;) )

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Gliset » ma mar 31, 2014 15:22 pm

blokkever schreef:Ik heb wel ervaring met een soortgelijk product wat bij de Action verkrijgbaar is (veel goedkoper 8-) ).
Of de schimmel er permanent mee weg gaat is meer afhankelijk van het klimaat na de behandeling, als het weer langdurig vochtig wordt dan zal de schimmel zeker terugkomen en moet je de behandeling herhalen.
Als het klimaat voornamelijk droog is of op zijn minst het interieur de kans krijgt om regelmatig te ventileren/drogen dan blijft de schimmel ook lang weg!
Mijn bus wordt bijna dagelijks gebruikt, en dat is blijkbaar genoeg om de schimmel weg te houden (het hefdak sluit ook niet helemaal 100%, dus ventileert lekker tijdens het rijden ;) )

Slaap je ook bijna dagelijks in de bus? :roll: Want uiteindelijk is vooral het vocht dat ontstaat tijdens de nacht de veroorzaker van schimmel op je hefdakbinnenkant (en misschien ook wel van roest aan de binnenkant van je camper...)

Heb je een naam (en foto) van dat Action product?
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door hanhoo » ma mar 31, 2014 15:42 pm

Ik heb geen ervaring met een Action product maar wel met een biologisch werkend schimmelverwijderen. Die heb ik toen bij mijn Smart garage mee gekregen om de schimmel uit het cabriodak te verwijderen. Werkte als een zonnetje! Hoefde er bijna niks voor te doen: inspuiten, wachten, stofzuigen en eventueel herhalen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door wouthwortel » ma mar 31, 2014 15:47 pm

En dat goedje heet??????????
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Sjupergrover » ma mar 31, 2014 15:48 pm

wij konden ook niet meer aan het Hg goedje komen, dus wij hebben de binnenkant schoongemaakt met normale bleek/cloor waarmee je ook je WC reinigt. Daarna flink afspoelen met water en lekker laten drogen.

Voordeel was wel dat wij het dak eraf hadden, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker dan dat je het schoon gaat maken als het dak er nog op zit.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Briebelbus » ma mar 31, 2014 15:54 pm

dat ziet er idd weer netjes uit. Op welke manier heb je het met het chloor gereinigd :?:
En hoe heb je het nagespoeld :?:

gr
marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door blokkever » ma mar 31, 2014 16:20 pm

Gliset schreef:
blokkever schreef:Ik heb wel ervaring met een soortgelijk product wat bij de Action verkrijgbaar is (veel goedkoper 8-) ).
Of de schimmel er permanent mee weg gaat is meer afhankelijk van het klimaat na de behandeling, als het weer langdurig vochtig wordt dan zal de schimmel zeker terugkomen en moet je de behandeling herhalen.
Als het klimaat voornamelijk droog is of op zijn minst het interieur de kans krijgt om regelmatig te ventileren/drogen dan blijft de schimmel ook lang weg!
Mijn bus wordt bijna dagelijks gebruikt, en dat is blijkbaar genoeg om de schimmel weg te houden (het hefdak sluit ook niet helemaal 100%, dus ventileert lekker tijdens het rijden ;) )

Slaap je ook bijna dagelijks in de bus? :roll: Want uiteindelijk is vooral het vocht dat ontstaat tijdens de nacht de veroorzaker van schimmel op je hefdakbinnenkant (en misschien ook wel van roest aan de binnenkant van je camper...)

Heb je een naam (en foto) van dat Action product?


Ik slaap niet dagelijks in mijn bus (alleen tijdens vakantie en af en toe eens een (lang) weekend, maar wat belanrijk is dat de bus weer snel kan drogen/ventileren nadat je er in hebt geslapen, als je er bijna dagelijks in rijdt dan kan die i.i.g. weer lekker vlot drogen.
Als de bus na een aantal overnachting meteen weer in de stalling gezet wordt dan kan het vocht niet goed weg ventileren en krijg je weer schimmelvorming.

Hierbij een foto (van het weg geplukt):
Afbeelding

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door transporterT2 » ma mar 31, 2014 19:52 pm

Ook hier het dak los van de bus op zijn kop en met verdund bleekwater ingespoten (plantenspuit).
Dit laten intrekken en met een borstel met draaiende beweging niet te hard drukken schoongemaakt.
Daarna gedept met doeken en in de zon laten drogen werkte super en kosten zijn te verwaarlozen :D :D

jan willem

Gebruikersavatar
Skeeter
Actief Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: ma mei 14, 2012 13:50 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Skeeter » ma mar 31, 2014 22:45 pm

jemig. Ik heb die 'nieuwe' HG gebruikt, vreselijk lopen boenen (dak was los) en het werkte een beetje. Jullie resultaten zijn veel beter!

(oftewel: gebruik niet HG.)

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door guidddo » di apr 01, 2014 6:59 am

HG schimmel weg is chloor in een fancy fles voor veel geld (chloor van de lidl werkt even goed)
schimmel gaat hiervan dood en wordt wit
alcohol doet schimmel dood maken
ammonia doet schimmel ook dood maken
groene zeep wil ook nog wel eens werken maar is ook best agressief
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door blokkever » di apr 01, 2014 9:17 am

Groene zeep agressief?, volgens mij is dat juist de minst agressieve van het rijtje dat je opsomt :?:

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Sjupergrover » di apr 01, 2014 12:45 pm

Briebelbus schreef:dat ziet er idd weer netjes uit. Op welke manier heb je het met het chloor gereinigd :?:
En hoe heb je het nagespoeld :?:

gr
marcel


inderdaad met een plantenspuit of oude spuitfles ingespoten, met ouden keukendoek ingeboend en afgespoeld met de tuinslang :oops:
Het dak even schuin gelegd zodat het water er makkelijk af liep, daarnalekker in de zon drogen.
Niet teveel verdunnen, voor optimaal resultaat hebben we het op sommige hardnekkige plekjes zelfs onverdund erin geboend.
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: HG schimmelweg ervaring

Bericht door Gliset » di apr 01, 2014 13:04 pm

Op de site van de VWBusClub is het artikel over schimmel op het hefdak uitgebreid met de 'chloor-methode':
link
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie