Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Rykers » za okt 01, 2011 21:25 pm

De knoop toch maar doorgehakt: ik ga het interieur voor een groot deel opnieuw bouwen.

Na 7 jaar in het door de vorige eigenaar gebouwde interieur te hebben gekampeerd weet ik zo ongeveer wel wat wel en niet handig is, dus tijd voor aanpassingen.

Waar ik alleen niet uit ben is wat ik nu het beste kan gebruiken voor het opbouwen van de meubels. Ik zou uiteindelijk graag een harde toplaag hebben, maar wel zo licht mogelijke meubels. Idee tot nu toe is daarom populieren multiplex afgewerkt met HPL, maar dat kan ik bijna nergens vinden...

Alle tips over andere manterialen of adressen voor meer info zijn van harte welkom!

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Lomax » za okt 01, 2011 21:27 pm

Douwe, (Smurfd) moet je eens vragen waar hun interieur van gemaakt is.
Staat me bij dat dat erg licht materiaal was.

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Rykers » zo okt 02, 2011 18:37 pm

Bedankt voor de tip,

ik zal Douwe eens een berichtje sturen.

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door JackS » ma okt 03, 2011 19:24 pm

populieren multiplex afgewerkt met HPL
Lijkt mij het neusje van de zalm :D een toplaag die harder is dan betonmultiplex!
AMESCADOR "en daarmee uit"

laflauwurhman
Gevorderde
Berichten: 518
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 0:14 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterbeek

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door laflauwurhman » do okt 13, 2011 15:26 pm

Het is beide los te verkrijgen...dus multiplex aanschaffen en hpl erop lijmen!
T2b '79 Berlin 2ltr

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Rykers » ma okt 31, 2011 11:39 am

laflauwurhman schreef:Het is beide los te verkrijgen...dus multiplex aanschaffen en hpl erop lijmen!


Klinkt als een mogelijkheid, alleen heb ik begrepen dat het vrij lastig is om zelf een dun laagje hpl te verlijmen op een plaat. Of zijn daar handige trucs voor?

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Area51 » ma okt 31, 2011 12:06 pm

JackS schreef:populieren multiplex afgewerkt met HPL


Dat gebruik ik ook voor mijn eigenbouw SO42 interieur.
HPL (merk; Arpa, Formica, Abett, enzovoorts) is in vele tinten/designs leverbaar en ik heb het kant en klaar besteld.
Mocht je uit kostenoverwegingen zelf willen gaan plakken, zaag het dan eerst en plak later .. een plaat Populieren van 244x122 beplakken met HPL lukt niet zonder lijmpers.

Nieuw en oud naast elkaar !!
De oplettende kijker zal zien dat de nieuwe dakkast dieper is (10cm) en dat hij in spiegelbeeld is gemaakt.....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Briebelbus » ma okt 31, 2011 12:18 pm

Mooi Alain. 8)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Remon T2A » ma okt 31, 2011 13:34 pm

Area51 schreef:
JackS schreef:populieren multiplex afgewerkt met HPL


Dat gebruik ik ook voor mijn eigenbouw SO42 interieur.
HPL (merk; Arpa, Formica, Abett, enzovoorts) is in vele tinten/designs leverbaar en ik heb het kant en klaar besteld.
Mocht je uit kostenoverwegingen zelf willen gaan plakken, zaag het dan eerst en plak later .. een plaat Populieren van 244x122 beplakken met HPL lukt niet zonder lijmpers.

Nieuw en oud naast elkaar !!
De oplettende kijker zal zien dat de nieuwe dakkast dieper is (10cm) en dat hij in spiegelbeeld is gemaakt.....
Afbeelding


Zo das mooi. Ik wil ook nog zo'n kast in de bus boven m'n R&R-bed. Heb je daar maten van?
Groeten, Remon.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Area51 » ma okt 31, 2011 14:02 pm

Heb je niet zoveel aan, het zijn spijlbus afmetingen.

Gebruikersavatar
Marlous
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 16:18 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Markelo
Contacteer:

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Marlous » ma okt 31, 2011 16:35 pm

Wij hebben populieren gebruikt en dat afgelakt met 'bootlak' in 3 a 4 lagen. Dat doet het prima. Alleen op de tafel en keukenblok een soort keihard plakplastic geplakt. Daar kun je een hete pan op zetten en is erg krasvast. De naam ben ik even kwijt maar daar heb je toch niks aan aangezien het helaas uit de handel is. Wellicht weet een houthandel die veel doet voor de meubelbouwer wat de opvolger daarvan is.

Dingen die bij ons beter hadden gekund:

* Scharnieren, neem verzinkte oid want de onze waren na 1 week aan zee staan compleet verroest.
* De platen van de bedbank, als je rock en roll hebt is een probleem bij ons. Wij hebben die ook van populieren en de moeren die in het hout zitten trek je er doorheen. Als we terug zijn van onze reis dan moet die helemaal uit elkaar. De oplosing hebben we er nog niet voor als je dit ook met populier wilt doen...

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Max » ma okt 31, 2011 17:35 pm

Marlous schreef:* Scharnieren, neem verzinkte oid want de onze waren na 1 week aan zee staan compleet verroest.
* De platen van de bedbank, als je rock en roll hebt is een probleem bij ons. Wij hebben die ook van populieren en de moeren die in het hout zitten trek je er doorheen. Als we terug zijn van onze reis dan moet die helemaal uit elkaar. De oplosing hebben we er nog niet voor als je dit ook met populier wilt doen...


Voor scharnieren kun je het beste bij een onderdelenshop op een jachthaven terrecht (RVS) kost iets meer maar gaat een leven lang mee.
Voor wat betreft de platen van de bedbank, gebruik merantie multiplex, dat is harder dan populier, wel donkerder van kleur.
Eventueel underlayment kan ook (is grenen) dat kun je weer met bijvoorbeeld waterbeits op kleur maken.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Beste materiaal voor zelfbouw interieur

Bericht door Rykers » vr nov 04, 2011 19:20 pm

Area51 schreef:populieren multiplex afgewerkt met HPL

Dat gebruik ik ook voor mijn eigenbouw SO42 interieur.
HPL (merk; Arpa, Formica, Abett, enzovoorts) is in vele tinten/designs leverbaar en ik heb het kant en klaar besteld.
Mocht je uit kostenoverwegingen zelf willen gaan plakken, zaag het dan eerst en plak later .. een plaat Populieren van 244x122 beplakken met HPL lukt niet zonder lijmpers.



Ziet er erg mooi uit Alain! Alleen waar is het kant en klaar verwerkt te bestellen voor een particulier? Heb al aardig wat uurtjes internet afgezocht, maar nog niets gevonden.

Plaats reactie