olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
Gisteren de luchtfilter gecheckt, zat aardig wat olie in.
Die is binnengekomen door de slang die naar het oliecarter (heet dat potje zo?) loopt.
Weet iemand of dit normaal is?
Kan het het gevolg zijn van te hoog oliepeil?
Of kan het op iets anders duiden?
Gaat om een Type 4 motor (2 liter CJ)
Die is binnengekomen door de slang die naar het oliecarter (heet dat potje zo?) loopt.
Weet iemand of dit normaal is?
Kan het het gevolg zijn van te hoog oliepeil?
Of kan het op iets anders duiden?
Gaat om een Type 4 motor (2 liter CJ)
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
Volkomen normaal. Dat is de carterventilatie. Als de boel warm wordt, zet de lucht in het carter uit. Daarnaast gaat er altijd wel wat compressiedruk verloren langs de zuigerveren. Deze overdruk moet weg uit het carter anders gaat het carter op ongewenste plaatsen lekken. Dit is dus de gewenste lekplaats. Deze dampen zitten ook olie dampen in en die komen in je luchtfilterhuis terecht.
Omdat de carterventilatie op het luchtfilterhuis zit, komt er een onderdruk op het carter. De gassen worden dus uit het carter gezogen en weer via de cilinderkamers verbrand. Men noemt dit positieve carterventilatie.
Af toe luchtfilterelement verfrissen dus. Ik dacht uit mijn hoofd eens per twee jaar. Ik doe het zelf per jaar.
Omdat de carterventilatie op het luchtfilterhuis zit, komt er een onderdruk op het carter. De gassen worden dus uit het carter gezogen en weer via de cilinderkamers verbrand. Men noemt dit positieve carterventilatie.
Af toe luchtfilterelement verfrissen dus. Ik dacht uit mijn hoofd eens per twee jaar. Ik doe het zelf per jaar.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
Ah, OK...
Dan ben ik gerustgesteld
Heeft ook niks te maken met de koolstof die op de rand van de bougies zat dus?
Ik had het nog nooit zo gezien namelijk, en ik vervang het luchtfilter 1x per 2 jaar.
Misschien ook maar 1 x per jaar doen dan?
Nou ja. Goed om te weten dat het in elk geval geen kwaad kan dus.
Ik las al enge dingen over compressieverlies en versleten zuigerveren...
Bedankt voor je snelle reactie!
Dan ben ik gerustgesteld
Heeft ook niks te maken met de koolstof die op de rand van de bougies zat dus?
Ik had het nog nooit zo gezien namelijk, en ik vervang het luchtfilter 1x per 2 jaar.
Misschien ook maar 1 x per jaar doen dan?
Nou ja. Goed om te weten dat het in elk geval geen kwaad kan dus.
Ik las al enge dingen over compressieverlies en versleten zuigerveren...
Bedankt voor je snelle reactie!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
nou ja... zoals hanhoo schrijft komt het vaker voor(hoort ook een beetje zo). maar als het erger wordt(je zegt dat je het voorheen nooit gezien hebt) en je bougies zijn niet goed van kleur dan zou je inderdaad verder in de richting van slijtage kunnen kijken. een compressie test kan dan uitkomst bieden.
maar ja er kunnen ook andere redenen zijn voor verkeerde kleur van de bougies zoals afstelling
en als de veren versleten zijn walmt die vaak ook meer. maar ja als je je dus zorgen maakt. is een testje misschien geen slecht idee.
maar ja er kunnen ook andere redenen zijn voor verkeerde kleur van de bougies zoals afstelling
en als de veren versleten zijn walmt die vaak ook meer. maar ja als je je dus zorgen maakt. is een testje misschien geen slecht idee.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
fahtal schreef:nou ja... zoals hanhoo schrijft komt het vaker voor(hoort ook een beetje zo). maar als het erger wordt(je zegt dat je het voorheen nooit gezien hebt) en je bougies zijn niet goed van kleur dan zou je inderdaad verder in de richting van slijtage kunnen kijken. een compressie test kan dan uitkomst bieden.
maar ja er kunnen ook andere redenen zijn voor verkeerde kleur van de bougies zoals afstelling
en als de veren versleten zijn walmt die vaak ook meer. maar ja als je je dus zorgen maakt. is een testje misschien geen slecht idee.
Correctie: een nat luchtfilter is eerder standaard dan een uitzondering.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
dus olie in het luchtfilter alléén is geen reden voor paniek.
en de combi met koolstof op de bougies?
in de gaten houden maar, waarschijnlijk.
zijn er nog ander symptomen van compressieverlies waar ik op kan letten?
ik raak verder nauwelijks olie kwijt, en met rijden merk ik geen gekke dingen... ook geen (blauwe) walm...
en de combi met koolstof op de bougies?
in de gaten houden maar, waarschijnlijk.
zijn er nog ander symptomen van compressieverlies waar ik op kan letten?
ik raak verder nauwelijks olie kwijt, en met rijden merk ik geen gekke dingen... ook geen (blauwe) walm...
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
La Tortuga schreef:dus olie in het luchtfilter alléén is geen reden voor paniek.
en de combi met koolstof op de bougies?
in de gaten houden maar, waarschijnlijk.
zijn er nog ander symptomen van compressieverlies waar ik op kan letten?
ik raak verder nauwelijks olie kwijt, en met rijden merk ik geen gekke dingen... ook geen (blauwe) walm...
Compressieverlies kan duiden op een hogere carterdruk. Maar daar kan / mag je helemaal geen conclusies aan trekken met de info die je nu geeft. Het verband tussen de bougie en het natte luchtfilter is mijlenver uit elkaar. Wat ik al zei: ik zie het eerder als regel dan als uitzondering.
Draai er eerst maar eens 4 nieuwe bougies in en check of de bougiekabel nog goed is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
OK. Je hebt me overtuigd
Vier nieuwe bougies geplaatst, nieuw luchtfilter besteld...
Eerst maar eens op vakantie dan
Bedankt voor de hulp!
Vier nieuwe bougies geplaatst, nieuw luchtfilter besteld...
Eerst maar eens op vakantie dan
Bedankt voor de hulp!
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
He, weer eentje uit Hoorn erbij
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
Ja, jou heb ik volgens mij al eerder gezien ja.
Gisteren nog, op de rotonde bij Zwaluwen. Wij zwaaien en gillen, maar meneer rijdt gewoon door.
Gisteren nog, op de rotonde bij Zwaluwen. Wij zwaaien en gillen, maar meneer rijdt gewoon door.
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
Ik ben wat selectief.
Je vrouw viel me wel gelijk op zaterdagochtend
Je vrouw viel me wel gelijk op zaterdagochtend
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: olie in luchtfilter? (CJ 2liter)
Mijn vrouw viel mij 25 jaar geleden al op.
maar, ff on topic.
ook meteen maar olie ververst, en ik hou het peil wat lager... Dus niet meer helemaal vol, maar driekwart. Zou dat schelen voor de hoeveelheid olie die in het luchtfilter verdwijnt? Of is dat een kwestie van druk?
maar, ff on topic.
ook meteen maar olie ververst, en ik hou het peil wat lager... Dus niet meer helemaal vol, maar driekwart. Zou dat schelen voor de hoeveelheid olie die in het luchtfilter verdwijnt? Of is dat een kwestie van druk?