Koken en koelen met gas

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Koken en koelen met gas

Bericht door Kebdorst » vr jun 07, 2013 11:29 am

Kijk nog meer zinvolle informatie.
Dank.

Ik ben zowiezo van plan om eens in Schijndel te gaan kijken is voor mij ook niet zo ver. En dat het veilig moet zijn is zeker.

Dirk zo te lezen ga jij niet rechtstreeks van slang over op pijp.
Maar ik wil vanaf fles met koper naar splitser en dan een dubbele kraan met daarna snelkoppelingen.
Met reduceer op de fles.

Ik zie alleen op mijn kooktoestel niet o of jij 30 of 50 mBar is ook niet op het oude ventiel.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Koken en koelen met gas

Bericht door Dubbel schuiver » vr jun 07, 2013 15:07 pm

Bij een goede campingshop, BV zoals de Wit in Schijndel, hebben ze alle spullen die je nodig hebt.

Als je daar heen gaat, ga dan met de bus en laat gewoon even kijken en adviseren door een kundige verkoper/monteur.

Meestal wordt de slang doormiddel van een slangpilaar met knelkoppeling aangebracht op de leiding. Ik denk dat er ook kranen zijn waar een slangpilaar aanzit, of opgedraaid kan worden.

Voor de slang en regelaar geld een vervanggingstermijn van 5 jaar. Werk dus zoveel mogelijk met koper.

Als ik zelf een camper zou hebben, en een bbq op gas of kooktoestel willen aansluiten, dan zou ik de aansluiting onder de bus maken. Dan kan de schuifdeur dicht met een gemonteerde slang. Dit lijkt me prettiger en makkelijker dan elke keer de slang los te moeten maken en op te ruimen.

Je kan ook vragen wat afpersen kost bij een plaatselijke caravan/camper handelaar/bedrijf.garage, als je het zelf aangelegd hebt.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Koken en koelen met gas

Bericht door dirkinbrabant » za jun 08, 2013 1:19 am

volgens mij had ik deze om in een knelkoppeling te steken:

http://www.dewitschijndel.nl/gladde-tule-x-slangtule/

en dan in de knelkoppeling van de kranenset gestoken, en de slang er op met een slangenklem.

Of je 30 of 50 mbar drukregelaar nodig hebt: zou op typeplaatje moeten staan, maar oudere toestellen werken vaak op 50, en nieuwere op 30 mbar. Ik weet niet wannneer de overgang was, ergens late jaren '80 begin jaren '90?

Plaats reactie