Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Zoals geschreven meet je de temperatuur niet midden in de olie, dus geeft hij niet de exacte waarde aan.
Ik heb een peilstok zender, bij mij loopt de olietemperatuur op tot ongeveer 100 graden.
Ik heb een peilstok zender, bij mij loopt de olietemperatuur op tot ongeveer 100 graden.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Turbo.d schreef:Zoals geschreven meet je de temperatuur niet midden in de olie, dus geeft hij niet de exacte waarde aan.
Ik heb een peilstok zender, bij mij loopt de olietemperatuur op tot ongeveer 100 graden.
Idem hier. Vandaag een rit van 115km gereden en de olietemperatuur zat net boven 100graden, gemeten met (geijkte) vdo peilstoksensor en vdo olietempmeter...
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Ik heb jaren gereden met een carterdekslesensor en meter van VDO
Je meet ermee niet de exacte temperatuur, maar wel een goede indicatie
Je wil nl weten wanneer het af wijkt.
Ik mat een verschil in olietemperatuur van ong 10 graden tussen een buitentemperatuur van 0 of 30 graden...
Maar ook een graad of 5 na het kleppen stellen en beurtje geven.
Ik zat op een temperatuur van een 90 graden gemiddeld
Je motor is pas op volle bedrijfstemperatuur na een Km of 30
Voor die tijd rijd ik rustig, erna wil ik wel eens een paar meter flink doortrekken.
En dat zie je in je temperatuurmeter als het goed is
Ik heb nu in onze hoogdak ook een meter
eerlijk gezegd weet ik niet eens op welke temperatuur die normaal zit,
maar ik ken de stand uit mijn hoofd
Enige belangrijke imo
Als die oploopt valt het op, en dat is wat ik wil weten
Je meet ermee niet de exacte temperatuur, maar wel een goede indicatie
Je wil nl weten wanneer het af wijkt.
Ik mat een verschil in olietemperatuur van ong 10 graden tussen een buitentemperatuur van 0 of 30 graden...
Maar ook een graad of 5 na het kleppen stellen en beurtje geven.
Ik zat op een temperatuur van een 90 graden gemiddeld
Je motor is pas op volle bedrijfstemperatuur na een Km of 30
Voor die tijd rijd ik rustig, erna wil ik wel eens een paar meter flink doortrekken.
En dat zie je in je temperatuurmeter als het goed is
Ik heb nu in onze hoogdak ook een meter
eerlijk gezegd weet ik niet eens op welke temperatuur die normaal zit,
maar ik ken de stand uit mijn hoofd
Enige belangrijke imo
Als die oploopt valt het op, en dat is wat ik wil weten
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat de temperatuur die aangegeven wordt ook dicht bij de werkelijkheid ligt maar ben het wel eens met voorgaande berichten dat het uiteindelijk om de afwijking t.o.v. wat normaal is gaat.
Echter, om te bepalen wat normaal is zal je een stukje historie moeten opbouwen, als je je meter net ingebouwd hebt dan heb je dat nog niet maar je wilt wel graag weten of je nog "veilig" zit.
Mijn persoonlijke voorkeur voor een olietemperatuurzender is de peilstok versie, deze meet "in" de olie en heeft geen last van afkoelverschijnselen t.g.v. rijwind.
De zender in een T-stuk plaatsen t.p.v. de bestaande oliedrukschakelaar vind ik ook geen goed idee omdat daar geen olie stroomt, de temperatuur die je daar meet is puur door geleiding in de olie vanaf de oliegalerij.
Olie is niet een erg goede warmte geleider dus meet je een lagere temperatuur dan de werkelijke temperatuur.
Eerder in dit topic werd ook nog een cilinderkoptemperatuurmeter genoemd alleen de prijs nogal hoog is.
Ik heb hiervoor een heel betaalbare meter voor gevonden als je het niet erg vind dat het niet een mooi rond metertje is met klassieke uitstraling.
Het is een 4 kanaals digitale thermometer voor K-thermokoppels, je kunt dus voor elke cilinder de koptemperatuur meten of bijv. voor cilinder 1 en 3 de koptemperatuur en de uitlaatgastemperatuur.
Echter, om te bepalen wat normaal is zal je een stukje historie moeten opbouwen, als je je meter net ingebouwd hebt dan heb je dat nog niet maar je wilt wel graag weten of je nog "veilig" zit.
Mijn persoonlijke voorkeur voor een olietemperatuurzender is de peilstok versie, deze meet "in" de olie en heeft geen last van afkoelverschijnselen t.g.v. rijwind.
De zender in een T-stuk plaatsen t.p.v. de bestaande oliedrukschakelaar vind ik ook geen goed idee omdat daar geen olie stroomt, de temperatuur die je daar meet is puur door geleiding in de olie vanaf de oliegalerij.
Olie is niet een erg goede warmte geleider dus meet je een lagere temperatuur dan de werkelijke temperatuur.
Eerder in dit topic werd ook nog een cilinderkoptemperatuurmeter genoemd alleen de prijs nogal hoog is.
Ik heb hiervoor een heel betaalbare meter voor gevonden als je het niet erg vind dat het niet een mooi rond metertje is met klassieke uitstraling.
Het is een 4 kanaals digitale thermometer voor K-thermokoppels, je kunt dus voor elke cilinder de koptemperatuur meten of bijv. voor cilinder 1 en 3 de koptemperatuur en de uitlaatgastemperatuur.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
@ blokkever. Daar wil ik heel graag meer van weten. Mag ook via pb.
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
@Wilfred, moet je even op de foto klikken in mijn vorige bericht, dan kom je terecht bij de verkoper waar ik deze meter heb gekocht.
Deze verkoper heeft ook de thermokoppels en thermkoppeldraad om vanuit de motorruimte naar voorin je bus te leggen.
Deze verkoper heeft ook de thermokoppels en thermkoppeldraad om vanuit de motorruimte naar voorin je bus te leggen.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Hoe lang moet de draad van de zender zijn?standaard 3 meter las ik.
Kon wel langer besteld,had jij deze set in je bus gemonteerd blokkever??
Jan willem
Kon wel langer besteld,had jij deze set in je bus gemonteerd blokkever??
Jan willem
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Bedoel je de de 4 kanaals temperatuurmeter van hierboven? ik ben nog bezig deze in te bouwen.
De lengte van de thermokoppeldraad kun je zelf kiezen, ik kan je wel zeggen dat 3 meter te weinig is om helemaal voorin bij het dashboard te komen.
Ik heb zelf een rol van 15 meter thermokoppeldraad er bij gekocht en daar kan ik drie sensoren mee maken en aansluiten, de thermokoppeldraden moeten dus minimaal 5 meter lang zijn.
Je kunt de sensordraden ook verlengen met speciaal daarvoor bedoelde connectors, maar persoonlijk heb ik liever geen extra overgangen tussen thermokoppel en meter, dat geeft meer kans op afwijkingen.
De lengte van de thermokoppeldraad kun je zelf kiezen, ik kan je wel zeggen dat 3 meter te weinig is om helemaal voorin bij het dashboard te komen.
Ik heb zelf een rol van 15 meter thermokoppeldraad er bij gekocht en daar kan ik drie sensoren mee maken en aansluiten, de thermokoppeldraden moeten dus minimaal 5 meter lang zijn.
Je kunt de sensordraden ook verlengen met speciaal daarvoor bedoelde connectors, maar persoonlijk heb ik liever geen extra overgangen tussen thermokoppel en meter, dat geeft meer kans op afwijkingen.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso
Oke ik wist niet dat je het op de rol kon kopen.
Dacht dat je complete sets moest bestellen.
Jan willem
Dacht dat je complete sets moest bestellen.
Jan willem